המדינה מתעלמת מקופות החולים: המשאבים הקיימים לא מספיקים

קופות החולים צריכות כבר עכשיו תקציבים ומשאבים כדי להתמודד עם האתגרים וההשלכות של הגל שגובה מחיר כבד וכדי להיערך לגל הבא

שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''
שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

משבר הקורונה פוקד אותנו כבר כמעט שנתיים, וגם כשחשבנו שזה נגמר - גל האומיקרון הגיע. אין ספק שהגל החמישי מאתגר את מערכת הבריאות והיכולות של קופות החולים מגיעות בכל פעם מחדש לשיאים חדשים. נכון לשעה זו, הקופות נמצאות בחזית הטיפול, בגלל ייחודיות האומיקרון - שהוא אלים פחות מווריאנטים אחרים אך מדבק בצורה משמעותית יותר.

ההבנה כי מירב העומס נמצא על הקופות ועל כתפי רופאי ורופאות הקהילה חלחלה לאט מדי בזמן שאנו, הקופות, עומדות מול הציבור ומול גל תחלואה שובר שיאים. אנו עושים הכל כדי לטפל בחולים שלא יגיעו למצב קשה וכך מערכת הבריאות כעת על כתפינו, כפי שהיא גם במשך כל השנה.

מערכת הבריאות עומדת על שלושה עמודי תווך, שכשאחד מהם נופל, המערכת כולה עלולה ליפול מיד אחריו: איכות השירות, מקצועיות רפואית ותקצוב. אנחנו יוצאים משנתיים של מגפה עולמית עם שירות יותר טוב, רפואה יותר מתקדמת ודיגיטלית - אבל עם אי ודאות תקציבית שכמותה לא ידענו בעבר. כאמור, עמוד אחד שעלול להביא למפולת מערכתית שלמה.

להזרים תקציבים

הצעד המשמעותי הנדרש הוא להזרים תקציבים ומשאבים לקופות החולים. דרושה תוספת פרמננטית לרפואת הקהילה שתאפשר לנו להמשיך לעמוד איתן מול האתגרים הרבים, בהם השלכות הקורונה וזמינות השירותים במערכת הבריאות בתחומים רבים כמו התפתחות הילד, בריאות הנפש ועוד ועוד.

גל האומיקרון הוכיח לכולם כי המשוואה קופות חולים חזקות = מערכת בריאות חזקה ואיתנה - נכונה. טיפול נכון, מוקדם ומדויק של הקופה מונע פניות ואשפוזים לבתי החולים - לכן צריך להקצות משאבים ותקציבים נוספים לקופות כדי שגם נוכל לצאת מהגל בעודנו על הרגליים.

כמעט כל המשימות מתמקדות אצלנו: חיסונים, בדיקות, טיפול בחולים, אשפוזי בית, שירות פרונטלי ומקוון - המספרים מכפילים ומשלשים את עצמם כל יום והעומס הוא גדול מאוד. אנחנו לא רוצים שהקופות יקרסו - כי אם זה יקרה בתי החולים יקרסו גם כן מיד אחריהם.

מספרים שמעולם לא ראינו

רופאי המשפחה והילדים מתוחים עד הקצה, מקבלת קהל פיזית, לשיחות טלפוניות, מוקדים מקוונים וטלפונים שמסייעים לכל החולים. אחרי חורף בשנה שעברה ללא שפעת - השנה תחלואת החורף פה ולקראת שיאה - ורופא הקהילה מטפל בכולם - חלקם גם חולי קורונה שטרם יודעים זאת.

מרכיב נוסף הוא כמות הרופאים החולים או הנמצאים בבידוד - המקשה על הפעילות היומיומית ומציבה אתגר נוסף בפני המערכת. יש עשרות אלפי מטופלים כעת בקופות. אלה מספרים שמעולם לא ראינו. גם רופאים בתפקידים מנהלתיים עוזבים את תפקידם היומי ומתגייסים למשימה. מכבי מטפלת בעשרות אלפי חולי קורונה שחולים ברגע זה ועושה זאת על ידי טיפול מרחוק, מתן תרופה למי שזקוק לכך וליווי רפואי. בכך נחסכות מיטות רבות בבתי החולים.

בתקופה זו נוצרו הזדמנויות, בהן האצה של הרפואה מרחוק, זהו כלי מרכזי ושימושי שישאר גם בהמשך. יש לעשות בו שימוש נכון כדי לנצל את הכלי הזה לטובת רפואה טובה יותר ואיכותית יותר.

קופות חזקות זו מערכת בריאות חזקה וצריך לדאוג לקופות עכשיו כדי שנוכל לצאת מהגל לשגרה בריאה ובטוחה, וכדי שנהיה ערוכים, אם נצטרך, לגל הבא.

הכותבת היא מנכ"לית מכבי שירותי בריאות