אקירוב מנסה לטרוף את הקלפים: מציע רכישת מניות כלל והפקדתן אצל נאמן

אלרוב שבשליטת איש העסקים שלחה מכתב נוסף לכלל ביטוח, לאחר שבקשתה הקודמת לדחות את הנפקת המניות המתוכננת לא נענתה • אלרוב מציעה לגבש מתווה שיאפשר לה לרכוש מניות מעל 15% ולהפקיד אותן בידי נאמן, עד להחלטת רשות שוק ההון בבקשת היתר השליטה שהגישה

אקירוב אלפרד / צילום: עינת לברון
אקירוב אלפרד / צילום: עינת לברון

המאבק סביב ההנפקה המתוכננת של מניות כלל ביטוח הולך ומתחמם לקראת המהלך שצפוי לצאת לדרך ביום רביעי בבוקר. חברת הנדל"ן אלרוב, שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב, שלחה הערב (ג') מכתב נוסף לדירקטוריון כלל בו היא מציעה מתווה נוסף לדחיית ההנפקה, ואף מציעה לרכוש את מניות כלל המוצעות להנפקה, בשיעור הגבוה מרף ההחזקה שהתירה לה רשות שוק ההון.

נכון להיום אלרוב מחזיקה ב-15% ממניות כלל, השיעור המירבי אותו התירה לה רשות שוק ההון, והיא בעלת המניות הגדולה בחברה. החברה ביקשה היתר שליטה בכלל שיאפשר לה להגדיל את ההחזקה מעבר לרף זה, והבקשה נמצאת בבחינה אצל ראש רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת. אולם היום נודע כי כלל מתכננת לצאת מחר בהנפקה של מניות, על פי הערכות בשוק במטרה לדלל את החזקותיה של אלרוב. בשעות הצהריים שלחה אלרוב מכתב לכלל בו היא מבקשת לדחות את ההנפקה על מנת לברר האם היא לא נעשית מתוך שיקולים זרים, קרי כדי למנוע את דילול ההחזקות של אלרוב ומתוך רצון למנוע את רכישת השליטה על ידי חברת הנדל"ן.

מכיוון שהפניה הראשונה לא נענתה על ידי כלל, שלחו הערב באלרוב מכתב נוסף לכלל. במכתב הוסבר כי " החברה, אפוא, פונה אליכם בזאת, ולצד הצעתה הקודמת, מוצע מתווה חלופי נוסף לדיון אל מול חברת כלל, שנועד גם הוא למזער נזקים לחברת כלל ולציבור המחזיקים בה, ולפיו, בכפוף לפנייה ואישור של כבוד הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ד"ר ברקת, הצדדים יגבשו מתווה להנפקה מיידית של מניות כלל לחברה או 'הנפקת זכויות' בחברת כלל", כתבו באלרוב.

"המתווה יכלול מנגנון לפיו כל רכישה של מעל 15% מהון מניות חברת כלל, תופקד בידי נאמן בהתאם לכתב נאמנות והוראות כפי שיאושר על ידי הממונה וזאת עד מיצוי וסיום נושא הבקשה להיתר שליטה. יובהר כי גם חלופה נוספת זו נועדה לקדם את האינטרסים של חברת כלל ולהעניק יתרונות כלכליים מהותיים על פני ההנפקה הנבחנת, לרבות ללא הנחה על מחיר הסגירה של המניה ואף פרמיה", הוסיפו בחברת הנדל"ן, תוך שהם מתייחסים להנחה של 7% על מחיר המנייה שמציעה כלל בהליך ההנפקה.

נציין כי נושא החזקת המניות על ידי נאמן עד לקבלת תשובה מצדה של רשות שוק ההון הועלה בכתבה בגלובס לפני כשלושה שבועות. אפשרות זו תיתן לאלרוב ארכה למציאת פתרון שיניח את דעתם של ברקת ושל יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה. אקירוב ציין בראיון במסגרת ועידת העסקים של גלובס כי הוא יקדיש לנושא חודשים ספורים ולא שנים. לכן אם יקבל אישור לרכוש את המניות על תנאי (תוך תשלום למוכרים), אך סוגיית קיפול השכבה לא תיפתר במשך החודשים שלאחר מכן, יוכל הנאמן שבידיו יופקדו המניות למכור אותן בחזרה בשוק.

כאמור זהו לא המכתב הראשון היום ששלחה אלרוב לכלל. במכתב הראשון ביקשו בחברת הנדל"ן הבהרות מהנהלת כלל כי ההנפקה לא נעשתה משיקולים זרים. עוד ביקשו באלרוב את התייחסות כלל לשאלות האם הוכחה נחיצות ההנפקה והשימוש הקונקרטי בכספי ההנפקה וכן אם סכום ההנפקה המבוקש תואם את צרכי חברת כלל או שניתן להסתפק בסכומים נמוכים יותר. עוד ביקשו בחברת הנדל"ן לדעת כיצד נקבע 'הדיסקאונט' על מחיר המנייה והאם נבחנו חלופות אחרות כמו הנפקת זכויות, שטרי הון, אג"ח וכו', ואף ביקשו לקבל פרוטוקולים של הדיונים בנושא.

במקום לצאת להנפקה הציעו באלרוב לפתוח במגעים, "לטובתה של חברת כלל ולטובת ציבור המחזיקים בה", בדבר השקעה בחברת כלל, בכפוף לקבלת היתר השליטה, כנגד הנפקת מניות או הנפקת זכויות בחברת כלל, וזאת "באופן שיקדם את האינטרסים של חברת כלל ויעניק לה יתרונות כלכליים מהותיים על פני ההנפקה הנבחנת".

במענה למכתב ששלחה אלרוב בצוהריים בכלל אמרו, כי "אנו מאשרים את קבלת המכתב. החברה והדירקטוריון ניהלו תהליך מובנה וסדור, ולקחו בחשבון את כל השיקולים הרלוונטיים, כשטובת החברה היא שעומדת לנגד עיניהם".