"המערכת פשטה את הרגל. להוציא היום היתר בנייה לוקח יותר זמן מלבנות"

רון רוזן, תושב עין עירון, בן 58 • אדריכל ובעלים של "רוזן-ליננברג" אדריכלים • "אני ועמיתיי האדריכלים מנסים כל יום מחדש לפורר את החומה הענקית של הרגולציה והבירוקרטיה שקשורה בעולם התכנון" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז     

רון רוזן, אדריכל ובעלים של פירמת ''רוזן-ליננברג'' אדריכלים / צילום: ליה גיל
רון רוזן, אדריכל ובעלים של פירמת ''רוזן-ליננברג'' אדריכלים / צילום: ליה גיל

מ-2005 שותפים ובעלים רון רוזן ואיתי ליננברג במשרד "רוזן-ליננברג" אדריכלים. רוזן, בוגר בצלאל ודור שלישי במקצוע. בנוסף, באמתחתו תחום עשיה נוסף - גידול ואילוף סוסות.

"המשרד שלנו פרוס על הרבה מאוד תחומי אדריכלות בארץ ובחו"ל, בתחום עיסוק אותו אני מגדיר כ'אדריכלות חד פעמית'", אומר רוזן "שום דבר לא חוזר על עצמו, אני תמיד מגדיר את עצמי מחדש בכל סוגי הפרויקטים - גם בגן ילדים, גם בווילת יוקרה, גם ביישוב שלם. בנוסף, אני משקיע זמן יצירה בעיצוב וייצור רהיטים CUSTOM MADE עבור הפרויקטים שלי. תחום נוסף של המשרד, שקרוב לאני מאמין שלי הוא תכנון יישובים אקולוגיים אורגניים".

רוזן אומר שהוא "מאוד אוהב לזוז על הסקאלה, במהלך שבוע עבודה אני יכול רגע אחד לתכנן ידית של דלת וברגע השני לתכנן כיכר בישוב חדש. ההתמחות שלנו היא אדריכלות דרך התחשבות בסביבה ובאקלים. בתכנון אנחנו לא מתעסקים רק בפרוגרמה, כמה חדרים ומה מותר לבנות, אלא איך החדר פונה נכון לרוח שמגיעה בארבע אחר הצהריים, הימנעות משמש חזקה בקיץ, ותכנון רחובות תוך התחשבות בילדים שצועדים ברחוב אחר הצהריים, מצבי אקלים שצריך להתמודד איתם ואת כל זה אני מכיל במגוון סוגי בנייה שונים".

"לדוגמה", הוא משתף, "השמש היא לא רק חמה בקיץ, היא גם נעימה בחורף, מכיוון שהזווית שלה משתנה במהלך היום, הידע והניסיון שרכשנו עוזרים לנו למקסם אותה ולהכניסה לחלל. אני מאמין שכולם צריכים שמש בחדר, בבית, בעבודה ובבית הספר ועם תכנון נכון, זה תמיד אפשרי".

"הקורונה עברה עלינו בהתמודדות מאתגרת מאוד בשל היעדר המפגש האנושי, ריחוק ותפקוד עם לקוחות מרחוק", הוא מספר. "מזלנו הגדול הוא שהזום הפך את הריחוק למשהו יותר קרוב, כולם עבדו מהבית, המשכנו לנהל את הפרויקטים בבנייה. יצירה, הפריה ופידבקים בתחום שלנו לא יכולים לבוא במיילים. אנחנו צריכים לראות בעיניים את התגובה של האדם שמולנו לרעיון המוצע. הזום הוא לא מושלם, כי לא מרגישים את הבן אדם שמולנו, אבל מצד שני זה הרבה יותר טוב מלדבר בטלפון, חידדנו את חושי התקשורת שלנו. הקורונה לימדה אותי דברים שלא ידעתי קודם והיא עוד לא עברה, עוד צפויים לנו אתגרים".

לדבריו, "אני ועמיתיי האדריכלים מנסים כל יום מחדש לפורר את החומה הענקית של הרגולציה והבירוקרטיה שקשורה בעולם התכנון. אני מאוד בעד הרעיון של 'רישוי עצמי', כי כיום אנחנו עסוקים כל הזמן בלבזבז זמן יקר, המון כסף ועוגמת-נפש על מערכת רגולציה שלא יודעת להחזיק את עצמה. המערכת הזו פשטה את הרגל, להוציא היום היתר בנייה לוקח יותר זמן מלבנות, זה לא קורה באף מקום בעולם. רק הנתון הזה שקורה במדינה שרוצה להתפתח זה אסון. אנחנו עובדים בעוד מקומות בעולם, תהליכי הרישוי שם מגיעים הכי הרבה לשנה, בארץ אין שום תהליך שאורך שנה. צריך לתת לאדריכלים את המנדט ואת החופש המקצועי לעשות את מה שהוא מוכשרים בהם בצורה חוקית".

"בחודשים האחרונים", הוא מספר, "ישנן הרבה מאוד התחלות בנייה ופרויקטים חדשים, ישנה תנופה אדירה בתחום ואנחנו מאוד נהנים מהתקופה הזו. אני מאחל לנו שתנופת הפרויקטים תמשיך, יבואו אתגרים מעניינים שיביאו איתם התמודדות עם אתגרים מרגשים. לעצמי אני מאחל שיהיה לי הרבה זמן לטייל עם הסוסות. המתח בין תהליך היצירה היומיומי לבין ההשראה מהטבע לזמן הפנוי הוא תמצית חיי".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il