מחירי התפוזים בארה"ב מטפסים לאחר תחזיות ליבול הקטן ביותר מאז 1945

התפוזים בפלורידה קטנים מבדרך-כלל ונושרים מהעצים בגלל מחלה הפוגעת ביבול

פלורידה צפויה לייצר 44.5 מיליון ארגזים של תפוזים השנה / צילום: Reuters, Marco Bello
פלורידה צפויה לייצר 44.5 מיליון ארגזים של תפוזים השנה / צילום: Reuters, Marco Bello

חזאים חקלאיים ממשלתיים אמרו שהם מצפים ליבול התפוזים הקטן ביותר בפלורידה מאז מלחמת העולם השנייה, וגרמו בכך לראלי בחוזים עתידיים על פירות שכבר היו ברמה הגבוהה ביותר מזה שנים בגלל המגפה.

משרד החקלאות האמריקאי שהודיע בשבוע שעבר שהוא צופה שפלורידה תייצר 44.5 מיליון ארגזים של תפוזים השנה (כל ארגז במשקל 40 ק"ג), קיצץ עוד יותר את הציפיות הנמוכות שלו וצופה שהיבול יהיה בסופו של דבר קטן יותר מהיבול שנהרס ב-2017 בגלל סופת ההוריקן אירמה. אם התחזית הזו מדויקת, זה יהיה היבול הקטן ביותר מאז 1945.

הסיבה לכך הפעם, כך אומרים במחלקת פירות ההדר של פלורידה, היא הואנגלונגבינג (גרינינג), מחלת צמחים בלתי ניתנת לריפוי המדללת את צמרות העצים ושואבת מהם חיוניות. המחלה מופצת על ידי כנימות עצים פולשניות, ופוגעת בפרדסים בפלורידה מאז שהתגלתה לראשונה ב-2005. בדוח מיום רביעי של משרד החקלאות, נכתב שהרבה יותר תפוזים מבדרך-כלל נשרו לקרקע והפירות שנקצרים הם קטנים במיוחד השנה.

חוזים עתידיים על רכז מיץ תפוזים מוקפא סיימו ביום שישי במחיר של כ-1.50 דולר לפאונד, עלייה של כ-50% לעומת המחיר בתחילת המגפה. החוזים העתידיים זינקו ב-5.1% ביום חמישי, אחרי שמשרד החקלאות קיצץ את התחזיות שלו לגבי הקציר הנוכחי. זה היה היום הטוב ביותר לחוזים עתידיים על מיץ תפוזים מאז תחילת המגפה, כשאנשים אגרו הרבה מיץ לפני הסגרים.

הביקוש של ימי המגפה גרם להפסקה בירידה הממושכת בצריכת מיץ תפוזים בקרב האמריקאים, שעברו למשקאות עם פחות סוכר. היצע תפוזי המיץ, שבארה"ב מגודלים בעיקר בפלורידה, ירד לצד הביקוש. שטח הפרדסים בפלורידה ירד בחצי בערך מאז 2001, כשהפרדסים פינו דרכים לבנייני מגורים או נפלו קורבן למחלות.

חוזים עתידיים על מיץ תפוזים נסחרו בשפל של עשר שנים כשהמגפה פגעה בשווקים בפברואר 2020. עד אמצע מרץ באותה שנה זינקו מכירות מיץ התפוזים ב-10%, על פי נתוני NielsenIQ. העידוד מימי המגפה היה קצר טווח, עם זאת. הצריכה חזרה לרדת בחודשים האחרונים.

"יש עדיין יותר מדי מיץ בעולם"

עדיין, סוחרים רבים הם שוריים לגבי מיץ התפוזים בהתחשב בבעיות האספקה. קרנות גידור וספקולנטים אחרים העלו את ההימורים בשבועות האחרונים על כך שהמחיר ימשיך לעלות, כך ניתן ללמוד מנתוני נציבות הסחר בסחורות עתידיות.

"אנו רואים שזו סחורה המעוררת עניין בעת הזאת", אמר פיטר מוזס, אסטרטג שוק בכיר בחברה RJO Futures. "יש ביקוש גדול לתפוזים".

אחרים פחות בטוחים. היצע התפוזים בעולם אמור להיות חזק. למרות שבצורת וקרה פגעו בקציר בברזיל, במשרד החקלאות האמריקאי צופים שהקציר שם יהיה גדול ב-12% לעומת הקציר הקודם.

תפוזים המגיעים ממקומות אחרים, כמו מקסיקו, גם הם יעזרו לאזן את הירידה בתפוקה בארה"ב, כך אמר ברנדון סולטמארש, נשיא החברה HomeMaker Juice, שמשרדיה ממוקמים בווינטר פארק, פלורידה.

"המרכיבים היסודיים לא תומכים במחירים ברמות האלה", אמר סולטמארש. "יש עדיין יותר מדי מיץ בעולם".

ריאן דצמבר השתתף בהכנת הכתבה.