ביג הודיעה לשוכרים בקניונים הסגורים: הנחה של 25% בדמי השכירות החודש בשל המצב

ביג הודיעה לשוכרי החנויות בקניונים הסגורים שלה כי יקבלו הנחה, לאחר שזיהתה ירידה של 20% בפדיונות • בנקים, פארמים, מרכולים וחנויות סלולר ישלמו כרגיל • במרכזים הפתוחים ביג תטפל נקודתית בשוכרים שיצטרכו עזרה • האם בעלי קניונים נוספים יצטרפו למהלך? • מנכ"ל ביג, חי גאליס: "התו הירוק היה המצאה מטופשת; גם האוצר לא יוכל להימנע מסיוע לעסקים"

ביג פאשן טבריה / צילום: ביג מרכזי קניות
ביג פאשן טבריה / צילום: ביג מרכזי קניות

הפדיונות בירידה, וחלק מבעלי מרכזי הקניות מתחילים להטיב עם השוכרים - האם ההנחות בשכירות יצליחו לחפות על אובדן ההכנסות?

חברת ביג, המפעילה מרכזי קניות פתוחים וסגורים, הודיעה לשוכרים של המרכזים הסגורים בלבד (קניון בת ים, פאשן טבריה ופאשן בית שמש) כי תעניק להם הנחה של 25% בדמי השכירות שלהם החודש, לאחר שזיהתה ירידה של 20% בפדיונות בשל העלייה בתחלואה בקורונה.

בביג מנמקים כי ההנחה ניתנת למרכזים הסגורים בלבד, משום ששם חלה ירידה עמוקה בפדיונות. במכתב ששיגרה לשוכרים, פירטה ביג כי המכירות במרכזים הפתוחים נותרו יציבות עם ירידה שהוגדרה כמינורית אל מול הפגיעה בקניונים הסגורים. עוד צוין כי שוכרים שיזקקו לעזרה יקבלו מענה נקודתי, "כפי שאנחנו עושים שנים בשגרה".

לפי המכתב, תינתן כאמור הנחה של 25% על שכר הדירה בינואר, כשדמי הניהול ישולמו כרגיל. ההנחה תינתן כזיכוי על תשלומי החודש שישמש לחלק מתשלום פברואר. בתי עסק שמוגדרים חיוניים - למשל מרכולים, פארמים, חנויות סלולר ומחשוב, בנקים ומרפאות - ישלמו כרגיל.

ירידה של 40% בפדיונות

הזירה הקמעונאית בישראל נחלקת ל-15% חנויות שממוקמות ברחוב; 20% מהחנויות שמקומות במרכזים פתוחים (פאואר סנטר); ו-65% מהחנויות, בעיקר של רשתות, שנמצאות בקניונים.

בתקופת הסגרים, בעלי הרשתות והחנויות קיבלו פטור מדמי שכירות ותשלום דמי ניהול, וגם כעת נראה שהם מצפים לנדיבות מצד המשכירים, כשהם מדווחים על ירידה מהותית במכירות.

בביג אומנם מציינים כי בחנויות שבמרכזים הפתוחים לא חלה ירידה מהותית בפדיון, אולם בשיחות עם גלובס מדברים קמעונאים על ירידה של 40% בפדיונות לנוכח מצב-הרוח הכללי והתנועה הדלה של קונים, בין אם מאילוצי בידוד ובין אם מרצון להימנע מהתקהלויות ככל שהתחלואה בקורונה משתוללת.

גם שינוי מדיניות התו הירוק למסחר שנגדה זעקו הקמעונאים - והחלפתה בתחילת השבוע לתו סגול שקובע הגבלות על-פי שטחי החנויות והחללים הציבוריים - איננה קרש ההצלה שהקמעונאים ציפו לה.

באשר למהלך של ביג, מהתאגדות רשתות המסחר נמסר  כי "ההתאחדות מודה מקרב לב לקבוצת ביג על ההירתמות המהירה ועל הסיוע בתקופה קשה זו. יצוין כי קבוצת ביגהגיעה למסקנה זו בעצמה, למרות דברי שר האוצר שהמצב מצוין, שהמסעדות והמתחמים הומי אדם, ושאין פגיעה כלכלית כלל". 

בעלי קניונים נוספים יצטרפו? 

האם בעלי קניונים נוספים יצטרפו למהלך? בקבוצת מליסרון, המפעילה את קניוני עופר (הקניון הגדול בפתח תקווה, הקריון, גרנד קניון באר שבע, קניון רחובות, קניון רמת אביב ועוד), בשלב זה מסתמן שלא מתכוונים לצאת במהלך דומה. מהחברה ביקשו שלא להגיב לשאלת גלובס. פניית גלובס גם לקבוצת עזריאלי לא הניבה מענה.

בקניונים עצמאיים דוגמת דיזנגוף סנטר מציינים הליכה לקראת הסוחרים בדרכים אחרות. יצוין כי 30% מהחנויות במרכז הקניות התל אביבי מצויות בבעלות הקניון, והשאר מצויות בבעלות החנויות או שוכרים פרטיים.

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, מסר: "כפי שעמדנו עד כה לצד שוכרינו, גם בגל הנוכחי נתמוך במי שיש לו צורך בכך בצורות שונות. אנו עוזרים בהנחות בפרסום, קד"ם, אירועים ופעילויות שיווק. חברת הניהול ממשיכה לנקוט צעדים התורמים לצמצום הוצאות השוכרים במטרה להקל עליהם. כבר מחודש יוני 2021 אפשרנו לעסקים המעוניינים בכך לצמצם את שעות הפעילות, כך שיוכלו לפתוח ב-10:00 במקום ב-9:00 ולנעול את החנות בשעה 21:00 במקום 22:00. חלק מהחנויות הפרטיות בחרו לאמץ זאת, וחלק מהחנויות העדיפו להמשיך במתכונת הקבועה של שעות הפתיחה".

מהנהלת קניון TLV לא נמסרה תגובה.

"סיבוב של יחסי ציבור" 

הודעת ביג תפסה את המתחרים המנהלים מרכזי קניות אחרים לא מוכנים. רובם סירבו להגיב לפניית גלובס לשאלה האם ינקטו מהלך דומה. חלקם הסתפקו כאמור ב"אין תגובה", אחרים בהתעלמות.

במרכזי הקניות של צים שממוקמים באוויר הפתוח (פאואר סנטרס) לא מתוכננת הנחה לסוחרים מהנימוק שסיפקה גם ביג - בחברה לא מזהים ירידה בפעילות של חנויות שממוקמות בקניונים הפתוחים. מרכזי הקניות של צים אורבן ממוקמים בין השאר בבית שאן, במעלות, בירכא, בערד, בנתיבות, באום אל פחם ובנוף הגליל.

גורם בענף אף עקץ את המהלך של ביג וטען כי "ביג עושה סיבוב של יחסי ציבור על שניים וחצי קניונים סגורים שיש להם. אנחנו לא נהיה ניצבים בסיבוב הזה".

גאליס: "גם האוצר לא יוכל להימנע מסיוע לעסקים" 

"אני חושב שגם בעלי המרכזים האחרים לא יוכלו להימנע מזה", אומר לגלובס חי גאליס, מנכ"ל קבוצת ביג, כשהוא מתייחס לקניונים הסגורים "בהם ניכרת רוחבית בממוצע של 20% בפדיונות".

גאליס מציין כי המעבר מתו ירוק (שהגבילה כניסה רק לבעלי תו ירוק לחנויות בשטח של 100 מ"ר) לתו סגול (המגביל כניסה על-פי גודל החנות/החלל הציבורי) לא שינה את המצב.

לדבריו, "התו הירוק היה המצאה מטופשת ומיותרת שלא תרמה לדבר, לא להתחסנות, לא למצב הבריאותי ולא להדבקות. זו המצאה שרק פגעה בחנויות, כי לא היה אומץ לאשר תו ירוק בכניסה לכל מבנה במדינה. זה משהו שאולי היה עוזר לבעיה העיקרית, והיא טיפול בבלתי מחוסנים, שעליהם צריך להקשות את שגרת החיים, היות שהם שמסכנים את היציבות של כולנו. במצב הנוכחי המעבר לתו סגול לא משפיע כהוא זה. יש אווירה כללית ירודה וחוסר חשק של הציבור להסתובב היכן שלא חייבים".

עם זאת, גאליס מציין כי במרכזים הפתוחים הירידה בפדיונות היא שולית. "זה נע בין אפס ל-4%", הוא אומר, "אבל נעקוב גם אחרי זה, ואם צריך, נפעל לקראת השוכרים במרכזים הפתוחים. ידענו גם לא לגבות דבר כשהפדיונות ירדו לאפס בסגרים". גאליס מציין כי הירידה במרכזים הסגורים ניכרת בכל חלקי הארץ.

לדבריו, "גם משרד האוצר לא יוכל להימנע מסיוע לעסקים. היה נכון לו הוא היה מיישם מנגנון כפי שאנחנו הצענו לשוכרים: נותנים אוויר לטווח קצר באמצעות עזרה נקודתית ומבצעים התחשבנות בטווח הארוך. אם ההקלה התבררה ככזו שלא הייתה נחוצה - מתחשבנים בתום התקופה. במצב הנוכחי העסקים זקוקים לעזרה מיידית, והמדינה יכולה לתת הנחה בארנונה ובמסים ולהתחשבן בסוף השנה.

"שר האוצר ליברמן אומר שבשנה שעברה עסקים הרוויחו, ואני אומר שזה לא רלוונטי מה שהיה בשנה שעברה, אלא רלוונטי מה שקורה כעת, ומה שקורה הוא שלא כל העסקים הם קבוצת פוקס - רובם הם עסקים קטנים ובינוניים שברגע שהפדיון שלהם יורד ב-20%, ב-30% או ב-40% בלי שיקבלו עזרה - הם ייקלעו לבעיות שיהיה קשה לצאת מהן.

"אנחנו מסתכלים על נושא העומסים והפדיונות כחשובים ביותר, ולא יכולים להתעלם מהמספרים. כרגע לא נדרשת עזרה למרכזים הפתוחים, ואם היא תידרש, נדע לתת אותה".

עוד ציין גאליס כי עסקים בתחום האופנה וההסעדה הם שחווים את הירידה העמוקה ביותר בפעילות.