ביהמ"ש ביטל תוכנית של קבוצת לוזון ביהוד שפלשה לשטחים פתוחים עירוניים

ניצחון לראש העיר יהוד: ביהמ"ש המחוזי הפך את החלטת ועדת הערר וביטל תוכנית לפרויקט התחדשות עירונית שעלול היה לחדור לשטח ציבורי פתוח עירוני • מדובר בפרויקט במרכז העיר ששטחו 151 דונם, וראש העיר הבטיחה בבחירות שתילחם בפרויקט הזה

ראש עיריית יהוד-מונוסון, יעלה מקליס / צילום: איל יצהר
ראש עיריית יהוד-מונוסון, יעלה מקליס / צילום: איל יצהר

ניצחון לראש העיר יהוד, יעלה מקליס: בית המשפט המחוזי מרכז, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, הפך את החלטת ועדת הערר וביטל תוכנית לפרויקט התחדשות עירונית של קבוצת עמוס לוזון יזמות, שעלול היה לחדור לשטח ציבורי פתוח עירוני. מקליס הבטיחה בבחירות המקומיות לתושביה כי תלחם בפרויקט הזה, שקודם בתקופת קודמה בתפקיד.

מדובר בפרויקט במרכז יהוד, ששטחו 151 דונם. התוכנית עליו אושרה ב-2006, כשהחברה היזמית הייתה א. דורי, שבהמשך נמכרה ללוזון. הבעיות החלו בהמשך, כשבשטח הפרויקט התגלה אתר ארכיאולוגי. לאור זאת תוקנה ב-2009 התוכנית באופן של שינוי שניים מתוך ארבעת הבניינים בפרויקט החברה.

השטח המיועד לבניינים "הוצרח" עם שטח בייעוד שטח ציבורי פתוח (שצ"פ), וכאן התעוררה בעיה אל מול הדיירים השכנים, שהתנגדו לביטול השצ"פ. עד כה הוקמו שני המבנים הראשונים בפרויקט, ואילו השניים ש"הוזזו" בתוכנית - המתינו לקידום התוכנית החדשה.

לאחר שזו אושרה, החלו השכנים בפעילות למניעת הבנייה באזור השצ"פ, אליהם הצטרפה מקליס, שהבטיחה כי לא תאפשר את הבנייה במקום.

ואכן, כשקבוצת לוזון הגישה ביוני 2020 בקשות להיתר לבניית שני הבניינים הנותרים, ועדת המשנה לתכנון ובנייה של הוועדה המקומית יהוד החליטה לדחות את הבקשה, בנימוק שהחניות של הפרויקט המתוכננות מתחת לשצ"פ הן בניגוד להוראות התוכנית.

קבוצת עמוס לוזון ו-38 בעלי זכויות בדירות המתוכננות הגישו ערר על ההחלטה, באמצעות עורכי הדין הדר טל ואסף עירוני ממשרד ש. פרידמן. לטענתם, התוכנית צריכה כמה תיקונים טכניים בוועדת הרישוי העירוני, וסירוב הוועדה המקומית לבקשה נובע משיקולים זרים.

הוועדה המקומית, לעומת זאת, טענה בוועדת הערר כי התכנון שהציגה החברה כולל לא רק שימוש בתת-הקרקע של שטחי השצ"פ לטובת חניונים תת-קרקעיים, אלא שגם הכניסות לשני הבניינים, כמו גם פתרון האשפה, צובר הגז ודרכי הגישה לרכבי חירום ורחבת כיבוי תוכננו בשטח השצ"פ.

ועדת הערר ניתחה את הוראות התוכנית וקבעה כי הבקשות שהגישה עמוס לוזון יזמות תואמות את הוראות התוכנית. עם זאת, ועדת הערר הורתה לחברה לבחון חלופות אחרות לכניסה של רכבי חירום.

הוועדה המקומית ערערה על החלטת ועדת הערר בפני בית המשפט המחוזי מרכז, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ואופיר כהן, ואכן השופט צבי דותן קיבל את עמדתה, לפיה הניסיון להשתלט על השצ"פ ללא אישור העירייה, שהיא הבעלים של השטח הזה, לא יכול היה לקבל את אישור ועדת הערר. "הן בפי ועדת הערר, הן בפי המשיבה או יתר המשיבים, אין מענה לטענה הפשוטה והברורה כי לא ניתן לאשר בקשה להיתר, כאשר התכנון כולל בנייה או שימוש בשטח קרקע (או מתחת לשטח קרקע) שלמבקש ההיתר אין כל זכויות בו, וגם אין בידיו הסכמה של בעל הזכויות", כתב בפסק דינו.

לסיכום כתב השופט כי "היה על ועדת הערר לדחות את הבקשות להיתר, ככל שהן נוגעות לשצ"פ, לאור העובדה שאין למשיבים כל זכות בשצ"פ, וגם לא קיבלו הסכמה מבעלת הזכויות, העירייה".

לאור זאת תצטרך קבוצת לוזון לגבש פתרונות חלופיים ויקרים יותר להקמת חניונים המכוניות, כגון חפירת מרתפי חניה מתחת למבנים.

ראש עיריית יהוד-מונוסון, יעלה מקליס, מסרה בתגובה כי "החלטת בית המשפט המחוזי תומכת במאמצינו לשמור על הריאה הירוקה בלב העיר, לטובת תושבי העיר בכלל והגנים התלויים בפרט ותיקון העוול הציבורי שנגרם לפני 13 שנה. אני קוראת ליזם לקבל את הצעתינו לבניית הבניינים על קרקע חלופית ברובע יהוד מערב ולשלב איתנו ידיים בקידום ההליך והוצאתו לפועל, הליך שבו היזם יקבל מתחם איכותי יותר לבנייה, והשכנים והעיר כולה ייהנו מפארק מרכזי גדול יותר לשיפור איכות החיים במרכז העיר".

ואילו עו"ד אלי וילצ'יק, בא-כוחה של הוועדה המקומית, מסר בתגובה כי "מהחלטת בית המשפט עולה כי בכל מקרה לא ניתן יהיה לבנות חניות בשצ"פ, דבר שייקר את העלויות לבניית חניונים במגרשי הבנייה. לא ברור אם ניתן יהיה בכלל למקם רחבת כיבוי אש לבניינים. ראש העירייה הציעה ליזמים עוד בתחילת הדרך לבחון פתרונות אחרים, לרבות חילופי קרקע, אך היזמים סירבו לפתרונות אלה".