עופר עיני נערך למרוץ לראשות ההסתדרות, ארנון בר-דוד כבר התחיל בניסיון בלימה

בחודשים האחרונים היו"ר לשעבר משלים את ההכנות, ומקורביו אף הקימו סיעה שתשמש פלטפורמה לריצה המחודשת • הכרזה רשמית עדיין אין, אבל בסביבתו טוענים כי היו"ר המכהן, ארנון בר-דוד, דואג להכין את הקרקע ומדיח את אנשי עיני

עופר עיני וארנון בר-דוד / צילום: תמר מצפי, דוברות ההסתדרות
עופר עיני וארנון בר-דוד / צילום: תמר מצפי, דוברות ההסתדרות

הבחירות לתפקיד יו"ר ההסתדרות הולכות וקרבות והשטח מתחיל לבעור. באופן רשמי, היחיד שהודיע עד כה על התמודדותו בבחירות שייערכו במאי הוא היו"ר המכהן, ארנון בר-דוד. אלא שברקע מרחפת כבר כמה חודשים שאלת חזרתו לזירה של עופר עיני, מי שעמד בראש ההסתדרות במשך שמונה שנים עד 2014.

מקורב לעיני הודח: "שלם עם ההחלטה"

עיני טרם הכריז באופן רשמי על ריצתו לבחירות, אבל מאחורי הקלעים הוא כבר השלים את ההיערכות המקדימה הנדרשת כדי לרוץ. לצורך כך כבר הקימו מקורביו של עיני סיעה חדשה - שנקראת סיעת "סלע" - והועברה הודעה לידי ועדת הבחירות של ההסתדרות על כוונתה להתמודד בבחירות הכלליות.

בין מייסדי הסיעה החדשה של עיני נמצאים היו"ר הוותיק של הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי, היו"ר הדומיננטית של ועד עובדי סלקום, מיה יניב, וראש אגף רווחה בהסתדרות שפוטר רק לפני שבוע, שלום הלוי.

הלוי הוא נציגו של משה כחלון בהסתדרות, כחלק מסיעת כולנו. בשבוע שעבר הוא זומן לבית נבחרי ההסתדרות, שם הודח על ידי בר-דוד ויתר ראשי הארגון מתפקידו כראש אגף רווחה. הטענה להדחה הייתה "הפרת הסכמים קואליציוניים", או במילים אחרות, שיתוף פעולה עם עופר עיני.


הלוי מסר לגלובס כי הוא גאה להיות שותף של אדם כמו עיני. "מיום ליום אני מגלה את המנהיגות והרגישות החברתית שלו. אני שלם עם ההחלטה במאה אחוז ולא משנה מה תהיה התוצאה. הייתה לי הזכות להוביל את אגף הרווחה בהסתדרות להישגים יפים, סייענו למשפחות נזקקות וטיפלנו באלפי פניות. זה מראש מה שעניין אותי בהסתדרות".

גורם בסביבת בר־דוד: "קישקוש מקושקש"

כשהלוי הגיע למשרד שלו באגף הרווחה, הוא גילה דלת נעולה שכבר הספיקו להחליף בה את המנעול. וזאת לא הטלטלה הראשונה בהסתדרות בזמן האחרון. לפני כחודש הדיח בר-דוד גם את ראש סיעת "תמורה" בהסתדרות, שלומי שוורץ, מכהונתו כיו"ר האגף לקידום מורשת ההסתדרות, מחמת "חוסר רצון לשיתוף פעולה".

לפי כתב התביעה שהגישו באי כוחו של שוורץ, הוא הודח בגלל שצירף לסיעתו חברים חדשים "שלא הצהירו אמונים להיבחרותו של מר בר-דוד בבחירות הקרובות". יש לציין שהלוי ושוורץ אינם עובדי הסתדרות קבועים אלא מינויים מתוקף הסכמים קואליציוניים. ואולם, הדחות כאלו של בכירים בהסתדרות, זמן קצר לפני מועד הבחירות להסתדרות, יכולות להשתמע כלחץ בקרב ההנהגה הנוכחית.

גורם בכיר בסביבת בר-דוד מסר בתגובה לגלובס: "קישקוש מקושקש".

עיני לא יחכה לרגע האחרון

כדי להקים סיעה חדשה שתתמודד בבחירות על מוסדות ההסתדרות נדרשות 5,000 חתימות לפחות של תומכים מקרב חברי ההסתדרות בעלי זכות בחירה. בחודשים האחרונים גייסו מקורביו של עיני חתימות בוועדים השונים. לבסוף הוגשו לוועדת הבחירות יותר מ-13,000 חתימות של תומכים.

עיני ואנשיו הקימו מטה בחירות ל"סלע", כאשר לתפקיד מנכ"ל המטה מונה שי בירן, מי שהיה סמנכ"ל כלכלה ומדיניות בהסתדרות עד לפני שנה וחצי.

בירן הגיע להסתדרות בשלהי כהונתו של עיני ב־2013, והתקדם תחת חסותו של מקורבו של עיני ויורשו בהסתדרות, אבי ניסנקורן, המשמש כיום כנשיא התאחדות המלונות.
ב-2019 החליף בר-דוד את ניסנקורן וכשנה לאחר מכן פרש בירן מההסתדרות, בצעד נדיר יחסית לנורמות הנהוגות בארגון. לאחר פרישתו מההסתדרות כיהן בירן כמנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה.

על פי לוח הזמנים של הבחירות, עיני יכול להמתין עם הגשת מועמדותו האישית לתפקיד יו"ר ההסתדרות עד ה-23 בפברואר. יום הבחירות יתקיים שלושה חודשים לאחר מכן, ב-24 במאי.

לפי הערכות, אם יחליט סופית להתמודד, עיני לא ימתין עד ליום האחרון. כרגע הוא נמצא בשלבים אחרונים של סריקת השטח ובחינת יחסי הכוחות, כדי לראות האם שווה לו לרוץ והאם יוכל לנצח את בר-דוד וסיעת "עוגן" שבראשה הוא עומד. זאת לא תהיה משימה קלה עבורו.

סיעת הליכוד בהסתדרות, בראשות רועי שרעבי, כבר הודיעה שתהיה בצד של בר-דוד. זאת, בנוסף לתמיכה מצד סיעת "עוז" של חבר הכנסת חיים כץ, שבנו יאיר, יו"ר הוועד החזק של עובדי תעשייה אווירית, הוכנס באחרונה להנהגת ההסתדרות על ידי בר-דוד.