כסף ותנאים זה לא הכול: עובדים מחפשים משמעות וערכים במקום העבודה

למה יש חברות הייטק שפותחות את הארנק ומגלות שזה ממש, אבל ממש, לא מספיק?

אותו הטאלנט שנשבה בקסם הזוהר גם מהר מאוד יחפש את הדבר הנוצץ הבא / צילום: Shutterstock, Kite_rin
אותו הטאלנט שנשבה בקסם הזוהר גם מהר מאוד יחפש את הדבר הנוצץ הבא / צילום: Shutterstock, Kite_rin

שוק העבודה בכלל ושוק ההייטק בפרט עבר שינוי משמעותי מאז פרוץ מגפת הקורונה לפני כשנתיים. היום, יותר מתמיד, אנחנו נמצאים בעידן בו שוק העבודה הפך לשוק של עובדים, וחברות ההייטק המתחרות ברובן על אותם הטאלנטים, משקיעות משאבים חסרי תקדים על העובדים ובגיוס עובדים. רק לאחרונה שמענו על עשרות חברות שקיימו מסיבות לחגוג את סוף השנה האזרחית במסיבות ראוותניות שעלו מיליוני שקלים.

זה לא דבר חדש - חברות מוציאות הון תועפות על הטבות, מענקים, בונוסים, ושאר "פינוקים" כדי שהעובדים יבחרו בהן. נכון, כסף בטוח עוזר, אבל הוא ממש לא מספיק. זה בדיוק מה שמגלות היום חברות רבות בסצנת ההייטק שרק בשנה האחרונה גייסה סכום בלתי נתפס של מעל 25 מיליארד דולר על פי הדוח של PWC. ואכן, הכותרות אוהבות לחגוג את המספרים הגדולים, אבל מחקרים מראים שאנשים מחפשים לא רק את הפן החומרי שמתבטא בכסף ותנאים, הם מחפשים משמעות שמתבטאת ברצון שלהם לעשות שינוי אמיתי בעולם לדורות הבאים ולתרום לקהילה שלהם. זאת לאחר שפעמים רבות חוו את השלכות המשבר בקרב הסביבה שלהם: משפחה, חברים או מכרים, שנשארו ללא עבודה, או איבדו את העסק וכד'.

כמו כן, מחקרים נוספים מצאו שעובדים אשר תופסים את עבודתם כמשמעותית, מחויבים יותר לארגון ופחות נוטים לעזוב. הם גם מעורבים ופרודוקטיביים יותר מעובדים שאינם חווים את עבודתם כבעלת משמעות. תחושת משמעות בעבודה גם משמשת כ"מגן" בפני שחיקה ותורמת לבריאות הנפשית של העובדים. ארגונים שמשקיעים ביצירת תחושת משמעות בעבודה עבור עובדיהם יכולים לצפות לעלייה של 55% במוטיבציה, 42% בנאמנות ושל 20% ביעילות, מצא מחקר של חברת ההשמה הבריטית Penna.

מציאת משמעות והרצון לתרום לקהילה הפכו להיות תנאים הכרחיים עבור העובדים, והגורם שיטה את הכף לחיוב או לשלילה בשביל אותם מועמדים. ישנן חברות רבות שימשיכו לזרוק "לחם ושעשועים" על עובדים ומועמדים, אבל מהר מאוד הן יגלו שאלו לא מחזיקים לאורך זמן. אותו הטאלנט שנשבה בקסם הזוהר גם מהר מאוד יחפש את הדבר הנוצץ הבא. עובדים רוצים שידברו אליהם בדברים לא חומריים ויראו להם איך החברה יכולה לתרום להם מבחינת התפתחות, איזה יחסי עבודה יש בחברה ואיך היא תורמת לסביבה בה היא פועלת.

מגניבות לא מחזיקה לאורך זמן

חברות הנשענות על בסיס חזק של ערכים, תרומה לקהילה ותרבות ארגונית שבאמת מקשיבה לעובדים שלה כחלק בלתי נפרד מהדנ"א שלהן, לא צריכות להילחץ מטרנד "ההייטקס" או "24 טעמי הגלידה". מגניבות לא מחזיקה לאורך זמן. זו לא אסטרטגיה שאפשר להישען רק עליה.

הן צריכות לקחת נשימה ולמצוא את הדרך לייצר ערך מוסף לעובדים ולהתאים את עצמן למציאות החדשה שנוצרה אחרי הקורונה וסדרי העדיפויות החדשה של העובדים. מעבר לעבודה, לאנשים יש עוד עולמות שממלאים אותם וצריך לקחת את זה בחשבון, בין אם זה במתן גמישות מלאה שתאפשר להם להמשיך את אותה פעילות או על ידי שילובם במסגרת העבודה.

אותן בחירות שמנהלי ארגונים יעשו יהיו הגורם המכריע שיסייע לעובדים להגשים את מטרתם בעבודה. על ידי ביצוע בחירות טובות יותר הם יכלו לעשות שינוי חיובי בחיי העובדים שלהם ובביצועי החברה.

הכותבת היא דירקטורית בכירה במרכז המחקר והפיתוח של סיילספורס ישראל