המדדים בארה"ב נופלים השנה? זו לא סיבה להיות מודאגים

די ברור שהריבית בארה"ב צפויה להתחיל לעלות השנה, בקצה מהיר מהצפוי, בתגובה להתחממות הכלכלה, וזו גם הסיבה לאובדן הגובה של המדדים בשוק האמריקאי מתחילת 2022 • אבל יש כמה סקטורים שמסוגלים להתמודד ואף להרוויח מלחצי אינפלציה, ואחרי שהמשקיעים יסתגלו למצב החדש, העליות עשויות לחזור

Mondelez. העלתה תחזיות למרות העלייה במחירי הסחורות / צילום: Shutterstock
Mondelez. העלתה תחזיות למרות העלייה במחירי הסחורות / צילום: Shutterstock

אחרי סיום שנה מצוין ל-2021, מתחילתה של שנת 2022 המדדים בארה"ב, ובראשם הנאסד"ק, מאבדים גובה. החשוד המיידי לשינוי החד בסנטימנט הוא פרסום פרוטוקול ועדת השוק הפתוח (FOMC), שבה נקבעת הריבית בארה"ב. על פי הפרוטוקול, כל חברי הוועדה מוכנים (פה אחד) להעלות את הריבית מהר יותר ובאופן חד יותר, לעומת הערכותיהם מחודש ספטמבר. זאת, תחת הנחה של המשך התאוששות כלכלית ולחצי אינפלציה על הכלכלה האמריקאית. בעקבות פרסום הפרוטוקול התחילו מדדי המניות לנוע במגמה שלילית, והתשואות על האג"ח האמריקאיות רשמו עליות.

האם מדובר בהפתעה? לא ממש. כבר בחודש נובמבר בשנה שעברה הודיע הבנק המרכזי בארה"ב, הפד, כי יתחיל "לגמול" את השוק מהתמיכה חסרת התקדים שהחל לספק במרץ 2020. בחודש נובמבר הודיע הפד כי יתחיל להקטין את רכישות איגרות החוב הממשלתיות ומגובות המשכנתאות, ובחודש דצמבר הודיע כי יכפיל את קצב ההאטה, עד שזו תיפסק כליל במרץ 2022.

גם מדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר 2021, שעלה ב-6.8% בשנה, היה סימן אזהרה לכך שהעלאת הריבית מתקרבת, אך המשקיעים לא התרגשו במיוחד, והשוק המשיך לעלות. לא ברור מה היה כל כך מפתיע דווקא בפרסום הפרוטוקול - ייתכן שתמימות הדעים בין חברי הוועדה על כך שיש צורך בהעלאת ריבית בקרוב. כך או כך, ב-4 בינואר השוק התחיל לרדת.

מה הציפיות לגבי שוק המניות?

די ברור שב-2022 יתחיל מחזור של העלאות ריבית בארה"ב. על פי ההערכות, בשנה הנוכחית צפויות לפחות שלוש העלאות ריבית, שבסופן הריבית תעמוד על 1%, לעומת רבע אחוז כיום. השפעת שינוי זה כבר מורגשת בשוק המניות, אך ישנם מספר סקטורים שבהם החברות יודעות להתמודד, ואף ליהנות, מעליית ריבית ומהמשך הלחצים האינפלציוניים.

עליית ריבית מיטיבה עם חברות הפיננסים, כגון בנקים וחברות אשראי, שמרווחי האשראי שלהן גדלים ככל שהריבית גבוהה יותר, ומגדילים את הכנסותיהן. תנאי המאקרו ששוררים כעת מספקים רוח גבית חיובית לנטילת אשראי על ידי צרכנים, זאת לצד עלייה בסעיף הכנסות מריבית של הבנקים, בשל עליית התשואות.

 
  

דרך מומלצת להיחשף לסקטור השירותים הפיננסיים היא באמצעות ה-ETF (קרן סל) iShares U.S. Financial Services (IYG). למי שמעוניין בהשקעה בחברה ספציפית, נציין את בנק אוף אמריקה  (סימול: BAC) בין המניות הבולטות בסקטור שנהנות מהצמיחה הכלכלית המואצת, מעליית הריבית ומהעלייה באינפלציה.

מדובר בבנק המוביל בארה"ב, המחזיק בפיקדונות לקוחות בהיקף של 1.9 טריליון דולר, אשר הצליח להציג ביצועים מצוינים בסביבת ריבית נמוכה. עם פוטנציאל הלוואות עצום צפוי בנק אוף אמריקה ליהנות מאוד מהעלייה במרווחי האשראי.

חברות שמסוגלות להתמודד, ואף להרוויח, מלחצי אינפלציה בכלל ומהעלייה במחירי האנרגיה והסחורות החקלאיות בפרט, הן חברות האנרגיה, יצרניות הדשנים וחברות המזון. נדגיש כי גם אם מחירי הגז והנפט ומחירי התירס והחיטה לא ירשמו את התשואות הגבוהות שרשמו בשנה שעברה, אנו סבורים שהחברות בסקטורים הללו ימשיכו ליהנות מרמות המחירים הגבוהות של חומרי הגלם במהלך המחצית הראשונה של השנה לפחות.

לתחום האנרגיה ניתן להיחשף דרך Energy Select Sector SPDR (XLE). השקעה בסקטור ברמת בסיכון גבוהה יותר ניתן לבצע באמצעות VanEck Oil Services (OIH), שמאגדת מניות של חברות שירותי הקידוח, שנהנות מהעלייה בביקוש לנפט ולגז.

דרך מומלצת להשקעה בחברות האגרוכימיה, שנהנות מהגאות בתחום החקלאות, היא VanEck Agribusiness (MOO). מניה מומלצת בסקטור היא ענקית האגרוכימיה מוזאיק  (סימול: MOS), שנהנתה מהעלייה הרוחבית של מחירי הדשנים ברחבי העולם.

על פי הנהלת החברה, התוצאות של מוזאיק ברבעון היו הטובות ביותר בעשור האחרון. לחברות המזון אומנם אין דרך להימלט מהעלייה במחירי הסחורות, אך הן נוהגות לגלגל לפחות חלק מהגידול בעלויות אל הצרכן, כך ששורת הרווח שלהן לא צפויה לרדת, ואולי אפילו לעלות.

נוסף על כך, בשנתיים האחרונות נקטו חברות רבות בסקטור צעדי התייעלות שתרמו לאיתנות הפיננסית שלהן. דרך מומלצת להיחשף לחברות אלה היא ה-Invesco Dynamic Food & Beverage (PBJ) ETF, ומניה מומלצת היא יצרנית עוגיות Oreos, חברת המזון הגלובלית  Mondelez  (MDLZ). נציין כי Mondelez העלתה בחודש נובמבר האחרון את התחזיות שלה לשנת 2021, וזאת למרות העלייה במחירי הסחורות.

קובעי המדיניות יודעים לתמוך כשצריך

מתחילת שנת 2022 המדדים בארה"ב רשמו ירידות שערים, בניגוד למגמה החיובית המובהקת שנרשמה בשנה שעברה. הסיבה לירידות היא הצפי להעלאת הריבית בארה"ב לרמה של 1% בסוף השנה, פי ארבעה מהרמה הנוכחית.

העלאת הריבית אמורה להתרחש בד בבד עם התאוששות הכלכלה, אך אם המציאות תוכיח אחרת, קובעי המדיניות בארה"ב כבר הוכיחו שכאשר עולה הצורך - הם יודעים לתמוך בכלכלה.

לכן, גם אם לעת עתה נראה שהשוק מופתע מהשינוי החד בהערכות הריבית, אנו מעריכים כי בסבירות גבוהה השלב הבא אצל המשקיעים יהיה של השלמה עם המציאות החדשה, שתביא לחזרה למגמת העלייה במדדי השוק המובילים.

הכותבים הם מנהל תחום מחקר ואנליסט ניירות ערך זרים באגף ייעוץ השקעות ופנסיה של בנק לאומי. לכותבים אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם