"הסוף ל-BBC כפי שאנחנו מכירים אותו": אגרת הטלוויזיה בבריטניה תבוטל

ג'ונסון מנסה לצבור פופולריות? לפי ממשלת בריטניה, רשת השידור הציבורית BBC תבטל את אגרת הטלוויזיה עד 2027 ותיאלץ למצוא מקורות מימון אחרים שככל הנראה יהיו כרוכים ברפורמות כואבות מבחינתה • התוכנית הממשלתית שהוכרזה כוללת הקפאה של האגרה בשנתיים הקרובות, מה שמהווה קיצוץ ריאלי בהוצאות בשל השפעות האינפלציה הגבוהה במדינה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. מנסה לצבור פופולריות? / צילום: Reuters, EyePress News
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. מנסה לצבור פופולריות? / צילום: Reuters, EyePress News

ממשלת בריטניה הודיעה כי תבטל עד שנת 2027 את אגרת הטלוויזיה הנהוגה בממלכה, וכי רשת השידור הציבורית BBC תיאלץ למצוא מקורות מימון אחרים, שככל הנראה יהיו כרוכים ברפורמות כואבות מבחינתה. שרת התרבות הבריטית אמרה בסוף השבוע כי אגרת הטלוויזיה תוקפא בשנתיים הקרובות, תעלה באופן מינורי משנת 2024, וכי החל מ-2027 ימומן השידור הציבורי באמצעים אחרים.

בין הממשלה השמרנית הנוכחית לרשת השידור הבריטית הציבורית (BBC) אין יחסי אהבה, וראש הממשלה בוריס ג'ונסון כבר פעל בעבר כדי לקצץ את תקציביה. הוא אף הכריז על ביטול עתידי של האגרה במהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2019.

הצעד שהוכרז בסוף השבוע נתפס מצד אחד כניסיון "להלך אימים" על רשות השידור מצד אחד, על ידי המחשת התלות שלה במימון ציבורי, ומצד שני כניסיון של ג'ונסון לצבור מחדש תמיכה ציבורית על ידי ביטול האגרה הלא-פופולרית.

ג'ונסון נמצא בשפל אלקטורלי בסקרים בעקבות סדרת חשיפות לגבי מסיבות, פגישות ושתיית אלכוהול במהלך סגר הקורונה בדאונינג 10, ככל הנראה בניגוד להנחיות ובעוד יתר בריטניה מתמודדת עם המגפה.

התוכנית הממשלתית שהוכרזה כוללת הקפאה של האגרה בשנתיים הקרובות, מה שמהווה קיצוץ ריאלי בהוצאות בשל השפעות האינפלציה הגבוהה בבריטניה (קרוב ל-5%). האגרה עומדת כעת על 159 ליש"ט למשק-בית לשנה (673 שקל). בשנת 2024 תעלה האגרה באופן מינורי ואז תבוטל כליל, לפי התוכניות הנוכחיות ב-2027. בגרמניה, לשם השוואה, עומדת אגרת השידור (שכל משק בית מחויב לשלם, בין אם יש לו טלוויזיה או לא) על סכום של כ-220 אירו בשנה (781 שקל).

ה"גרדיאן" הבריטי הגדיר את התוכנית כ"מאיימת על העתיד הפיננסי בטווח הרחוק של הרשת הציבורית וגם על העצמאות המערכתית שלה", בהנחה שהממשלה השמרנית תישאר בשלטון. "הימים שבהם קשישים נאלצו להתמודד עם איומים במאסר או שוטרים שדופקים על הדלתות (כדי לגבות את האגרה) נגמרו", אמרת שרת התרבות, נדין דוריס, "זה הזמן כעת לדון בדרכים חדשים למימון, סיוע ומכירה של תוכן בריטי מעולה".

נכון לשנה האחרונה, תקציב ה-BBC עמד על כ-3.2 מיליארד ליש"ט (13.6 מיליארד שקל). הדרכים החדשות להשגת התקציב, לפי הדיווחים, כוללות אפשרות למימון ממשלתי ישיר, תשלום ממינויים או הפרטה חלקית הכוללת פרסומות. מקורות אמרו ל"דיילי מייל" כי ה-BBC "צריך ללמוד איך להתייעל ולקצץ בהוצאות כמו כל אחד אחר". "זה יהיה הסוף של ה-BBC כפי שאנחנו מכירים אותו", אמר גורם אנונימי בממשלה לעיתון.

הממשלה הבריטית מאשימה את רשות השידור הציבורית בהטייה לשמאל, ואחד מהמחוקקים מהמפלגה אף אמר כי הרשת מנסה "לבצע הפיכה בפועל" בעזרת הדיווחים בשבועות האחרונים על שורת הסקנדלים בלשכת ראש הממשלה. "ג'ונסון חושב כי מי שמדווחים על המעללים שלו צריכים לשאת בהשלכות, בעוד הוא עצמו חומק מהן", האשימה שרת התרבות של ממשלת הצללים מה"לייבור" שבאופוזיציה את ראש הממשלה.

נציג של הליברלים-דמוקרטים, גם הוא מהאופוזיציה, אמר כי "קיצוץ התקציבים של אוצר לאומי אהוב רק משום שאתה לא אוהב את החדשות בשש בערב אינה דרך ההתנהגות הנכונה של ממשלה דמוקרטית".