"פגעה בפרטיות 44 מיליון משתמשים": תביעה ייצוגית בבריטניה נגד פייסבוק בסך 2.3 מיליארד פאונד

ברחבי העולם מדינות ורגולטורים שונים מנסים להתמודד עם הכוח האדיר של ענקיות הטכנולוגיה • אחת החברות שבמרכז המטרה היא חברת מטא (פייסבוק לשעבר) • כעת בבריטניה, החברה תתמודד מול תביעה ייצוגית בטענה לפגיעה בפרטיות

משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav
משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav

ענקית הטכנולוגיה מטא (המוכרת יותר בשם פייסבוק) מתמודדת עם תביעה ייצוגית בסך 2.3 מיליארד פאונד בבריטניה בגין האשמות לפגיעה בפרטיות המשתמשים. על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, ליזה לובדהל גורמסון, יועצת בכירה ל-FCA בבריטניה (ה-Financial Conduct Authority), מאשימה את מטא בכך שהחברה ניצלה לרעה את כוחה הדומיננטי בשוק המדיות החברתיות ובכך פגעה בפרטיותם של 44 מיליון משתמשים.

למעשה הטענה היא שפייסבוק אספה נתונים בתוך הזירה שלה והשתמשה במנגנונים מסוימים כדי לאפשר ליצור פרופילי משתמשים בעלי נתונים ועומק על האזרחים עצמם, וזה חל על אזרחי בריטניה שהשתמשו בפייסבוק בין השנים 2015-2019. התביעה למעשה טוענת שמטא הרוויחה מיליארדי פאונד על כך שהטילה הגבלות ותנאים לא הוגנים שדרשו מהצרכנים שלהם למסר נתונים אישיים כדי לגשת לפלטפורמה.

התיק הזה ידון ב-The United Kingdom Competition Appeal Tribunal, גוף שיפוטי בבריטניה שמגיע לפתחו תיקים הקשורים לנושאי התחרות או רגולציה כלכלית.

"ב-17 השנים שחלפו מאז הקמתה, פייסבוק הפכה לרשת חברתית היחידה בבריטניה שבה אתה יכול להיות בטוח עם חברים ובני משפחה במקום אחד. עם זאת, היה צד אפל לפייסבוק: היא ניצלה את הדומיננטיות שלה בשוק כדי לכפות תנאים והגבלות לא הוגנים על בריטים, מה שהעניקה לה את הכוח להשתמש לרעה את הנתונים האישיים של המשתמשים", אמרה לובדאל גורנסן.

פייסבוק הגיבה לדיווח ברויטרס ואמרה כי אנשים השתמשו בשירותים השונים שלה כי זה סיפק עבורם ערך ו"יש להם שליטה משמעותית לגבי איזה מידע הם חולקים בזירות של מטא ועם מי", לדבריה.

המקרה הזה מגיע כמה ימים לאחר שמטא הפסידה מול ה-FTC, כשניסתה למחוק את תביעת ההגבלים העסקיים שלה. שופט פדרלי בארה"ב פסק כי נציבות הסחר הפדרלית יכולה להמשיך לקדם תביעה בנושא הגבלים עסקיים לפיה פייסבוק מנצלת לרעה עמדה מונופוליסטית ברשתות חברתיות, ודחה בקשה של החברה לבטל את התביעה המתוקנת.