כדי לדאוג לאיכות החינוך: יש להוביל לרפורמה בנושא המורים

שינוי שיטת ההכשרה, תקצוב שכר המורים והפיכת מקצוע ההוראה לפרופסיה מוערכת צריכים להיות מונחים על שולחן הדיונים • הדברים ידועים למקבלי ההחלטות, אך נדרשות החלטות אמיצות

כדי לשנות את מערכת החינוך נדרשת מהפכה בתחום המורים / צילום: Shutterstock, panitanphoto
כדי לשנות את מערכת החינוך נדרשת מהפכה בתחום המורים / צילום: Shutterstock, panitanphoto

משבר הקורונה שינה סדרי עולם בכל תחום בחיינו, מבחינת מערכת החינוך מדובר בנקודת מפנה של ממש. במקביל לאתגרים הקשים והרבים שכוללים את מצבם הנפשי ההולך ומתדרדר של הילדים, קיימת שחיקה רבה של המורים שהואצה - אך המשבר מהווה גם הזדמנות לשינוי אמיתי במגוון תחומים. החל מהאצת הטמעת טכנולוגיות שיאפשרו גם בעתיד למידה איכותית ומועילה מרחוק (ממש לא רק זום), דרך התובנה שחשוב להעניק לילדים את הכלים ללמידה עצמאית אפקטיבית ועד להבנה הנדרשת שמצבם המנטלי של הילדים חשוב לא פחות מ 5 יחידות במתמטיקה או אנגלית.

אחד הנושאים הבוערים ביותר בהקשר מערכת החינוך, שהקורונה רק חידדה, הוא מעמדם של המורות והמורים בישראל. או במילים אחרות - הצורך להפוך את המקצוע שמעמדו ירוד, למקצוע נחשק שמביא אליו את האיכותיות והאיכותיים שבבנותינו ובנינו.

רבות דובר בנושא לאורך השנים אך הדברים לא באמת התקדמו או טופלו באופן אמיתי. תהליכים שכוללים את שינוי שיטת ההכשרה וההוראה של המורים לוקחים זמן רב בעוד שרי ממשלה ומנכ"לי משרדים באים והולכים, מה שהופך את הנושא לכמעט בלתי אפשרי לקידום.

בנוסף, ההתמקדות של ארגוני המורים תמיד הייתה בנושא השכר בלבד מה שמצר את התחום הנוגע לשיפור מעמד המורה, שיפור שיטות ההוראה ושיפור תנאי ההעסקה, וזאת על ידי כך שהם שמים בקידמת הבמה רק את נושא השכר - שהוא חשוב אך לגמרי אינו כל הסיפור. המאבקים הקשים והדיונים הרבים מול הארגונים הופכים את הנושא לכזה שאיש אינו רוצה להתעסק בו, לצד זה שאין מספיק זמן להתעסק בו.

נדרשת מהפכה

כדי לשנות את מערכת החינוך נדרשת מהפכה בתחום המורים שמתחילה בין היתר, בכך שהמכללות צריכות לעבור לות"ת מל"ג (מועצה להשכלה גבוהה) - מתוך פונקציה של מעמד. ללמוד הוראה זה כמו כל תואר אחר שלומדים באוניברסיטה ובמכללה.

שנית, יש צורך בשינוי שיטת התקציב - התקציב צריך להיות פר איכות ולא פר מורים נכנסים. יש לקבל רישיון הוראה רק לאחר הסטאז' ולאחר שעוברים מבחני מקצוע ומבחני התאמה אישיותיים. כדי להיות מורה למתמטיקה למשל, מאוד חשוב לדעת מתמטיקה אבל אם אתה לא יודע לעבוד עם ילדים אתה לא יכול להיות מוסמך להיות מורה.

במקביל, מורים צעירים שנכנסים להוראה צריכים לקבל מנטורינג ב-3-4 השנים הראשונות לצד קבלת שכר גבוה מזה שהם מקבלים היום. יש להתחיל בשכר מתגמל כדי להביא אנשים איכותיים למערכת שינויי השכר במקרה הזה, לא יכולים להיקבע רק לפי ותק. בנוסף, המורים צריכים לדעת שיש להם מתווה שכר לשנים קדימה בו הם יודעים מראש כיצד ובכמה השכר שלהם יעודכן. ולבסוף, יש לאפשר למורים לפרוש טרם הגיעם לגל פרישה או לחילופין לאפשר להם לבצע הסבה מקצועית, שכן מקצוע ההוראה הוא בין המקצועות השוחקים ביותר שיש - מורים שחוקים פוגעים בסופו של דבר גם בתלמידים שלהם.

להגדיל את יכולת הניהול

לצד צעדים אלה, חשוב להגדיל את יכולת הניהול של מנהלי בתי הספר וכחלק ממנה -לא לחייב אותם לקבל מורה שאינו מתאים לקהילה או לתלמידים.

וכמו כן, לא פחות חשוב לטפל במעמד המורים תוך התייחסות לכלל המרכיבים- סטנדרטיזציה, גמישות בתהליכי העבודה, שכר גבוה לצד היכולת לאפשר למורים להגיע להישגי התלמידים בדרכים שונות ולא להכתיב להם דרך אחת אפשרית.

לסיכום, שינוי שיטת ההכשרה, תקצוב שכר המורים והפיכת מקצוע ההוראה לפרופסיה מוערכת צריכים להיות מונחים על שולחן הדיונים. הדברים ידועים למקבלי ההחלטות, אך נדרשות החלטות אמיצות, גם אל מול ארגוני המורים וגם כחלק מחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח, במחיר שהשרים שיטפלו בנושא יקחו בחשבון שהם לא אלה שיקצרו את הפירות. כדי שמערכת החינוך תוכל להכשיר את דור העתיד על הצד הטוב ביותר יש לדאוג בראש ובראשונה לאיכות מוריה. 

הכותבת היא מנכ"לית קרן רש"י, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך