אנבידיה מתכננת לסגת מרכישת ענקית השבבים הבריטית Arm

העסקה, שהוכרזה בספטמבר 2020, הייתה אמורה להיות הרכישה הגדולה אי פעם בתעשיית השבבים - והיא גררה תגובה חריפה מצד הרגולטורים והתעשייה • אנבידיה הודיעה לשותפיה שהיא לא מצפה ש"הדיל ייסגר" • סופטבנק, שרכשה את Arm ב-2016, מתכוננת בינתיים להנפקה ראשונית שלה כחלופה להשתלטות של אנבידיה

מטה אנבידיה בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Michael Vi
מטה אנבידיה בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Michael Vi

אנבידיה מתכננת לוותר על רכישת חברת השבבים Arm מסופטבנק, לאחר שלא הייתה התקדמות באישור העסקה, לפי גורמים שמכירים את הנושא. 

אנבידיה הודיעה לשותפיה בדיונים סגורים שהיא לא מצפה ש"הדיל ייסגר". סופטבנק, בינתיים, מתכוננת להנפקה ראשונית של Arm כחלופה להשתלטות של אנבידיה על החברה, אמר לבלומברג אדם המכיר את הפרטים.

המודל העסקי של Arm מבוסס על מכירת רשיונות שימוש, והיא לא מייצרת שבבים בעצמה. העסקה, שהוכרזה בספטמבר 2020, הייתה אמורה להיות הרכישה הגדולה אי פעם בתעשיית השבבים - והיא גררה תגובה חריפה מצד הרגולטורים והתעשייה, כולל הלקוחות של Arm בעצמה. הרמן האוזר, אחד ממייסדי Arm, טען לאחר ההכרזה על המיזוג כי "זה אסון עבור קיימברדיג', בריטניה ואירופה".

מועצת הסחר האמריקאית (FTC) קבעה בדצמבר האחרון כי העסקה עשויה לפגוע במרקם העדין של התחרות בין חברות השבבים ולהעניק לאנבידיה שליטה בלתי חוקית על טכנולוגית עיצוב ופיתוח שבבים.

הרכישה נתקלת בהתנגדות גם בסין, שם הרשויות נוטות לחסום את המיזוג אם הוא יזכה לאישורים במדינות אחרות, אמר גורם המעורה בפרטים.

גם אנבידיה וגם Arm עדיין מעלות טענות בפני הרגולטורים, וטרם התקבלו החלטות סופיות. מאז ההכרזה על המיזוג, החברות שמרו, לפחות בפומבי, על מחויבותן לביצוע הרכישה. "אנחנו ממשיכים להחזיק בדעות שהובעו בפירוט בפני הרגולטורים - העסקה הזו מספקת הזדמנות לקדם את Arm ולהגביר את התחרות והחדשנות", אמר דובר אנבידיה, בוב שרבין.

דובר סופטבנק אמר בהצהרה שנשלחה במייל כי "אנחנו עדיין מלאי תקווה שהעסקה תאושר".

מניית אנבידיה ירדה היום ב-4.2% במסחר המקדים בוול סטריט.

אם הרכישה תצלח, זה יהיה שינוי מסיבי בחברה עבור המנכ"ל ג'נסן הואנג, שהפך את אנבידיה מעסק של מעבדים גרפיים לאימפריה של ייצור שבבים. כבר עכשיו מדובר בחברה האמריקאית הגדולה ביותר בתעשיית המוליכים למחצה, עם שווי שוק של יותר מחצי טריליון דולר.

הניטרליות של Arm נמצאת תחת סימן שאלה

המכירה של Arm נמצאת תחת בדיקה מכיוון שהשבבים שהחברה מעצבת נמצאים בכל מקום - מטלפונים, דרך מכוניות ועד לציוד במפעלים, מה שהופך את הניטרליות שלה לבסיס המודל העסקי שלה. חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם מסתמכות על הטכנולוגיה של Arm, והן חוששות שהן עלולות לאבד גישה אליה אם היא תהיה תחת אנבידיה.

ענקיות הטכנולוגיה, כולל מיקרוסופט, אינטל, אמזון וקוואלקום התייצבו נגד ההשתלטות על Arm. החברות סיפקו לרגולטורים ברחבי העולם מידע שהן מאמינות שהוא מספיק כדי "להרוג" את העסקה, כך לפי אנשים שמכירים את התהליך. בנוסף לצורך לאישור העסקה בארה"ב ובסין, רכישת Arm זקוקה לאישור מהאיחוד האירופי ומבריטניה - שבוחנים את העניין מקרוב.

העיכוב באישור העסקה יצר מחלוקת בתוך אנבידיה - חלק מעובדי החברה נכנעו והכריזו על ניסיון הרכישה כתבוסה, אבל אחרים חושבים שההנהלה יכולה להציג בפני הרגולטורים את היתרונות של העסקה.

בסופטבנק יש פלגים שמעוניינים שהעסקה תעבור - במיוחד בגלל הערך המוסף שמביאה איתה העלייה במחיר המניה של אנבידיה, שערכה כמעט הוכפל מאז ההכרזה על המיזוג עם Arm - מה שהוסיף עשרות מיליארדי דולרים לתג המחיר הראשוני של 40 מיליארד דולר.

סופטבנק רכשה את ARM הבריטית ב-2016 תמורת 32 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה שלה אי פעם. חלק מהמנהלים בקונגולמרט היפני מאמינים שצריך להנפיק את החברה, בזמן שתעשיית השבבים עדיין נחשבת אטרקטיבית עבור המשקיעים.

ההסכם הראשוני בין אנבידיה ל-Arm יפוג ב-13 בספטמבר - שנתיים אחרי שנחתם, אך יתחדש אוטומטית אם תהליך האישור יימשך זמן רב יותר. אנבידיה הודיעה בהתחלה כי סגירת העסקה תיקח "כ-18 חודשים". לפי ציר הזמן הזה, המיזוג יושלם בסביבות מרץ השנה - תרחיש שכבר לא סביר.