עלו בעשן: 7 מעשנות שישלחו לכם בשר מעושן הביתה

אסאדו, נקניקיות מעושנות ואפילו דג בעישון חם: היצרנים הקטנים של בשר מעושן, שפעם עיטרו את צדי הדרכים, גילו את המשלוחים

נתח מעושן / צילום: Shutterstock
נתח מעושן / צילום: Shutterstock

שלטי אסאדו פיארו בעשור הקודם רבים מכבישי הצפון והשפלה. בקיבוצים ומושבים על אם הדרך התגייסו משפחות שלמות ממוצא דרום-אמריקאי, צלו ופרסו נתחי בשר בבישול ארוך לצד צ'ימיצ'ורי ותפוחי אדמה.

הגיעה 2020 ואחריה 2021, ועמן עברו רבים מהיצרנים הקטנים של בשרים בבישול ארוך ובשר מעושן מצדי הדרך - למקרר הבית. מעשנות ארטיזנליות ברחבי הארץ מציעות משלוחים בסופי שבוע שמגיעים, באופן עצמאי או דרך אפליקציות המשלוחים, עד דלת הבית בכל רחבי הארץ. שבעה מקומות להזמין בהם אסאדו, נקניקיות ואפילו דג בעישון חם לסוף השבוע.

שייטל מעושן - הוויקינג המעשן, ראשל"צ

אחרי עבודה במסעדות תל אביב וב"מו ומו" הנפלאה ברחובות, השף אורי יאיר הקים בראשון לציון את "הוויקינג המעשן", בה הוא מכין בשרים שנצלים באש חיה שלמרות השם - שואבת השראה דווקא מתרבות הברביקיו האמריקאי.

לצד סדנאות שמקיים (גם בבתי לקוחות), מכין מדי שבוע השף תפריט שבועי עם בשרים משתנים ותוספות, שיוצא מכאן ומגיע לרחבי גוש דן המורחב - מרעננה ועד יבנה ומודיעין במזרח. בתפריט השבוע כיכבו בין השאר אסאדו ושייטל מעושנים ונתח בריסקט (חזה בקר) כמו גם פרחי כרובית מעושנים ופטריות מעושנות ברוטב ברביקיו. המחירים הוגנים ונעים בסביבות ה-140 לחצי קילו בשר מוכן.

הוויקינג המעשן. ניתן לאסוף בין 10:30-12:30 מראשון לציון או לקבל עד הבית. פרטים באתר vikingsbbq.com. כשר בלי תעודה (סגור בשבת)

אסאדו - המזווה: פרדס חנה, הרצליה, רחובות ונתניה 

סיפור ההצלחה הפנומנלי של "המזווה" מעיד על הפופולריות האדירה של הקטגוריה כולה. המעדנייה הקטנה שהוקמה בפרדס חנה על ידי צמד שותפים, דור כהן ואור דוייב, עם שחרורם מהצבא, הפכה לרשת עם ארבעה סניפים בארץ בהובלת השף המוערך יוסי שטרית, ושהתחדשה לאחרונה גם בסניף ראשון בחו"ל , באמסטרדם ליתר דיוק, "mezzave" שמה.

פוד טראק המזווה / צילום: טל טולדנו
 פוד טראק המזווה / צילום: טל טולדנו

"התחלתי להתעסק עם בשרים ושרקוטרי עוד בצבא, והרעיון היה לפתוח מקום שיהיה בית לתזונת פליאו, לשרקוטרי ולבשרים מעושנים שהיו אז פחות מוכרים כמו פיקנייה", אומר דור. היצע הנתחים שמוגש במקום משתנה מדי שבוע ונצלה לעיני הסועד. בהיצע החודש: בריסקט (האם בריסקט היא הפיקנייה החדשה? מעניין), אונטריב ושייטל, אווז, עוף ונקניקיות צ'וריסו מעושנות.

"המלך שלנו הוא אסאדו בסגנון ברזילאי משורטריבס, נתח עתיר טעמים שאנחנו מפרקים ל'שערות' ומגישים בכריכים או על תפוח אדמה מעושן", הוא מספר. באמסטרדם, אומר דור, גם אפשר להשיג וואגיו יפני, ממנו הם מעשנים אנטרקוט ויוצרים סלמי. "מהבודדים לעשות כך בעולם", הוא אומר בגאווה.

את נתחי הבשר אפשר להזמין במשלוחים או בטייק אווי דרך אתר המזווה. (המזווה.co.il - וכן, הכתובת בעברית. מפלאי הקדמה). כשר

המנה המעושנת - ביסייד ו-B-12, תל אביב


בשקט ובלי לעשות יותר מדי פוזות, מסעדת B-12 בצומת הרחובות קרליבך והחשמונאים בת"א היא אחת ממסעדות הבשר הטובות בתל אביב ולבטח מהמשתלמות בה. מתוך המעשנה והגריל האימתני שמתפרס על הבר הארוך מוגשים נתחי בקר פרימיום, חלקי פנים של טלה וסטייקים של בשר לבן בצלייה ועישון.

את כולם אפשר גם להשיג, החל מהשבוע הקרוב במעדניית "ביסייד" שהוקמה מעבר לקיר ובצמוד לה. "הגשמתי חלום שהיה לי, להוסיף למסעדה מעדנייה עם שלל נקניקים, נתחי פרימיום ואוכל מעושן לקחת הביתה", אומר עדי אבו, הבעלים שהקים אותה יחד עם השף טל חליבה. לצד נקניקיות, נקניקים ועוד, מוגשת מנת הבשר המעושן של B-12. את כל מנות הבשר בוויטרינה אפשר לקחת מוכנות וצלויות גם הביתה.

ביסייד ו-B-12. משלוחים דרך אתר b12-tlv.co.il. לא כשר

שפונדרה - טקסס ברביקיו, תל אביב


האב והבנים למשפחת פוגלמן הקימו לפני כ-3 שנים את בית הגריל בסגנון הטקסני הזה, שמתגאה במעשנה אדירת ממדים, הגדולה בישראל, ושיובאה ממיזורי. התיבול, בהתאם, כולל מרכיבים כמו וויסקי ומייפל שפופולריים בארצות הברית לצד רוטב היקורי (ברביקיו) ורוטב סריראצ'ה. בהיצע במשלוחים אפשר למצוא נתח שפונדרה עסיסי מהמעשנה, עוף ואווזים מעושנים, סלמון - וגם כנפיים בשלל רטבים.

texasbbq.co.il. לא כשר


המבורגר מעושן - רשת אגאדיר והפרופסור

אל היצע ההמבורגרים המושקעים של אגאדיר שתמיד מצליח להפתיע ולסקרן נוסף כעת המבורגר מעושן - 220 גרם של נתח במעשנה עם שבבי חבית יין אדום. הוא מוגש לצד צד'ר ורוטב פלפלי צ'יפוטלה בטעם מעושן. חגיגה לחובבי הצ'יזבורגר. לא כשר.

המעושן של אגאדיר / צילום: איתן ווכסמן
 המעושן של אגאדיר / צילום: איתן ווכסמן

עוד בהמבורגרים המעושנים - אלו הוויראליים של אלו של רשת הפרופסור, שמכינים במעשנה ומוצעים כעת גם בוולט ברחבי הארץ.

אונטריב - סמוק איט, אשדוד

אשדוד הולכת ומסתמנת בשנים האחרונות גם כמקום שבו אפשר למצוא מגוון אפשרויות קולינריות. סמוק איט היא מעשנה מקומית שמציעה במשלוחים שלל כריכים עם נתחי בשר מעושנים והמבורגרים מנתחי חזה (בריסקט), אסאדו ואונטריב עסיסי. כשר.

Smoke Eat, הבנאים 3, אשדוד