הגזענות כלפי התורמים ה"קטנים" של נתניהו מוציאה את המבקרים קטנים

המגיבים נגד קמפיין התרומות לנתניהו מיהרו לאפיין את התורמים כעניים רפי-שכל שנוחים לניצול • זו עוד דוגמה לגזענות השמאל הזכורה לרעה • מה שהיה נערץ אצל אובמה הפך לבזוי פה

בנימין נתניהו. הדיון שהתפתח לא היה מבוסס על עובדות אלא על דעות קדומות ולפיהן מצביעיו מגיעים מיישובים עניים / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
בנימין נתניהו. הדיון שהתפתח לא היה מבוסס על עובדות אלא על דעות קדומות ולפיהן מצביעיו מגיעים מיישובים עניים / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

היה רגע אחד, רגע ארוך למדי, ששקלתי ברצינות גם אני להצטרף לתורמים לקמפיין עבור ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, כדי שיימנע מעסקת טיעון. זאת אף שאני בעד הסדר הטיעון, כפי שגם כתבתי בעמודים אלה בשבוע שעבר, ולמרות שאיני נמנה עם חסידי נתניהו בלשון המעטה, כמי שהפגין ופעל נגד שלטונו מאז 1996 וביתר שאת משנת 2003, עת מונה כשר האוצר בממשלת אריאל שרון.

ככל שקראתי את התגובות נגד הקמפיין, התקשיתי לעמוד בפרץ ולא להצטרף לתורמים. כל-כך הרבה גזענות מהולה בהתנשאות ובבורות הייתה בתגובות לקמפיין, שהנער הבת-ימי שתמיד אהיה, זה שהתמודד בצעירותו עם התנשאות אלה שגדלו במקומות ה"נכונים", ממש בעט בי מבפנים לעשות כן. רק כדי להראות "להם".

הדיון שהתפתח לא היה מבוסס על עובדות אלא על דעות קדומות

נתחיל בתגובות שציינו שהתורמים הם "קשי-יום", וזאת על סמך רשימת שמות התורמים בחצי המיליון הראשון שנאסף. עברתי עליה גם אני: אמת, יש בה הרבה שמות מזרחיים, אך ממתי זה הופך אותם לעניים שבקושי שורדים את יומם?

הדיון שהתפתח לא היה מבוסס על עובדות אלא על דעות קדומות, ולפיהן מצביעי נתניהו מגיעים מיישובים עניים. האמת היא שמצביעי הליכוד של נתניהו לא מגיעים מהאזורים הללו אלא דווקא ממעמדות הביניים, לרבות זה הגבוה (מוצע לבדוק למי הצביעו ביישוב המבוסס מיתר לעומת נתיבות הענייה), אבל מה זה משנה לבעלי הדעות הקדומות?

האבחנה הגזענית הזו הובילה היישר לשתי מסקנות אצל אותם מתנגדים: ראשית, האזרחים ה"קטנים" תורמים כי הם לא מספיק מבינים את מעשיהם; ושנית, הם עושים זאת משום שהם נתונים למניפולציות של נתניהו המיליונר, שגוזל ללא בושה את מעותיהם האחרונות.

צר לי, אך זו אותה התנשאות עתיקת-יומין כלפי האוכלוסיות המוחלשות. התנשאות שיש בה לא מעט גזענות של ציפיות נמוכות שבאה לידי ביטוי באמירה ש"בושה. הם בוחרים לתרום למיליונר ולא לקנות לחם ותרופות לילדיהם". גזענות שמכילה תפיסה ולפיה העניים הם רפי-שכל שלא מבינים את בחירותיהם ולכן נוחים להשפעה. זאת בניגוד לאותם מגיבים, שכמובן כל בחירותיהם מושכלות ומבוססות היגיון צרוף.

הבה נניח שמדובר בעניים המרודים ביותר (מה שלהערכתי כאמור לא נכון) - האם זה מחייב שאסור להם לשקול לבד מה עדיף להם ולבחור אולי - רחמנא ליצלן - לתרום למאבק שנראה להם חשוב, במקום לקנות מה שנראה למישהו אחר כחיוני להם? האם מי שעני הוא בהכרח חסר שיקול-דעת? זו חזרה מבישה על תאוריות תרבות העוני של האנתרופולוג אוסקר לואיס משנות ה-50. תאוריות שראו בעוני פתולוגיה וייחסו לעני תכונות של חוסר יכולת לתכנון העתיד, חולשה במבנה האגו, חוסר במוטיבציה, היעדר מוסר ואתיקה ועוד כהנה וכהנה תכונות נחותות. תפיסות שהפכו את העניים לאשמים בעוניים במקום להאשים את השיטה.

עתה, גורמים שחלקם המתקראים שמאל ואמורים לדעת דבר או שניים על המלחמה בעוני ולא בעניים, עושים בדיוק אותו דבר. במקום להבין את מה שהתברר בשנות ה-60 על-ידי חוקרים ליברלים, ולפיו גם העניים מפעילים שיקול-דעת ומחליטים מאלף ואחת סיבות שהם מעדיפים לקנות מוצר יקר (או לתרום לנתניהו) ולא לחסוך למה שנראה למישהו אחר כחשוב יותר. וכאמור - פה בכלל לא ברור שמדובר בעניים.

מה שנראה ראוי להערצה אצל אובמה הפך למוקצה אצל נתניהו

במקום להתרשם מרצף התרומות הקטנות (לא מעט אנשים תרמו י"ח שקלים עד ל-50 שקלים) ששטפו את הקמפיין, ראו בכך אותם מתנשאים כהוכחה לניצול חסרי הבינה והדעת. מסקנה שזועקת צביעות אם משווים אותה ליחס שהם נתנו לאחד המיזמים המרגשים ביותר של הנשיא האמריקאי לשעבר ברק אובמה בקמפיין הבחירות שלו.

בהתבסס על תורת אחד מהאבות המייסדים של העבודה הקהילתית בארה"ב, שאול אלינסקי (Saul Alinsky), אובמה בנה מערכת התרמה שאפשרה לעניים שבעניים לתרום לו אפילו סכומי כסף קטנים, ובכך יצר לא רק תחושת שייכות אלא גם מחויבות של ממש למאבק. באופן זה רבים מבין אזרחי ארה"ב - שעד כה הוחלשו ואיבדו את יכולות ההשתתפות שלהם במעשה השלטוני - לקחו חלק וחשו השתייכות לבחירות. שיעור ההשתתפות הגבוה בבחירות ההן הוא עדות לכך. אבל מה שהיה נראה להם ראוי להערצה אצל אובמה, הפך למוקצה אצל נתניהו.

אגב, אותה גזענות שלפיה אותם עניים שבוחרים בנתניהו לא מבינים את בחירותיהם ופועלים נגד האינטרסים שלהם, אולי כדאי להזכיר לראשונים איך אותם "עניים" "חסרי בינה" הענישו את אותו נתניהו לאחר כהונתו כשר אוצר שפגע בהם בכלכלה קפיטליסטית אכזרית. האם גם אז הם לא בחרו בו בגלל שהיו חסרי בינה ודעת?

בין המגיבים הרבים שביזו את הקמפיין היו לא מעט אנשי ציבור ועיתונאים ותיקים שהכירו היטב את כל מה שנכתב כאן ובכל זאת בחרו להצטרף להכפשת הקמפיין. אם הייתי נוהג כמותם - הייתי מסביר זאת בכך שהמחויבות שלהם לכת "רק לא ביבי" הפכה אותם לסומים ומנוצלים. אלא שאני מסרב לטעון זאת, כי אני מאמין שגם לבחירתם זו יש שיקולים וסיבות שגם אם איני מבינם, אני מכבדם. אחרת אעשה להם מה שהם עשו לתורמי נתניהו עתה ומה שעשו לי דומיהם בנעורי בבת-ים, ולזאת איני מוכן.

הכותב הוא דיקן הקמפוסים הרב-תרבותיים של הקריה האקדמית אונו