האיום השקט של פוטין: כמה זמן יכולה להחזיק גרמניה ללא גז רוסי?

מאגרי הגז הגדולים בגרמניה מלאים כעת ב-40% בלבד מיכולת הקיבול שלהם • על רקע הלחץ האמריקאי לשינוי מדיניות של ברלין כלפי מוסקבה, הזהיר מנכ"ל חברת האנרגיה הגרמנית RWE כי המדינה תהיה במצוקת אנרגיה במקרה של הפסקה טוטאלית של הזרמת גז רוסי

קאנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Kay Nietfeld
קאנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Kay Nietfeld

בשבועות האחרונים מסתמנת גרמניה כחוליה החלשה בברית המערבית המאיימת בסנקציות כלכליות ובצעדים ביטחוניים על רוסיה אם תפלוש לאוקראינה. הגרמנים מנעו העברת תותחי הוביצר ישנים מאסטוניה לאוקראינה, מסרבים לבקשות קייב לספק קסדות וציוד צבאי הגנתי אחר, פוסלים על הסף אספקת נשק קל וציוד התקפי למדינה ומסרבים להתחייב להשעות את הזרמת הגז העתידית בצינור "נורד סטרים 2" החדש מרוסיה לגרמניה.

הסיבה, ככל הנראה, היא התלות המשמעותית של גרמניה בגז הרוסי בנקודת הזמן הנוכחית. בימים האחרונים המחישו דיווחים בגרמניה עד כמה גדולה התלות הזו. מנכ"ל חברת האנרגיה הגרמנית RWE מרקוס קרבר הזהיר בראיון שהתפרסם היום (ה') בתקשורת הגרמנית כי במקרה של הפסקה טוטאלית של הזרמת גז רוסי, "לגרמניה יש יכולת לגשר על הפער לזמן קצר, אולי לכמה שבועות בודדים בלבד".

הסיבה לכך היא שמאגרי הגז הגדולים הנמצאים בגרמניה מלאים כעת ב-40% בלבד מיכולת הקיבול שלהם, שיעור נמוך היסטורית בהשוואה לחורפים הקודמים. הדבר נובע מהזרמה אטית מהרגיל של גז על ידי "גזפרום" הרוסית החל מהסתיו האחרון, בנימוקים שונים, אבל גם ממגוון סיבות אחרות.

סגירת תחנות כוח אטומיות בגרמניה וצמצום הפעילות בתחנות כוח פחמיות מציבות לחץ גדול יותר על השימוש בגז לטובת ייצור חשמל וכן חימום. בשנים קודמות בנקודת הזמן הנוכחית המאגרים היו מלאים ב-51%, 89% ו-66%, בהתאמה.

באופן תיאורטי, גרמניה יכולה לפצות על הגז הרוסי בגז מונזל (LNG), ולפי הדיווחים ארה"ב מכינה בימים אלה "תוכנית חירום" לשינוע כמויות גדולות של גז טבעי מקטאר ומייצור אמריקאי למדינה במקרה של עימות בין רוסיה לאוקראינה. עם זאת, לגרמניה אין טרמינלים משלה לקבלת הגז הטבעי בצורה זו. "אנחנו נהיה תלויים בטרמינלים להפקת גז נוזלי בבלגיה, בהולנד ובפולין", הזהיר קרבר, "אבל הקיבולת שלהם אינה מספיקה". הדבר מטיל בספק את היישום של התוכניות האמריקאיות, שנועדו לסמן לגרמניה כי גם במקרה של הפסקת גז, המדינה תוכל להתמודד עם המחסור.

בנוסף, כמחצית מבתי האב בגרמניה משתמשים בגז טבעי לטובת חימום, כך שגם אם המדינה תגביר את הפקת האנרגיה מתחנות כוח פחמיות או גרעיניות, הדבר לא יועיל לטובת הצורך הקריטי בחימום כעת בחודשי החורף הקרים.

"נורד-סטרים 2": מנוף ללחוץ על הרוסים להימנע מתקיפה

התוכנית האמריקאית נועדה גם להגביר את הלחץ על גרמניה להשתמש באישור צינור הגז החדש "נורד-סטרים 2" כבמנוף ללחוץ על הרוסים להימנע מפעולות תקיפה באוקראינה - אך עד כה, ברלין סירבה להתחייב בסוגיה.

מי שעומד בראש חבר המנהלים של הפרויקט, שמומן בחלקו על ידי "גזפרום" ובחלקו על ידי קונסורציום של חברות אנרגיה אירופיות, הוא גרהארד שרדר, הקאנצלר הסוציאל-דמוקרטי לשעבר. כעת עומד בראש גרמניה קאנצלר סוציאל-דמוקרטי חדש, אולף שולץ, והמפלגה נחשבת לכזו המקדמת דיאלוג עם רוסיה, ואינה מעוניינת בעימות עם מוסקבה.

התחזית לגרמניה היא הסתמכות על גז טבעי לפחות בעשור הקרוב, בעוד המדינה משקיעה באנרגיית רוח ואנרגייה סולארית, וממשיכה לצמצם את תחנות הכוח הפחמיות המזהמות שלה ולסגור לחלוטין את כל תחנות הכוח האטומיות שפעלו בה בעבר. בטווח הארוך, תוכנית הממשלה היא ליצור כלכלה המבוססת על אנרגיות מתחדשות וגם מימן שייוצר באמצעות אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית וישמש כדלק לתחבורה ולמגזרים אחרים.