הינומן, המגדלת את צמח המנקאי, קורסת עם חובות של 170 מיליון שקל

החברה פנתה לבית המשפט בבקשה לצו פתיחת הליכים נגדה ולמינוי נאמן זמני • לעמדתה, יש סיכוי לאתר משקיע או רוכש ולשקם את החברה ואת פעילותה

צמח המנקאי / צילום: Shutterstock, ONGUSHI
צמח המנקאי / צילום: Shutterstock, ONGUSHI

חברת הסטארט-אפ בתחום הפודטק הינומן, העוסקת בגידול ופיתוח מוצרים מצמח המנקאי, שתכננה להנפיק את החברה בשווי 100 מיליון שקל, הגיעה למצב של חדלות פירעון. החברה, המורכבת מהחברה-האם והחברה-הבת, פנתה היום (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה לצו פתיחת הליכים נגדה ולמינוי נאמן זמני, זאת לאחר שצברה חובות בגובה 170 מיליון שקל, ובקופתה כ-300 אלף שקל.

החברה מבקשת לאתר גורם מממן ולפעול לשיקומן של החברות. לעמדתה, יש סיכוי לאתר משקיע או רוכש ולשקם את החברה ואת פעילותה, שעשויה להניב תועלת רבה לנושיה.

הינומן, שהוקמה בשנת 2010, מגדלת את צמח המנקאי, זן ייחודי של צמח שמנקאי הוא שמו המסחרי. הצמח גדל בישראל בקיבוץ בארי, באמצעות בריכות מים ומוגדר כ"ירק העלים הזעיר בעולם" - בגודל של 0.5 מילימטר. לירק מיוחסים ריכוז גבוה של חלבון, ברזל ומרכיבים נוספים שאמורים לתרום לבני האדם.

מאז הקמתה גייסה החברה סכום של כ-62 מיליון דולר ו- 2.4 מיליון שקל ממדינת ישראל. בין חובות החברה: חובות לספקים בגובה של כ- 800 אלף שקל, 1.7מיליון לעובדים, 28 מיליון שקל לקיבוץ בארי, 2.4 לרשות החדשנות (מדינת ישראל).

לפי הבקשה, הכנסות החברה משיווק מוצריה עומדים על 66 אלף שקל לחודש. הנכס הממשי של החברה הוא גידול המנקאי בקיבוץ בארי, הכולל מבני חממות, תשתיות וציוד, ציוד מפעל המוצרים שלה בנתיבות ומלאי המוצרים.

מבנה החברה כוללת חברה-אם - הינומן - ואת החברה-הבת - הינומן בארי - המשמשת כזרוע התפעולית שלה בכל הנוגע לייצור ושיווק המוצרים. בין בעלי מניותיה של הינומן נמנים המנכ"ל רון סלפטר וגרושתו אליס סלפטר, אהוד אליטוב - אחד ממייסדיה, איל אגרוביץ, דוד באומן וגרושתו דליה באומן, מספר משקיעים זרים, חברת אג'ינומוטו (Ajinomoto) היפנית וכן קיבוץ בארי. יו"ר החברה הוא אילן כהן, בעברו מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

בבקשה, שהוגשה על-ידי משרד עורכי הדין מטרי מאירי ושות', נכתב כי "החברות פעלו בחודשים האחרונים למציאת משקיע בהן ו/או בפעילותן והתקיימו מגעים ממשיים עם כמה קבוצות לרבות עד לימים האחרונים ממש, עם מייסדי קרן ההשקעות טנא ועם מייסדי קבוצת הטכנולוגיה TRAX. יחד עם זאת, לא עלה בידי החברות להשלים את הפעולות הנדרשות לשם קבלת השקעה בטרם יאזלו הכספים בקופתן", נכתב בבקשה.

במחצית השנייה של 2021 התכוונה החברה לצאת למהלך של הנפקה בבורסה בתל אביב, אך דעיכת העניין בשוק ההון, בעיתוי שבו הבשילו ההכנות להנפקה לקבלת היתר מרשות ניירות ערך, טרפדה מהלך זה, והוא הוקפא. הקפאת מהלך ההנפקה, שנועד להזרים לקופת החברות את הכספים הנדרשים להן לצורך המשך פעילותן, יצרה מצוקה תזרימית קשה וחלון זמן מוגבל למציאת משקיעים.

לחברה יש הסכם הפצה בארה"ב וחוזה הפצה בלעדי על מוצריה ביפן עם אג'ינומוטו, חברה יפנית המחזיקה מניות בחברה. בנוסף, הינומן החלה בשיתוף עם מכון ויצמן בפיתוח חיסון לבעלי חיים המבוסס על הצמח. עוד צוין כי לאחרונה הסתיים בהצלחה ניסוי בצמח בבית החולים תל השומר בתחום הסוכרת.