סופר-פוד עם סופר-הפסד: מגדלת צמח המנקאי מגיעה לבורסה עם הערת "עסק חי"

חברת הינומן, המגדלת "צמח-על עשיר בחומרים מזינים", מבקשת להנפיק לפי שווי של 100 מיליון דולר, לאחר שצברה עד היום הפסדים של כ-48 מיליון דולר • לחברה, שטרם רשמה הכנסות משמעותיות, שיתופי פעולה עם שטראוס ומסעדת טאיזו

מנקאי. לא אמור לשנות את חוויית המוצר של הצרכן / צילום: שחר פליישמן
מנקאי. לא אמור לשנות את חוויית המוצר של הצרכן / צילום: שחר פליישמן

לגל מיזמי הטכנולוגיה והפוד-טק הטרנדיים שמעוניינים להצטרף לזירת המסחר המקומית, מצטרפת חברת הסופר-פוד הינומן, המפתחת מוצרים באמצעות צמח המנקאי. הינומן מגיעה להנפקה עם הערת "עסק חי" בדוחותיה הכספיים, אחרי שצברה הפסדים כבדים מאז הקמתה, היא טרם החלה לייצר הכנסות משמעותיות ונדרשת לגיוס הון כדי להמשיך לממן את הפעילות.

על-פי ההערכות, הינומן תפעל לגייס כ-20-30 מיליון דולר בהנפקת המניות הראשונית (IPO) שהיא מקדמת בתל אביב, לפי שווי חברה של כ-100-120 מיליון דולר. את ההנפקה מובילות פועלים אי.בי.אי ואפסילון.

הינומן, לפי רואי החשבון המבקרים, צברה מאז החלה לפעול לפני כעשור, הפסדים בסכום של כ-48 מיליון דולר (כ-160 מיליון שקל) והיא מציגה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת. עוד מסבירים רואי החשבון, כי הינומן "עד כה מימנה את פעילותה השוטפת מגיוסי הון וחוב המיר והחברה צופה שהיא תצטרך להמשיך לגייס הון כדי לממן את פעילותה בעתיד הנראה לעין".

בסיכום שנת 2020 מציגה הינומן בדוחות פרופורמה הכנסות זעומות של קצת יותר מ-200 אלף דולר בזכות תחילת פיילוט של מכירת מוצרים לשוק הישראלי, אחרי שב-2019 לא הציגה הכנסות כלל. הפסדיה (פרופורמה) בשנתיים האחרונות (2019-2020) הצטברו לכ-26 מיליון דולר.

בין בעלי מניותיה של הינומן נמנים המנכ"ל רון סלפטר וגרושתו אליס סלפטר, אהוד אליטוב - אחד ממייסדיה, איל אגרוביץ, דוד באומן וגרושתו דליה באומן, כמה משקיעים זרים, חברת אג'ינומוטו (Ajinomoto) היפנית וכן קיבוץ בארי. יו"ר החברה הוא אילן כהן, בעברו מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

"טעם וריח מינימליים"

הינומן מגדלת את צמח המנקאי - "צמח-על עשיר בחומרים מזינים", ומייצרת ומשווקת מוצרים על בסיסו בקטגורייה שלפי החברה "מחברת בין עולם המזון לעולם של תוספי תזונה ומזונות העל", בזכות היותו "רכיב טבעי המשתלב בהכנת מזון מסוגים שונים".

מנקאי (Mankai), לפי הינומן, הוא שמו המסחרי של הצמח עליו יש לה סימן מסחר רשום, והחברה מסבירה, כי "בשל היותו בעל פרופיל טעם וריח מינימליים, ניתן לשלב אותו במגוון רחב מאוד של מזונות ולייצר גרסאות מזינות ובריאות יותר של מוצרים כמעט בכל קטגוריות מזון". זאת תוך שאופיו, לפי הסבריה, משקף לו יתרון לאימוץ תזונה בריאה יותר על-ידי צרכנים, ללא צורך להסתגל לטעמים וריחות חדשים.

הערכותיה של הינומן הן שגודלו המזערי של המנקאי - כחצי מילימטר, מעניק לו את התואר צמח העלים הקטן בעולם.

הינומן מסבירה כי היא מגדלת את המנקאי בשיטה הידרופונית "המאפשרת גידול המוני יעיל ומבוקר", וזאת "תוך מיזעור הפגיעה בסביבה, הימנעות מבזבוז משאבים, ושימוש חוזר במרבית המים שהצמחים גדלים בהם".

מנתיבות עד יפן

את צמח המנקאי מגדלת הינומן בקיבוץ בארי. היא מפתחת את מוצריה במפעל בישוב נתיבות הסמוך ומפיצה אותם בתצורה של קוביות קפואות בנקודות מכירה, בעיקר בחנויות של מוצרים טבעיים ואורגניים, ברשת "סופר גרין" של שופרסל וכן באמצעות אתרי אינטרנט.

עוד במסגרת פעילותה בישראל, חתמה הינומן על הסכם שיתוף פעולה לשילוב מוצריה במוצרים של קבוצת שטראוס וכן היא מציינת כי חברה לשף יובל בן נריה לשילוב מנות עם המוצר שלה בקבוצת מסעדות "טאיזו" שבבעלותו.

החברה משווקת את מוצריה גם בארה"ב לצרכני קצה דרך האינטרנט וביפן העניקה את זכויות השיווק וההפצה לחברת אג'ינומוטו, בעלת עניין בחברה, המתכננת להשיק מוצר ראשון שם בימים אלה.

הינומן, המעסיקה כ-45 עובדים, נוסדה בשנת 2010, ובמבט קדימה, החברה שואפת ליצור קהל צרכנים "שעושים שימוש בנקאי על בסיס יומיומי באופן שייווצר קהל צרכנים בהיקף משמעותי".

תעודת זהות | הינומן

תחום עיסוק: מגדלת את צמח המנקאי ומייצרת על בסיסו מוצרי מזון ותזונה שהיא מפיצה בתצורה של קוביות קפואות
היסטוריה: נוסדה בשנת 2010 על ידי אהוד אליטוב ורון סלפטר (המנכ"ל)
נתונים: חתמה על הסכם שת"פ עם שטראוס וחברה לשף יובל בן נריה. מאז שנוסדה הצטברו הפסדיה לכ-48 מיליון דולר