האומיקרון באירופה: דנמרק תבטל הגבלות, צרפת בשיא תחלואה

העלייה המהירה במקרי הקורונה בדנמרק נבלמה, ובסוף השבוע הקרוב חלק מההגבלות יבוטלו בבריטניה ממתינים לנתונים חדשים כדי להבין אם מגמת הירידה נמשכת • בינתיים, צרפת נמצאת בראשית הגל וביממה החולפת נרשמו יותר מ-320 אלף מקרי הידבקות

אנשים מחכים בתור לחיסונים ובדיקות קורונה ליד בית מרקחת בפריז, השבוע / צילום: Associated Press, Michel Euler
אנשים מחכים בתור לחיסונים ובדיקות קורונה ליד בית מרקחת בפריז, השבוע / צילום: Associated Press, Michel Euler

דנמרק צפויה בסוף השבוע לבטל חלק מהמגבלות הציבורית ולפתוח מחדש את בתי הקולנוע והתיאטראות, על רקע בלימת התפשטות מגפת הקורונה. מספר מקרי הקורונה עדיין נמצא ברמה גבוהה מאוד, עם ממוצע יומי של יותר מ-20 אלף מקרים (שיעור תחלואה לתושב הדומה לזה שנרשם בישראל כיום), אולם העלייה המהירה שנרשמה בשבועות האחרונים נבלמה. במקביל, מספר המאושפזים ומספר החולים בטיפול נמרץ עדיין נמוך מזה שנרשם בגל החורף הקודם. שיעור התמותה מקורונה נמוך בשני שלישים מזה שנרשם בשיא הגל הקודם.

"אנחנו במצב טוב יותר ממה שציפינו וחששנו", אמר ראש רשות הבריאות הדנית, "אנחנו יכולים לומר כעת בביטחון רב יותר מבעבר שהווריאנט הנוכחי, האומיקרון, גורם לפחות תחלואה קשה". דנמרק היא אחת מהמדינות עם שיעור החיסונים הגבוה ביותר באירופה (83% מהאוכלוסייה) ורבים מהתושבים התחסנו בחודשיים האחרונים במנת הבוסטר הראשונה. המדינה גם הודיעה כי תאפשר זריקות בוסטר שניות לקשישים ולתושבים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת.

בבריטניה ממתינים לנתונים היום כדי לראות אם מגמת הירידה בתחלואה שנרשמה בשבוע החולף תימשך ביום השביעי ברציפות. לעומת יותר מ-220 אלף מקרים בשבוע שעבר, אתמול נרשמו כ-140 אלף מקרים. שיעור המאושפזים החדשים עדיין עומד על מחצית מזה שנרשם בגל הקודם, ומספר המאושפזים בטיפול נמרץ נמוך פי ארבעה. רשויות הבריאות הביעו הערכה בימים האחרונים כי המדינה תוכל להתמודד עם הגל ללא צעדים והגבלות נוספים, אם אכן יתברר שהשיא נרשם לפני כשבוע.

במקומות אחרים באירופה הגל נמצא בראשיתו. בצרפת נרשמו ביממה החולפת יותר מ-320 אלף מקרים ביום השני ברציפות, ושיעור התחלואה לתושב במדינה הוא השני בגובהו באירופה (אחרי אירלנד). עם זאת, צרפת הסירה את איסור הכניסה על תיירים בריטים שהוטל בתחילת התפרצות האומיקרון בדצמבר ופגע אנושות בתעשיית הסקי במדינה. גם בגרמניה החלו בימים האחרונים שיאי התחלואה של הגל הקודם להישבר, ומספר המקרים היומי חצה לראשונה את רף ה-85 אלף ביום.