קרן אמיתי תחייב סטארט-אפים לשלב נשים בדירקטוריון כתנאי להשקעה

שיעור הנשים הנמוך בהייטק הוביל את קרן ההון סיכון אמיתי ונצ'רס לחייב סטארט-אפים להקצות מושבים בדירקטוריון לנשים או לאוכלוסיות מיעוט כתנאי להשקעה• וגם: פרויקט הפאנלים הסולאריים של ח.י אנרגיה בכסייפה • אירועים ומינויים

בן רבינוביץ׳, מייסד ושותף בכיר בקרן אמיתי / צילום: Amiti
בן רבינוביץ׳, מייסד ושותף בכיר בקרן אמיתי / צילום: Amiti

אחד הנתונים המעניינים בדוח ההון האנושי בהייטק שפרסמו לפני כשנה ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל ורשות החדשנות הצביע על כך ששיעור הנשים הכולל בהייטק עמד נכון לדצמבר 2020 על 28%. עוד עלה מהדוח כי נשים מהוות 5% מסמנכ"לי הטכנולוגיות בהייטק הישראלי בלבד, ו-33% מסמנכ"לי השיווק. כאשר בוחנים את הסטארט-אפים הישראלים, הנתונים נמוכים עוד יותר: רק 4.5% מהם נוסדו על ידי נשים, ורק 11% כוללים בצוות המייסד שלהם אישה אחת לפחות.

תמונת המצב הזו הוביל את קרן ההון סיכון אמיתי ונצ'רס (AMITI), שהוקמה ב-2010 וגייסה עד היום 250 מיליון דולר, לחייב סטארט-אפים להקצות מושבים בדירקטוריון לנשים או לאוכלוסיות מיעוט כתנאי להשקעה.

ב-Term Sheet של הקרן נכתב כי כל ראיון עבודה ייעשה עם אישה אחת לפחות או מועמד מאוכלוסייה שאינה מיוצגת באותה החברה - עבור מושב בדירקטוריון או כל משרה פתוחה אחרת.

בפורטפוליו של קרן אמיתי רשומות השקעות משמעותיות ב-25 חברות. מתוכן, אינוויז טכנולוגיות, המפתחת טכנולוגיות לתעשיית הרכב האוטונומי, הונפקה בשנה החולפת בנאסד"ק באמצעות מיזוג עם חברת ספאק; ויצרנית השבבים הישראלית ואלנס הונפקה ב-NYSE גם כן באמצעות ספאק, לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר.

"מאז שהקמתי את הקרן והתחלתי להשקיע בישראל, כמעט כל ישיבות ההנהלה שלי היו רק עם גברים. המייסדים היו גברים, והגיוס הראשוני כלל לרוב רק גברים", מספר בן רבינוביץ', מייסד הקרן והשותף הבכיר בה. "זה נראה לי מאוד חריג, והיה ברור שמשהו לא בסדר באקוסיסטם בהייטק הישראלי, הן מבחינת הזדמנויות לנשים והן ובגיוון ככלל.

"המהלך הוא הדבר הנכון לעשות בעיניי. גיוון מחזק חברות, ודוחף אותן קדימה. אני בטוח שזה הדבר הנכון לחיזוק החברה הישראלית בהווה ובעתיד".

לפתח משחק ולזכות במיליון דולר

חברת הגיימינג הישראלית Beach Bum, בשיתוף עם ענקית המשחקים הצרפתית Voodoo, עורכות תחרות פיתוח משחקים לציבור הרחב. הזוכה במקום הראשון בתחרות ה-Winter Game Competition יקבל מיליון דולר,  ומספר זוכים נוספים יקבלו 200 אלף דולר. בנוסף, לאחר בחינת ביצועי המשחקים לאורך זמן ייבחר צוות שיזכה בטיסה לפריז, אירוח מלא ופגישות עבודה עם צוותי וודו.

מטרת התחרות, שהיא מקוונת וגלובלית, היא להרחיב את הפורטפוליו של וודו באמצעות משחק (או משחקים) שעדיין לא ניתן להורדה מחנויות האפליקציות, אך שניתן להפיץ אותו בחנויות ולפרסמו. ביץ' בם, שייסדו גיגי לוי וייס, אורי שחק, שחר שצלקה, גילי לוי וקרן מרום ב-2015, תציע ליווי והדרכה למפתחי המשחקים מישראל, ודרכה ניתן להגיש מועמדות לתחרות הגלובלית. ההרשמה לתחרות והגשת המשחקים תתאפשר עד ל-20 בפברואר, והזוכים יוכרזו במהלך אפריל-יוני.

גילי לוי, קרן מרום ושחר צלקה / צילום: ביץ בם
 גילי לוי, קרן מרום ושחר צלקה / צילום: ביץ בם

ביץ' בם, שנמכרה לוודו בספטמבר האחרון תמורת כמה מאות מיליוני דולרים, מתמקדת בפיתוח משחקי לוח וקלפים מסורתיים. לחברה, שמעסיקה כ-180 עובדים בארץ ובעולם, יש שלוש אפליקציות - שש-בש, רמי וספיידס - שרשמו 25 מיליון הורדות. בקרוב יושק משחק חדש נוסף. "בישראל יש הרבה מאוד צוותים וקבוצות חברים המפתחים משחקים להנאתם, וזוהי הזדמנות אדירה עבורם", אומר רן קורנפלד, אחראי החדשנות של ביץ' בם. "אנחנו תומכים בקהילת המפתחים בארץ, ומאמינים שהמקום הראשון יכול להגיע מכאן".

וודו הוקמה ב-2013, ועל פי הערכות הגיעה להכנסות של כ-400 מיליון דולר ב-2020. החברה נמצאת בבעלות פרטית של שני מייסדיה, חברים מספסל הלימודים בתיכון, וקיבלה השקעות מבנק ההשקעות גולדמן זקס ומענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט. סבב הגיוס האחרון שלה נערך לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. לחברה יותר מ-100 משחקים חינמיים, ומספר ההורדות שלה עבר באחרונה את ה-5 מיליארד. המשחק הפופולרי ביותר שלה הוא HELIX JUMP.

פרויקט הפאנלים הסולאריים של ח.י אנרגיה בכסייפה

חברת ח.י אנרגיה מסיימת בימים אלה פרויקט התקנת פאנלים סולאריים על הגגות של 16 מוסדות ציבור במועצה המקומית כסייפה. היקף הפרויקט נאמד בכ-8 מיליון שקל.

הפאנלים הסולאריים מותקנים על בניין השירותים החברתיים, מגרשי ספורט מקורים ובתי הספר ביישוב, בהיקף קיבולת ייצור חשמל של 1.9 מגה-וואט. "זהו פרויקט אדיר לטובת חסכון באנרגיה, שכלל בתוכו אדמיניסטרציה לא פשוטה ואתגרים רבים", מציין ראש המועצה המקומית כסייפה, עו"ד עבד אלעזיז נסאסרה. "המדיניות שלי היא לקדם את היישוב ואת התושבים החיים בו לרמת חיים גבוהה".

בניין מועצת כסייפה עם הפאנלים הסולאריים על הגג / צילום: ח.י אנרגיה
 בניין מועצת כסייפה עם הפאנלים הסולאריים על הגג / צילום: ח.י אנרגיה

לדברי אמיר שכטרמן, מנכ"ל ח.י אנרגיה מקבוצת ח.י, "הקמת המערכות הסולאריות על גגות מבני הציבור בכסייפה מאחדת בין הקדמה והתפתחות ביישובי החברה הבדואית בנגב לבין הצורך של ישראל בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בקנה מידה נרחב, ובניצול רמת קרינת השמש באזור, שהיא מהגבוהות בעולם. לשמחתנו, נפגשנו בפרויקט זה עם אנשים מהמועצה (כסייפה) אשר שיתפו אתנו פעולה, מתוך הבנה מלאה של יתרונות יצור חשמל מאנרגיה מתחדשת".

נציין כי לפני כחודש סיימה ח.י אנרגיה פרויקט דומה בסביון בהיקף של 10 מיליון שקל, שכלל התקנת פאנלים סולאריים במוסדות, החלפת תאורת הרחוב והפיכת סביון ליישוב מאופס האנרגיה הראשון בישראל. החברה פעילה למעלה מעשור בתחום האנרגיה המתחדשת, ומספקת פתרון היקפי מלא להקמת מערכות חשמל בטכנולוגיה פוטו־וולטאית (PV) לייצור חשמל מאנרגיית השמש.

ד"ר ניל גוטרסו מצטרף ל-Groundwork BioAg

חברת הביו-חקלאות הישראלית Groundwork BioAg, המייצרת מוצרים המבוססים פטריות מיקוריזה, מצרפת לוועדה המייעצת שלה את ד"ר ניל גוטרסו, מנהל טכנולוגיות ראשי ושותף בקרן Radicle Growth, שעד לא מזמן תפקד כמנהל הטכנולוגיות של ענקית החקלאות Corteva (לשעבר DuPont).

המוצרים של Groundwork BioAg מסייעים לצמחים לקלוט חומרי הזנה מהקרקע, ובכך משפרים יבול תוך כדי חיסכון בדשן, הגנה מפני עקות וספיחת פחמן. ב-2021 כיסו מוצרי החברה שטח חקלאי של 4 מיליון דונם ברחבי העולם.

שני אשכנזי

מצנח הזהב

חברת SAP ישראל, המפתחת יישומים ארגוניים, ביצעה שורה של מינויים פנימיים: רמי מנחם מונה לסמנכ"ל תפעול ראשי, אוהד פרקש מונה לסמנכ"ל העסקים, ואלה פריגר מונתה לסמנכ"לית מכירות ענן.

אייל גולדברג, 52, מונה למוביל תחום אסטרטגיית וטרנספורמציית ה-IT של דלויט ישראל. בעשור האחרון הוביל את תחום הייעוץ האסטרטגי-טכנולוגי בחברת הייעוץ שטראוס אסטרטגיה, ולאחר מכן בבנק הפועלים.

אייל גולדברג, מוביל תחום אסטרטגיית וטרנספורמציית IT בדלויט ישראל / צילום: מיכה לובטון
 אייל גולדברג, מוביל תחום אסטרטגיית וטרנספורמציית IT בדלויט ישראל / צילום: מיכה לובטון

עופר גרינברגר יכהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי באפלייד מטיריאלס, ובמקביל ימשיך לכהן כנשיא החברה בישראל. רפי בן עמי מונה למנכ"ל חטיבת PDC (מרכז הפיתוח והייצור) של החברה הגלובלית. החטיבה פועלת מישראל.

עופר גרינברגר, סגן נשיא לפיתוח עסקי אפלייד הגלובלית ונשיא אפלייד מטיריאלס ישראל / צילום: אפלייד מטיריאלס
 עופר גרינברגר, סגן נשיא לפיתוח עסקי אפלייד הגלובלית ונשיא אפלייד מטיריאלס ישראל / צילום: אפלייד מטיריאלס
רפי בן עמי, מנכ''ל חטיבת PDC אפלייד מטיריאלס / צילום: מיכה לובטון
 רפי בן עמי, מנכ''ל חטיבת PDC אפלייד מטיריאלס / צילום: מיכה לובטון

עדו רודוי, 59, מונה ליו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית. בתפקידו האחרון שימש כמנכ"ל פלרם תעשיות.

פרופ' ניר קידר מונה ליו"ר קרן אייסף, הפועלת לקידום מצוינות וצמצום פערים חברתיים בחברה הישראלית. פרופ' קידר הוא בוגר תוכנית הדוקטורט של אייסף, ומכהן כיום כמשנה הנשיא לעניינים אקדמיים במכללה האקדמית ספיר.

פרופ' ניר קידר / צילום: אדוה אודיה עוגן
 פרופ' ניר קידר / צילום: אדוה אודיה עוגן

ד"ר רונית סגל הירשברג מונתה למנכ"לית מדטק, ארגון חברות הטכנולוגיה הרפואית בישראל. לאחרונה סיימה את תפקידיה בבית החולים רמב"ם כחברת הנהלה ומנכ"לית תאגיד הבריאות (קרן המחקרים) רמב"ם.

גיא אבידן עובר מקורנית דיגיטל לרדוור, ויכהן שם כסמנכ"ל הכספים. בקורנית ניהל אבידן פעילות עסקית של ייצור דיגיטלי לפי דרישה. קודם לכן כיהן כסמנכ"ל הכספים של אודיוקודס.

עו"ד איתמר לב מונה לסמנכ"ל הייעוץ המשפטי בחברת מימון הנדל"ן רובי קפיטל.

רו"ח קובי נבון ימונה למבקר הפנים של לשכת סוכני הביטוח, ועו"ד פאיד טאמיש ממשרד פישר בכר ימונה ליועץ המשפטי. בעבר שימש טאמיש כעוזר למשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

אלדן בן חיים מונה לארכיטקט ראשי בחברת הסייבר Apiiro. קודם לכן כיהן כסמנכ"ל טכנולוגיות ב- Transmit Security.

אלדן בן חיים, ארכיטקט ראשי ב-Apiiro / צילום: עומר הכהן
 אלדן בן חיים, ארכיטקט ראשי ב-Apiiro / צילום: עומר הכהן

ניר בן משה, 37, מונה לדירקטור אסטרטגיה ופיתוח עסקי בג'ון ברייס פתרונות למידה.

מוטי סדובסקי מונה למנהל מכירות בכיר בקבוצת ה-IT Yael. במסגרת תפקידו יהיה סדובסקי אחראי על הפיתוח העסקי והמכירות בתחומי אינטגרציית הנתונים, ניהול Metadata, וירטואליזציה, סינכרון נתונים טיוב המידע ועוד.

חדשות טובות

הבנק הבינלאומי ישתתף בשכר הדירה של 18 דירות לחיילים בודדים בירושלים, חיפה, חולון, ראשון לציון ופתח תקווה בשלוש השנים הקרובות. תרומת הבנק הועברה לעמותת יחד למען החייל, ובאמצעותה יתאפשר לכל חייל לגור בחדר משלו.

התרומה נעשתה עבור פרויקט "בית חם" של העמותה, אשר שוכרת, מרהטת, מאבזרת ומתחזקת דירות עבור החיילים הבודדים, מלווה ודואגת לרווחתם. עובדי סניף הבנק הבינלאומי הקרוב לכל דירה ילוו את החיילים הבודדים המתגוררים בדירה.