ביהמ"ש דחה בקשת את פייסבוק לבטל תביעת הגבלים של ה-FTC

הפסיקה מאפשרת לסוכנות הפדרלית להתקדם בתביעה מתוקנת שטוענת כי חברת מטא ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי בתחום הרשתות החברתיות

מארק צוקרברג, נשיא ומנכ''ל חברת מטא / צילום: Associated Press, Alex Brandon
מארק צוקרברג, נשיא ומנכ''ל חברת מטא / צילום: Associated Press, Alex Brandon

שופט פדרלי בארה"ב פסק אתמול (ג') כי ה-FTC (נציבות הסחר הפדרלית) יכולה להמשיך לקדם תביעה בנושא הגבלים עסקיים לפיה פייסבוק מבית META מנצלת לרעה עמדה מונופוליסטית ברשתות חברתיות, ודחה בקשה של החברה לבטל את התביעה המתוקנת שהגישה הממשלת ארה"ב.

"למרות שהנציבות אולי תתמודד עם משימה לא פשוטה בהמשך הדרך להוכיח את טענותיה, בית המשפט מאמין שהיא יכולה להמשיך עם הגשת התביעה ולהמשיך בחקירתה", כתב השופט הפדרלי המחוזי ג'יימס בוסברג בוושינגטון, בחוות-דעת שאורכה 48 עמודים.

ה-FTC הגישה לראשונה את התביעה נגד פייסבוק בסוף 2020, אבל בוסברג נתן לוועדה מכה משפטית ביוני, כשביטל את התביעה מהטעם שלא הכילה האשמות מספקות על כך שפעולותיה של חברת הרשת החברתית הגיעו עד כדי הפרה של חוקים נגד מונופולים.

הנציבות הגיבה בגרסה חדשה של התביעה, שם ההאשמות נגד החברה פורטו באריכות.

בפסיקתו של השופט אתמול נכתב כי הנציבות יכולה להתקדם בהאשמה היסודית שלה, לפיה פייסבוק ניסתה באופן בלתי חוקי לדכא תחרות על-ידי קניית יריבות פוטנציאליות כמו תוכנת המסרים וואטסאפ ורשת שיתוף הצילומים אינסטגרם. הנציבות רוצה שמטא תבטל רכישות אלה.

השופט קבע כי כתב התביעה המשוכתב של מועצת המסחר מבטא בצורה מוצלחת יותר את ההאשמה לפיה לפייסבוק יש כוח מונופוליסטי, והיא משמרת אותו בכוונה דרך התנהגות אנטי-תחרותית. כדי להחליט אם לדחות את התביעה לפני קיום משפט, בוסברג היה צריך להניח כי האשמות הממשלה נכונות.

בנוסף, השופט דחה את הטענה של פייסבוק לפיה יושבת-הראש של מועצת המסחר הפדרלית, לינה קאן, צריכה להחריג את עצמה מהשתתפות בהחלטת הנציבות להגיש מחדש את התביעה, שנבחרה בהצבעה על-פי קווים מפלגתיים ברוב 3 על 2. בפייסבוק טענו כי קאן, מבקרת פרוגרסיבית בולטת של חברות הטכנולוגיה הגדולות, לא יכולה להיות חפה מאינטרסים, והחליטה שלדעתה החברה הפרה את החוק עוד לפני שנכנסה לתפקידה במועצת המסחר הפדרלית.

"למרות שקאן ללא ספק ביטאה דעות על כוחה המונופוליסטי של פייסבוק, הדעות האלה לא רומזות על כך שיש לה 'קרדום לחפור בו' בהתבסס על יריבות אישית או על ניגוד אינטרסים פיננסי מהסוג שפסל תובעים בעבר", כתב השופט בוסברג.

הנציבות הגישה את הגרסה הראשונה של התביעה לפני שקאן הצטרפה אליה, והשופט אמר כי אין סיבה לחשוב שההצבעה המאוחרת שלה להחזיר את התביעה "מבוססת על משהו מעבר לאמונתה בכך שההאשמות הן בעלות משקל. התנהגות כזו לא מצדיקה החרגה".

השופט, עם זאת, עמד לצד פייסבוק בנושא אחר, וקבע כי מועצת המסחר הפדרלית לא יכולה להתקדם בהאשמות שהחברה השתמשה בטקטיקות כוחניות להחלשת מתחרים, כמו למשל מניעה ממפתחי אפליקציה של צד שלישי משימוש בפלטפורמה של פייסבוק.

דובר של מטא מסר כי הפסיקה מקטינה את ההיקף של התביעה של מועצת המסחר הפדרלית. "אנו בטוחים שהעדויות יחשפו את החולשה היסודית של הטענות", אמר הדובר. "ההשקעות שלנו באינסטגרם ובוואטסאפ הפכו את התוכנות האלה למה שהן היום. הן היו טובות לתחרות וטובות לאנשים ולחברות הבוחרים להשתמש במוצרים שלנו".

הולי וודובה, מנהלת משרד התחרותיות במועצת המסחר הפדרלית, מסרה כי צוות הנציבות "הציג תביעה מתוקנת חזקה, ואנו מצפים בכיליון-עיניים למשפט".

לוח זמנים למשפט עדיין לא נקבע, אבל מדובר בליטיגציה שעשויה להימשך כמה שנים.