רועי ורמוס וגבי דישי מתעניינים בחשמל: קרנות הגידור הפכו לחלק מהשליטה באינטר תעשיות

קרנות הגידור נוקד ואלפא רכשו כ-14% מחברת התעשייה הוותיקה בהשקעה של קרוב ל-20 מיליון שקל • שותפה נוספת בגרעין השליטה - OSEG שמוביל ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו

הבורסה בת''א. קרנות גידור לרוב לא הופכות לבעלות שליטה / צילום: Shutterstock
הבורסה בת''א. קרנות גידור לרוב לא הופכות לבעלות שליטה / צילום: Shutterstock

שינויים בהרכב בעלי המניות בחברת אינטר תעשיות  הוותיקה, עם הצטרפותן של קרנות הגידור נוקד ואלפא לגרעין השליטה בחברה בעקבות רכישת כ-14% מהחברה בהשקעה של קרוב ל-20 מיליון שקל. בצד המוכר: מייסדי החברה, ובהם אריה קורוטקין, אלי כהן ובני משפחת הומל.

במסגרת העסקה, נוקד רכשה מניות בשווי של כ-15 מיליון שקל והגיעה להחזקה של כ-11%, וקרן אלפא, שהחזיקה טרם העסקה כ-10% ממניותיה של אינטר הגדילה את החזקותיה במקצת, לכ-13% בהשקעה של כמה מיליוני שקלים בודדים.

אינטר תעשיות, שנוסדה ב-73', עוסקת בעיקר בתחום הפרויקטים, בתכנון והקמת מערכות חשמל לתעשייה, תכנון והקמת מערכות אלקטרו מכאניות לייצור חשמל, ייצור לוחות חשמל, תכנון וכן בתחום הסחר, במסגרתו היא משווקת מוצרים בתחום החשמל והתקשורת וגופי תאורה.

מי שעוד השקיעה כמה מיליוני שקלים בודדים ברכישת נתח ממניות אינטר מידי המייסדים היא חברת "מקורות אחרים לאנרגיה" (OSEG), כך שחלקה באינטר יגיע לכ-32%. OSEG הצטרפה לגרעין השליטה באינטר לפני כשנה וחצי והשקיעה קצת יותר מ-20 מיליון שקל עבור החזקותיה טרם העסקה הנוכחית, שעמדו על כ-30%.

לאחר עסקאות הרכישה שביצעו הגופים המוזכרים, גרעין השליטה באינטר יכלול את אלפא, נוקד, OSEG וקורוטקין, עם החזקה מצרפית של כ-60% מההון והסכם המסדיר את מערכת היחסים ביניהם כבעלי מניות ובעלי שליטה.

הרכישות של נוקד, אלפא ו-OSEG בוצעו לפי מחיר מניה של קצת יותר מ-8 שקלים - דומה למחיר השוק של המניה טרם הדיווח על העסקה, שהגיבה לה בעליות חדות. מחיר המניה בעסקה הוא כפול ממחיר מניה של כ-4 שקלים לפיו נכנסה במהלך 2020 OSEG להשקעה באינטר, באמצעות הקצאת מניות.

באותה עת, בזמן הדיווח הראשון אודות ההצטרפות האפשרית של OSEG לחברה בסוף חודש מרץ 2020 - שיא משבר הקורונה בשוקי ההון - מניית אינטר נמצאה בשפל וערכה עמד על פחות מ-3 שקלים. בסה"כ מרמת השפל ועד כה השלימה מניית אינטר זינוק של כ-250%, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק המתקרב ל-150 מיליון שקל.

OSEG פועלת ומשקיעה בתחום האנרגיה ונמצאת בבעלות אסי שלגי, לשעבר מנכ"ל משרד האנרגיה וניסן כספי, מייסד חברת האנרגיה הבורסאית ג'י.פי גלובל שנפרד ממנה בחודשים האחרועים עם מכירת החזקותיו לידי חברת אלון רבוע כחול של מוטי בן משה תמורת קרוב ל-60 מיליון שקל. יו"ר OSEG הוא תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר .

הפיכת קרנות גידור לבעלות שליטה - לא מהלך שכיח

הפיכתן של קרנות גידור דוגמת אלפא ונוקד לבעלות שליטה בחברה בורסאית הוא מהלך שאינו שכיח. השתיים הן קרנות בעלות פעילות רחבת היקף יחסית בבורסה, והן בעלות עניין ובעלות החזקות משמעותיות בלא מעט חברות, אולם במרבית המקרים הן אינן בעלות השליטה.

אלפא, בראשות גבי דישי ומיכאל וייס, הוקמה בשנת 2005 והיא מנהלת ארבע קרנות גידור, המבצעות השקעות, עיקרן לטווח ארוך, בחברות ישראליות, בתחומי התעשייה, השירותים והטכנולוגיה.

אלפא היא בעלת השליטה בחברת אברא טכנולוגיות מידע , הנסחרת בשווי שוק של כ-300 מיליון שקל, ומלבדה היא בעלת עניין בעוד שלל חברות בורסאיות, בהן חברת ברנמילר אנרג'י , חברת כפרית תעשיות , חברת האופנה גולף , יצרנית המדפסות מאסיבית , חברת ההנדסה והפרויקטים ברן , ועוד.

נוקד היא חברה המנהלת קרנות גידור ומתמחה בהשקעה בני"ע בתחומי החוב והמניות בישראל. החברה הוקמה בסוף שנת 2013 על-ידי רועי ורמוס, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות ושלומי ברכה, גם הוא מבכירי פסגות בעברו. בין החברות בהן נוקד בעלת עניין נמנות חג'ג' נדל"ן , שותפות נאוויטס פטרוליום , חברת משאבי האנוש והשירותים דנאל , חברת המוצרים לבית חמת , יצרנית הבדים שלא"ג , חברת האשראי החוץ בנקאי מכלול  ועוד.

אינטר, המנוהלת בידי ג'רי שנירר שמונה למנכ"ל במקביל לכניסת OSEG להשקעה בה, במטרה לבנות וליישם תכנית עבודה שתאפשר את צמיחתה, הגדילה את הכנסותיה  בתשעת החודשים הראשונים של 2021 בכמעט 30% ל-305 מיליון שקל, בעיקר בזכות התקדמות בביצוע פרויקטים. בשורה התחתונה, החברה צמצמה משמעותית את הפסדיה, שעמדו על פחות מ-2 מיליון שקל, אחרי שאת שנת 2020 כולה סיכמה בהפסד של כ-35 מיליון שקל.