החזון של שולץ לטבע 2024: צמיחה צנועה, תזרים חזק ואולי אף דיבידנדים ורכישות קטנות

בכנס של J.P Morgan התייחס מנכ"ל טבע ליעדי החברה בשנים הבאות: "לא תהיה צמיחה פנומנלית, אך תהיה צמיחה אורגנית בשיעור חד-ספרתי והמשך שיפור ברווחיות" • "אנחנו ממשיכים להפחית את החוב ולא מתכננים להנפיק מניות"

קאר שולץ / צילום: יח''צ
קאר שולץ / צילום: יח''צ

כבר לפני מספר שנים הציבה חברת התרופות טבע  שלושה יעדים פיננסיים לטווח הארוך הנוגעים לרווחיות תפעולית של 28%, ליחס מזומנים לרווחים של מעל 80% וליחס חוב ל-EBITDA של פחות מ-3.

ליעדים אלה טבע אמורה להגיע לפי התוכנית שלה בסוף שנת 2023, ובכנס הבריאות השנתי של בנק ההשקעות J.P Morgan, נשאל מנכ"ל החברה, קאר שולץ, לאן טבע שואפת לאחר שתשיג את היעדים הללו בסיומה של אותה שנה.

שולץ הבטיח שטבע תציג יעדים פיננסיים חדשים, ומבחינה אסטרטגית תמשיך להתמקד בשיפור הרווחיות, וגם בצמיחת ההכנסות (נושא שהיה חלש בשנים האחרונות). "לא תהיה צמיחה פנומנלית, אך תהיה צמיחה אורגנית בשיעור חד-ספרתי. יהיה המשך שיפור ברווחיות ותזרים מזומנים חזק", אמר.

עוד הוסיף שולץ כי "נוכל גם לדון בנושא - אולי להחזיר לבעלי המניות (הכוונה לדיבידנדים, שח"ו) או לבצע רכישות קטנות. אבל המפתח הוא להמשיך להפחית את החוב". נזכיר כי טבע הפסיקה לחלק דיבידנד לבעלי המניות שלה בסוף 2017, עם השקת תוכנית ההתייעלות המסיבית של שולץ. נכון להיום טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ובת"א בשווי 10 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה 34% מהשווי מאז כניסת שולץ לתפקיד (נובמבר 2017), וצנחה ב-86% מהשיא ב-2015.

מלבד נושא האפשרות של חזרה לדיבידנד ורכישות לאחר השגת היעדים הפיננסיים ארוכי הטווח - מה עוד ניתן היה ללמוד מדבריו של שולץ?

ההליכים המשפטיים: "בסיס נרחב לערעור"

את המצגת שלו בכנס פתח שולץ בנושא ההליכים המשפטיים בתחום האופיואידיים - נושא שמעיק על מניית טבע כבר מספר שנים. טבע היא אחת משורה ארוכה של נתבעים במדינות ארה"ב בגין שיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים. לאחרונה, טבע ספגה הפסד בהליך בניו יורק, עליו היא מערערת.

"זה הנושא שכולם מתעניינים בו", אמר שולץ והזכיר כי טבע היא צד להליכים יחד עם עוד יצרניות ומפיצות. הוא הזכיר פשרות שעליהן חתמה טבע במדינות מסוימות בארה"ב, וכן את המתווה לפשרה כללית שהוסכם כבר לפני יותר משנתיים אך לא נחתם סופית מאז.

לדבריו, "אנחנו עדיין בדיונים ומנסים להגיע לפשרה מקובלת שתתאים לכל מחזיקי העניין". במקביל רמז שיש מי שעשוי להתנגד לעובדה שחלק קטן מאותה פשרה היה במזומן (250 מיליון דולר), ורובו בתרופות שטבע תעביר (בשווי סיטונאי של 23 מיליארד דולר), וזאת משום שרכיב המזומן הוא שקובע את העמלות של היועצים המעורבים. עם זאת שולץ הוסיף גם שאינו סבור שמישהו מהצדדים יפיק תועלת מהליכים משפטיים ארוכים, כך שלכולם יש אינטרס להגיע לפשרה.

באשר למשפט בניו יורק אמר שולץ: "קרו הרבה דברים מעניינים במשפט הזה, בין היתר היקפי המכירות של טבע שצוינו שם לא היו מדויקים". ההחלטה הייתה של חבר המושבעים והשופט אמור לשמוע את טבע בחודש הבא. כשנשאל מהם לוחות הזמנים, השיב שולץ שהשופט יחליט האם לקבוע משפט חדש - דבר שייקח לפחות שנה - או לתת פסק דין, ואז טבע תוכל לערער, "ויש לנו בסיס נרחב לערעור", לדבריו. בכל מקרה, נראה שההליכים הללו ילוו את טבע עוד זמן רב.

 
  

אופטימיזציה של העסק: נסגרו כ-100 אתרים

בהקשר של האופטימיזציה של עסקי טבע, שולץ הזכיר כי החברה סגרה או מכרה כ-100 אתרים עד כה (בחלוקה כמעט שווה בין אתרי ייצור, מו"פ ומשרדים). עוד 10 אתרי ייצור צפויים להיסגר בשנים הבאות.

"אם אתם זוכרים, הצבנו יעדים ל-2023 הכוללים רווחיות תפעולית של 28%, ואנחנו בדרך הנכונה להגיע לשם", אמר שולץ. נזכיר כי בשפל הגיעה הרווחיות התפעולית ל-24.5% בשנת 2019, ואילו ברבעון השלישי של 2021 הרווחיות הייתה 26.8% (על בסיס Non-GAAP).

החוב: הופחת לכ-22 מיליארד דולר

על החוב, שב-2017 היה 34 מיליארד דולר והופחת ל-21.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2021, שולץ אמר כי טבע תמשיך להפחיתו. "עשינו לאחרונה מהלך מחזור חוב מאוד מוצלח בסך 5 מיליארד דולר. הנפקנו אג"ח צמודות יעדי קיימות, שכוללים הפחתת פליטת גזי חממה ושיפור נגישות לתרופות במדינות עם הכנסה נמוכה-בינונית. אנחנו מאוד גאים בכך". הוא הוסיף שככל שהחוב יורד, גם הריבית שטבע משלמת פוחתת כי פרמיית הסיכון של החברה יורדת. "אנחנו ממשיכים להפחית את החוב ולא מתכננים להנפיק מניות", חזר שולץ על הבטחתו מהשנים הקודמות.

מנועי צמיחה: אוסטדו, אג'ובי וביוסימילר

טבע, כזכור, לא צפויה להציג צמיחה גם בדוחות 2021 - לפי התחזיות ההכנסות יגיעו ל-16-16.4 מיליארד דולר, שנה רביעית ברציפות של ירידה בהכנסות. שולץ התייחס למנועי הצמיחה של טבע ובהם התרופות המקוריות אוסטדו ואג'ובי וכן תרופות הביוסימילר (תרופות גנריות שמבוססות על תרופות ביולוגיות). בהקשר של אג'ובי לטיפול במיגרנה, אמר שולץ שהחברה ממשיכה לשאוף לנתח של שליש מהשוק באירופה ובארה"ב בשנים הקרובות, ובהקשר של הביוסימילר העריך שטבע נמצאת בעמדה טובה לצמיחה בשוק.

עוד הזכיר שולץ מוצר מקורי נוסף (ששמו הזמני הוא TV-46000), המיועד למטופלים עם סכיזופרניה, שממתין לאישור שיווק בארה"ב במחצית הראשונה של השנה הנוכחית. "יש צורך גדול בטיפול טוב יותר בסכיזופרניה", ציין שולץ.