קרן המטבע הבינלאומי דוחקת באל סלבדור לבטל את המעמד החוקי של ביטקוין

לאחר שאימצה את הביטקוין כמטבע לאומי, המדינה המרכז-אמריקאית מתכננת להנפיק אגרות חוב הנתמכות על ידו, והדיונים שלה עם קרן המטבע על הלוואה גדולה בינתיים מתעכבים

מספרה שמקבלת ביטקוין, סנטה טקלה, אל סלבדור / צילום: Associated Press, Salvador Melendez
מספרה שמקבלת ביטקוין, סנטה טקלה, אל סלבדור / צילום: Associated Press, Salvador Melendez

קרן המטבע הבינלאומית דחקה באל סלבדור לבטל את המעמד הרשמי של הביטקוין במדינה בגלל הסיכונים הגדולים שהוא מציב ליציבות הפיננסית. הבקשה היא הטוויסט האחרון בעלילת השיחות הממושכות בין הקרן והמדינה המרכז-אמריקאית השקועה בחובות גדולים ומנסה לקבל מהקרן הלוואה בשווי 1.3 מיליארד דולר.

הקרן אמרה ביום שלישי שהאימוץ של הביטקוין על ידי אל סלבדור לאחרונה כמטבע לאומי יוצר סיכונים להגינות הפיננסית, להגנה על לקוחות ולמחויבויות הפיסקליות בכלכלה קטנטנה שלממשלתה משאבים מוגבלים.

מנהלי קרן המטבע הבינלאומית "דחקו ברשויות לצמצם את היקף חוק הביטקוין על ידי ביטול מעמדו כהילך חוקי במדינה", כך נמסר מהקרן.

אל סלבדור הייתה למדינה הראשונה בעולם שאימצה את הביטקוין כהילך חוקי בספטמבר, ודרשה מכל החברות והעסקים לקבל את המטבע הדיגיטלי כצורת תשלום.

סוחרי וכורי קהילת מטבעות הקריפטו העולמית הריעו למהלך הזה, אבל כלכלנים ציינו שנשיא אל סלבדור נאיב בוקלה לא התייחס לחששות לגבי ההפרעה האפשרית שהמטבע התנודתי עלול ליצור בכלכלה, שגודלה 26 מיליארד דולר.

לאחרונה, אמר בוקלה בן ה־40 שהמדינה תפיק אג"ח שייתמך בביטקוין בשווי מיליארד דולר השנה, כחלק ממאמץ למשוך הון קריפטו בזמן שממשלתו מתמודדת עם עלויות גואות לתשלום החוב ותשלומים גבוהים על אגרות חוב ריבוניות.

בהערכה שלהם של כלכלת אל סלבדור, כמה דירקטורים בקרן המטבע הבינלאומית ביטאו חשש לגבי הסיכון הקשור בהנפקת אגרות חוב הנתמכות על ידי ביטקוין, כך נמסר מהקרן. עוד נאמר בקרן שהחוב הלאומי הגדול נמצא במסלול שלא ניתן לתמוך בו לאורך זמן.

בכירים בממשלת אל סלבדור לא הגיבו מיד לבקשת תגובה.

אל סלבדור לא נועצה בקרן המטבע לפני שאימצה את הביטקוין

בקרן המטבע הבינלאומית מזהירים כבר זמן רב נגד אימוץ נכסי קריפטו ספקולטיביים מאוד כמטבעות לאומיים, בעיקר בגלל שהמטבעות שמונפקים באופן פרטי יכולים לעקוף את הרשויות והבנקים המרכזיים שתפקידם לשמור על יציבות המטבע והיציבות הכלכלית.

אל סלבדור, שבימים אלה עושה עם קרן המטבע מו"מ על תוכנית סיוע כלכלית, לא נועצה בקרן לפני שאימצה את הביטקוין, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות.

בשנה שעברה, בכירי קרן המטבע הבינלאומית אמרו לחברות דירוג שהסכם עם אל סלבדור קרוב להשלמה, אבל מאז השיחות התעכבו, בין היתר בגלל ההחלטה המפתיעה של בוקלה לקדם חוק שהפך את הביטקוין למטבע חוקי, אבל גם בגלל צעדים פוליטיים שממשלת ארה"ב הגדירה כניסיונות של בוקלה לחזק את מעמדו על ידי החלשת רשויות אחרות והחלשת שלטון החוק.

בקרן המטבע הבינלאומית אמרו שהשקת ארנק דיגיטלי כחלק מיוזמת הביטקוין מייצגת מאמץ חיובי להגביר את הכוללנות הפיננסית על ידי הצעת אמצעי תשלום דיגיטלי בחינם אבל הקרן הדגישה גם את הצורך ב"רגולציה חמורה ופיקוח על סביבת העבודה החדשה".

אגרות החוב הריבוניות של אל סלבדור הציגו את הביצועים הגרועים ביותר בין אג"ח של שווקים מתפתחים בשנה שעברה, ונסחרו בהנחה גדולה בגלל הסיכונים הגוברים לחדלות פירעון. ביולי, הוריד שירות המשקיעים וסוכנות הדירוג מודי את החוב של אל סלבדור עמוק אל תחום הזבל, וציין "הידרדרות באיכות של קבלת ההחלטות".