סוכנות האנרגיה הבינלאומית: הביקוש לנפט ב-2022 יעבור את הרמה שהייתה לפני הקורונה

בסוכנות שמושבה בפריז אומרים שסך הביקוש השנה עשוי להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום

סך הביקוש השנה אמור להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום, כ-200 אלף יותר חביות ביום מהרמה של 2019 / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO
סך הביקוש השנה אמור להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום, כ-200 אלף יותר חביות ביום מהרמה של 2019 / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO

הביקוש העולמי לנפט יעבור השנה את הרמות שהיו לפני המגפה הודות להתחסנות גדלה בפני הקורונה ובגלל שגלים חדשים של הנגיף לא היו חמורים מספיק כדי להצדיק חזרה לצעדי סגר מחמירים, כך אומרים בסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA).

בדוח שוק הנפט החודשי שלה, סוכנות האנרגיה הבינלאומית העלתה את תחזית הגידול בביקוש לנפט שלה לשנה הקרובה ב־200 אלף חביות ביום, לרמה של 3.3 מיליון חביות ביום. הסוכנות, שמושבה בפריז, גם העלתה את תחזיות הצמיחה בביקוש שלה לגבי 2021 ב-200 אלף חביות ביום, לרמה של 5.5 מיליון חביות ביום.

בין הגורמים שהביאו לתחזית האופטימית יותר של הסוכנות ישנן האינדיקציות לכך שהזנים החדשים של נגיף הקורונה מתפשטים מהר יותר אבל הם פחות קטלניים ועוזרים להביא לחסינות כלכלית מול הנגיף ברחבי העולם, ומאפשרים למדינות רבות להמשיך בהפחתה ההדרגתית של מגבלות תנועה וסגרים הקשורים למגפה.

"מספר מקרי הקורונה ברחבי העולם מרקיע שחקים אבל הצעדים שממשלות נוקטות להכלת הנגיף פחות מחמירים מאשר בגלים קודמים וההשפעה שלהם על הפעילות הכלכלית ועל הביקוש לנפט נותרת חלשה באופן יחסי", נמסר מהסוכנות.

בעוד ששיעור ההדבקה מזן האומיקרון שבר שיאים, האופי הפחות אלים של הנגיף עשוי להביא לחסינות אליו ולעזור לחזרה מהירה יותר לביקוש לנפט כפי שהיה לפני המגפה, נמסר מהסוכנות.

"בקצב ההדבקה הקיים, חלק ניכר מהאוכלוסייה כנראה תגיע לחסינות על ידי הידבקות או התחסנות עד סוף הרבעון הראשון", נמסר מהסוכנות. "כתוצאה מזה, מגבלות על התנועה יכולות להיות מינימליות במחצית השנייה של השנה".

כ-200 אלף יותר חביות ביום מהרמה של 2019

סך הביקוש השנה אמור להגיע ל-99.7 מיליון חביות ביום, כ-200 אלף יותר חביות ביום מהרמה של 2019, כך נמסר מהסוכנות. בחודש שעבר צפתה סוכנות האנרגיה הבינלאומית שהביקוש לנפט השנה יהיה בערך מקביל לרמות שלפני המגפה.

משבר אנרגיה עולמי שגרם למחירי הגז הטבעי לנסוק היה עוד אחד מהגורמים שתמכו בתחזיות של סוכנות האנרגיה על הביקוש לנפט. מחירי הגז גרמו לביקוש גדול יותר לנפט כמקור אנרגיה והמגמה הזו הוסיפה לביקוש עוד 100 אלף חביות ביום בחודש שעבר, כך נמסר מסוכנות האנרגיה הבינלאומית.

בעוד שתחזית הסוכנות לגבי הביקוש התחזקה, בגוף הבינלאומי עדיין צופים שההיצע יעבור את הביקוש במעט לאורך השנה, על אף סימנים לכך שיצרניות הנפט הגדולות מתקשות להגדיל את תפוקתן לכמויות שהוסכם עליהן.

ברית של ארגון המדיניות המייצרות נפט ושל כמה מדינות אחרות המייצרות אותו כולל רוסיה - המוכרת באופן קיבוצי כאופ"ק+ - החמיצה את יעד הייצור של 790 אלף חביות ליום בחודש שעבר.

היצע הנפט העולמי עלה ב-130 אלף חביות ביום בחודש שעבר, לרמה של 98.6 מיליון חביות ביום.

השילוב בין ביקוש חזק והגברות ייצור קטנות עוזר להקטין את מצבורי הנפט הגולמי, ואנליסטים חושבים שזה יתמוך במחירי הנפט השנה.

בסוכנות האנרגיה הבינלאומית אומרים שהמאגרים במדינות העשירות יותר שהן חברות ה-OECD ירדו ב-6.1 מיליון חביות בנובמבר לשפל של שבע שנים של 2.76 מיליון חביות. נתונים ראשוניים מראים ירידה נוספת של 45 מיליון חביות בדצמבר.

השבוע עלו מחירי הנפט לרמות הגבוהות ביותר מאז אוקטובר 2014. נפט גולמי של מערב טקסס, הבנצ'מרק של נפט גולמי אמריקאי, התייקר ביום רביעי ב-1.53 דולר למחיר של 86.98 דולר לחבית. ברנט, הבנצ'מרק הבינלאומי הנפוץ ביותר, עלה ב-1.1% וסגר במחיר של 88.44 דולר לחבית.

בדוח של אופ"ק מיום שלישי, הציע הקרטל חוות דעת משלו שקבעה בנפרד מסוכנות האנרגיה שזנים חדשים של הקורונה לא פוגעים במידה רבה בביקוש, אבל הארגון בכל זאת הותיר את תחזיות הצמיחה שלו לגבי 2021 ו-2022 ללא שינוי.