בריטניה תסיר מגבלות הקורונה בשבוע הבא; "המגפה הגיעה כבר לשיא"

ג'ונסון הודיע כי החל מהשבוע הבא לא תהיה חובה לעטות מסיכות בחללים סגורים ובתחבורה הציבורית, יופסק השימוש ב"תו הירוק" והממשלה תבטל רשמית את המלצתה לעבוד מהבית • ההכרזה על ההקלות נחשבת לחלק לניסיון של ג'ונסון והמקורבים אליו לאושש את התמיכה הציבורית, שקרסה על רקע שורת שערוריות

בוריס ג'ונסון, הבוקר / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
בוריס ג'ונסון, הבוקר / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (ד') בפרלמנט על הסרת ההגבלות המינוריות שעדיין נמצאות בתוקף בממלכה המאוחדת בשל מגפת הקורונה, והכריז כי "המגפה (עברה) את השיא שלה". ג'ונסון הודיע כי החל מהשבוע הבא יפוגו למעשה התקנות של "תוכנית ב'" שנכנסו לתוקף בדצמבר בשל וריאנט האומיקרון, וכי לא תהיה חובה חוקית לעטות מסיכות בחללים סגורים ובתחבורה הציבורית, יופסק השימוש ב"תו הירוק" בכניסה למועדונים ואירועים והממשלה תבטל רשמית את המלצתה לעבוד מהבית אם ניתן.

ג'ונסון גם אמר כי הממשלה פועלת כדי לבטל את חובת הבידוד לחולי קורונה בעתיד, וכי הדבר ייעשה לכל המאוחר עד ה-24 במרץ. "בקרוב יגיע הזמן שבו נוותר על החובה החוקית להיות בבידוד בכלל", אמר ראש הממשלה הבריטי. הדבר הוא חלק מהתוכנית הבריטית "לחיות עם הנגיף", בשל שיעורי החיסון הגבוהים וכן העובדה כי וריאנט האומיקרון אינו כה קטלני כמו הווריאנטים הקודמים. לדבריו, יותר מ-90% מבני ה-60 ומעלה בבריטניה כבר קיבלו את זריקת הבוסטר של החיסון לקורונה.

ג'ונסון התפאר בכך שהממשלה בראשותו "קיבלה שוב ושוב את ההחלטות הנכונות" וציין שהיא פעלה "בדרך שונה" לעתים מממשלות אירופיות אחרות, שהטילו מגבלות חמורות יותר. מספר הקורבנות בבריטניה, עם זאת, הוא הגבוה ביותר באירופה והמדינה ספגה את הפגיעה הכלכלית החמורה ביותר ביבשת. ההודעה על ההקלות תהיה תקפה באנגליה, לאחר שסקוטלנד וויילס הודיעו גם הן על הקלות קרובות בהגבלות.

לדברי ג'ונסון, "בעוד הקורונה הופכת לאנדמית, אנחנו נצטרך להחליף חוקים ותקנות עם המלצות והנחיות, שיעודד אנשים החולים בנגיף להיות זהירים ולהתחשב באחרים".

ההכרזה של ג'ונסון נעשתה על רקע המספר הדועך של מקרי קורונה בבריטניה. לעומת שיא של יותר מ-220 אלף מקרים לפני כשלושה שבועות נרשמו אתמול כ-94 אלף מקרים. מספר החולים הקשים בטיפול נמרץ עומד כעת על חמישית מזה שנרשם בשיא גל החורף, שנגרם בשל וריאנט הדלתא. מספר המאושפזים עומד על מחצית, למרות הזינוק במספר המאובחנים. גם שיעור התמותה נמוך פי ארבעה.

במקביל, ג'ונסון נלחם על עתידו הפוליטי. ההכרזה על ההקלות נחשבת לחלק מ"מבצע בשר אדום" של ג'ונסון והמקורבים אליו, שנועד להכריז על שורת צעדים פופולריים במטרה לאושש את התמיכה הציבורית, שקרסה על רקע שורת שערוריות בנוגע למסיבות בדאונינג 10 ומעבר אפשרי על חוקי הבידוד. בנוסף הכריזה שרת התרבות על ביטול של אגרת הטלוויזיה בעתיד. התוכנית נקראת כך משום שהיא נועדה לקרוץ לבסיס השמרני. ג'ונסון עומד בפני הצבעה אפשרית על הדחה בתוך המפלגה, ועשרות חברי פרלמנט מהספסלים האחוריים תומכים בהחלפתו.