מכה לכצמן: גזית גלוב נאלצה לדחות את הנפקת הפעילות בברזיל "לאור תנאי השוק"

לדברי החברה, היא החליטה שלא לפרסם תשקיף סופי של פעילותה בברזיל בהמלצת הבנק המלווה את ההנפקה • בתחילת יולי 2021 טיפס מדד IBOVESPA הברזילאי לשיא חדש, אולם מאז שינה כיוון ואיבד כ-18.5% מערכו • מניית גזית גלוב צנחה 30% בשנתיים, בזמן שמדד הנדל"ן בת"א עלה ב-45%

פרויקט של גזית גלוב בסאו פאולו, ברזיל / צילום: מצגת החברה
פרויקט של גזית גלוב בסאו פאולו, ברזיל / צילום: מצגת החברה

חברת גזית גלוב  דוחה את הנפקת פעילות הנדל"ן שלה בברזיל "לאור תנאי השוק" במדינה. לדברי החברה, היא החליטה שלא לפרסם תשקיף סופי של פעילותה בברזיל, בהמלצת הבנק המלווה את ההנפקה.

לשם ביצוע ההנפקה, שכרה החברה אשתקד את שירותיהם של BTG Pactual ו-Banco Bradesco, אשר נמנים עם בנקאי ההשקעות המובילים בברזיל. לדברי גזית גלוב, בכוונתה לשוב ולפעול לחידוש הליך ההנפקה כאשר תנאי השוק בברזיל יאפשרו זאת.

בורסת המניות המרכזית בברזיל פועלת בעיר סאו פאולו, ומדד הדגל של בורסה זו הוא מדד IBOVESPA. בתחילת חודש יולי 2021 טיפס המדד לשיא חדש, אולם מאז שינה כיוון ואיבד עד כה כ-18.5% מערכו. במקביל, איבד בתקופה זו מטבע הריאל הברזילאי כ-15% מול השקל הישראלי, מה שהוביל לשחיקה בשווי השקלי של נכסי גזית גלוב בברזיל.

תשואה שלילית של 30% בשנתיים

גזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן, פועלת ברחבי העולם בתחום הנדל"ן המניב, ובעיקר בתחום הקניונים והמרכזים המסחריים. החברה נסחרת בשווי של כ-4 מיליארד שקל (לאחר שהגיבה בירידה לדיווח על ביטול ההנפקה) המשקף תשואה חיובית של כ-30% בשנה האחרונה, אך תשואה שלילית של 30% בשנתיים. זאת בשעה שמדד הנדל"ן הניב באותן תקופות תשואה חיובית של 60% ו-45% בהתאמה.

נכון לסוף ספטמבר 2021, החזיקה גזית גלוב בשבעה נכסים מניבים בברזיל (כולל בסאו פאולו) בעלי שטח בנוי כולל להשכרה של 179 אלף מ"ר, ובשווי 2.4 מיליארד שקל. נכסים אלו מהווים 15% מסך נכסיה הכולל של גזית גלוב לפי ערכם בספרים (נכון לסוף ספטמבר 2021), או 16% לפי חישוב שווי השוק של ההחזקות הסחירות של החברה.

במסגרת ההכנות להנפקה בבורסה לני"ע בסאו פאולו, החליטה גזית גלוב לאגד חלק מנכסיה בברזיל תחת קרן ברזילאית להשקעות בנדל"ן בשם Gazit Malls FII, הנמצאת בבעלותה המלאה של גזית גלוב. בפברואר 2021 הגישה הקרן טיוטת תשקיף פומבית לרישום ראשוני למסחר (IPO) של יחידות ההשתתפות שלה בבורסה בסאו פאולו.

ההנפקה תוכננה להתבצע באמצעות הצעת מכר של גזית גלוב למשקיעים מוסדיים ופרטיים בברזיל, של 25%-49% מיחידות ההשתתפות של הקרן. בעת פרסום טיוטת התשקיף העריכה גזית גלוב כי תוכל למכור את יחידות ההשתתפות הללו תמורת 1,040-530 מיליון ריאל ברזילאי (582-325 מיליון שקל), ולפי שווי של 2.1 מיליארד ריאל (1.2 מיליארד שקל) לקרן.

הקרן גייסה במאי חוב של 650 מיליון ריאל

כחלק מהמהלך גם השלימה הקרן בחודש מאי 2021 גיוס חוב מובטח בברזיל בהיקף של 650 מיליון ריאל ברזילאי. בחודש אוקטובר 2021 התקבל אישור רשות ני"ע בברזיל לתשקיף, ובעקבותיו קיבלה הקרן 180 ימים לביצוע ההנפקה, שהיום הוחלט כאמור שלא להשלימה בעת הנוכחית.

בעת פרסום טיוטת התשקיף, מסרה גזית גלוב אשתקד כי קרן ההשקעות תחזיק במרכזים המסחריים: Internacional (80.1%), Mais Shopping (100%), Morumbi Town (100%), Shopping Light (100%) ו-Prado Boulevard (98%), אשר היו רשומים אז בספרי החברה בשווי הוגן של 2.6 מיליארד ריאל ברזילאי (כ-1.5 מיליארד שקל).

גזית גלוב הייתה אמורה להמשיך ולנהל את נכסי הקרן בתמורה לדמי ניהול שנתיים בגובה 0.9% משווי השוק של הקרן, בתוספת דמי הצלחה, בסכום המותנה בהשגת אמות מידה מקובלות. במקביל, תכננה גזית גלוב להמשיך ולהחזיק ישירות במלוא הבעלות בנכסים נוספים בברזיל שאינם נמנים עם קרן ההשקעות, ושהיו רשומים אשתקד בספרים לפי שווי של כ-1.4 מיליארד ריאל ברזילאי (786 מיליון שקל).