בדרך למכירה: אל על רושמת את מועדון הנוסע המתמיד כחברה-בת

אל על התחייבה למשרד האוצר כי עד 31 בינואר היא תממש חלק ממועדון הנוסע המתמיד שלה ותגייס באמצעותו 100-150 מיליון דולר • בין הגורמים המתעניינים ברכישה: בנק הפועלים, בזק, שופרסל והפניקס • לפני מגפת הקורונה הוערך שווי המועדון ביותר מ-300 מיליון דולר • אל על עדכנה בהודעה לבורסה על העברת פעילות מועדון הנוסע המתמיד, לרבות נכסיו, לחברה-בת

אביגל שורק, מנכ''ל אל על / צילום: איל יצהר
אביגל שורק, מנכ''ל אל על / צילום: איל יצהר

לקראת מכירת חלק ממועדון הנוסע המתמיד של אל על , החברה מעדכנת בהודעה לבורסה על העברת פעילות המועדון, לרבות נכסיו, לחברה-בת של החברה הנמצאת בבעלות מלאה: "הכול בהתאם לצורכי פעילות המועדון והחברה, לרבות פיתוח עסקי המועדון וגיוס משקיעים".

אל על התחייבה למשרד האוצר כי עד 31 בינואר היא תממש חלק ממועדון הנוסע המתמיד שלה ותגייס באמצעותו 100-150 מיליון דולר. אל על מצויה במשא-ומתן עם כמה גורמים המתעניינים ברכישת חלק ממועדון הנוסע המתמיד, הנחשב לנכס מניב ובעל פוטנציאל - בהם בנק הפועלים, עמו קיימה מגעים לרכישת 30% מהמועדון לפי שווי של 250 מיליון דולר. בנק הפועלים שקל למזג את הפעילות של המועדון עם אפליקציית התשלומים ביט.

גופים אחרים ששמם הוזכר בהקשר של מגעים לרכישת חלק ממועדון אל על כוללים את בזק; את שופרסל, המחזיקה במועדון חזק משלה; ואת הפניקס.

רווח שנע בין 20 ל-25 מיליון דולר בשנה

לפני מגפת הקורונה הוערך שווי מועדון הנוסע המתמיד של אל על ביותר מ-300 מיליון דולר. לאורך התקופה, במגעים שקיימה אל על מול הבנקים, עלתה האופציה שהמועדון ישמש ערובה להלוואות שבסופו של דבר אל על לא נטלה.

מועדון הנוסע המתמיד של אל על מונה 2.1 מיליון חברים, מתוכם כ-350 אלף מחזיקים בכרטיסי אשראי פליי קארד. המועדון מניב רווח שנע בין 20 ל-25 מיליון דולר בשנה לאל על. מחזור העסקאות השנתי של המחזיקים בכרטיסי אשראי פליי קארד הוערך ב-30 מיליארד דולר. בסוף 2018 בחרה אל על להמשיך להפעיל את מועדון הנוסע המתמיד שלה באמצעות חברת כאל, מולה התמודדה לאומי קארד.

ההסכם בין כאל, המנפיקה את כרטיסי האשראי של המועדון, ובין מועדון הנוסע המתמיד של אל על תקף עד ספטמבר 2029. ההסכם כלל שיתוף-פעולה של חברת מאסטרקארד העולמית, במסגרתו שילמו החברות לאל על מענק חתימה של 125 מיליון שקל. אל על נהנית מתמלוגים שוטפים בגין השימוש בכרטיס האשראי, בגין דמי כרטיס והכנסות מהמרת מט"ח.

לאחרונה אישר משרד האוצר מתווה סיוע לחברות התעופה הישראליות לנוכח הקשיים עמן הן מתמודדות לאור מיעוט הטיסות ותנועת הנוסעים הנמוכה. המתווה כוללת הלוואת בלון בהיקף של 85 מיליון דולר (רוב הסכום יוקצה לאל על) באמצעות הקצאת אג"ח המירות למניות לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית. מתווה זה ידרוש כי בעלי השליטה בחברות יזרימו הון ביחס של 3 (המדינה): 2 (בעלי השליטה) על-פי הסכומים שייקבעו לכל חברה. אל על צפויה להיענות למתווה ולסכם את פרטיו בקרוב.