באותו המחיר שיקבל פרנקל: נכסים ובניין הגישה הצעת רכש ל-5% מגב-ים

המנכ"ל דורון כהן: "נכסים ובניין יוצאת למהלך הצעת רכש מיוחדת שנדרש בחוק על מנת להשלים את העסקה עם אהרון פרנקל"

דורון כהן, מנכ''ל נכסים ובניין / צילום: תמר מצפי
דורון כהן, מנכ''ל נכסים ובניין / צילום: תמר מצפי

חברת נכסים ובניין הגישה היום הצעת רכש חלקית לרכישת כ-5% ממניות חברת גב-ים תמורת כ-402 מיליון שקל. הצעת הרכש נועדה לאפשר לנכסים ובניין להגדיל את החזקותיה בגב-ים ליותר מ-45%, באופן שיאפשר לה לרכוש לאחר מכן את מניות גב-ים שבידי איש העסקים אהרון פרנקל.

במסגרת הצעת הרכש, מציעה נכסים ובניין לרכוש 10.724 מיליון מניות של גב-ים במחיר של 37.5 שקל למניה. מחיר זה אינו כולל דיבידנד של 1.865 שקל למניה, עליו הכריזה גב-ים אתמול ואשר ישולם לבעלי המניות עוד בטרם תושלם הצעת הרכש.

מניית גב-ים  נסחרה אתמול במחיר של 40.1 שקל, אולם בניכוי הדיבידנד שיחולק בעוד כשבועיים (היום הקובע נקבע לשבוע הבא) מדובר על מחיר מניה של כ-38.235 שקל. כך, שמחיר הצעת הרכש משקף הנחה של כ-1.9% על מחיר הסגירה אתמול, אולם מאפשר מכירה של מניות בכמות גדולה ובמחיר ידוע מראש.

"מאמינים שזה מחיר הוגן וראוי"

דורון כהן, מנכ"ל דסק"ש ונכסים ובניין, מסר כי "נכסים ובניין יוצאת למהלך הצעת רכש מיוחדת שנדרש בחוק על מנת להשלים את העסקה עם אהרון פרנקל. אנו מאמינים כי המחיר בהצעה, שזהה למחיר שסוכם עם פרנקל (בהתאמות, לרבות ניכוי דיבידנד שהוכרז על-ידי גב-ים) הוא מחיר הוגן וראוי".

נכסים ובניין מחזיקה כיום ב-44.51% ממניות גב-ים ואילו אהרון פרנקל מחזיק ב-37.22% ממניות החברה. עוד 5.15% ממניות גב-ים מוחזקות בידי איש העסקים האמריקאי מוריס וילנר והיתרה (13.12%) בידי משקיעים פרטיים אחרים וגופים מוסדיים.

אתמול דיווחה גב-ים כי סיימה את הרבעון הרביעי של 2021 עם רווח נקי לבעלי המניות של 392 מיליון שקל, אשר השלים רווח נקי לבעלי המניות של 1.092 מיליארד שקל ב-2021 כולה. במקביל לפרסום הדוחות השנתיים, הודיעה גב-ים כי תחלק בעוד כשבועיים דיבידנד של 400 מיליון שקל (1.865 שקל למניה) לבעלי מניותיה. 

בסוף דצמבר חתמה נכסים ובניין  על הסכם לרכישת מלוא מניות גב-ים שבידי פרנקל, בתמורה לסכום של 3.1 מיליארד שקל, בכפוף להתאמות הכוללות דיבידנדים שתחלק גב-ים עד מועד הרכישה וה-FFO (רווח נקי תזרימי) שתשיג גב-ים בתקופה זו. כך, שהמחיר שיקבל פרנקל (בניכוי הדיבידנד ובתוספת חלקו ב-FFO) הוא גם המחיר המוצע כעת לבעלי המניות מהציבור.

עם זאת, עפ"י חוק החברות הישראלי, נדרשת נכסים ובניין לחצות את רף ההחזקה של 45% במניות גב-ים באמצעות הצעה לרכישת מניות מהציבור בשיעור של לפחות 5% ממניות גב-ים. כך, שהצעת הרכש היא התנאי להשלמת העסקה עם פרנקל ומכאן חשיבותה.

פרנקל עצמו כבר הודיע כי לא ישתתף בהצעת הרכש, ולכן נדרשת נכסים ובניין לרכוש 5% מתוך נתח של 18.27% בלבד. יותר מכך, אם יחליט מוריס וילנר להתנגד להצעה, תידרש נכסים ובניין לקבל את הסכמתם של לפחות 38% מבעלי המניות הנותרים.

בנכסים ובניין מאמינים כי המחיר זהה לזה שיקבל פרנקל הוא ראוי וסביר גם לכלל המשקיעים בבורסה. עם זאת. עד לתאריך ההיענות האחרון, שנקבע ל-22 בפברואר, עשויה החברה לבחון אפשרויות להעלאה מסוימת במחיר הצעת הרכש, אם תתקבל לכך דרישה סבירה מבעלי מניות מרכזיים בשוק.

יש לציין כי במקרה של כישלון בהצעת הרכש, קיימת לנכסים ובניין דרך נוספת לחציית רף ה-45% החזקה בג-ים לצורך השלמת הרכישה מפרנקל. דרך זו כוללת הקצאת מניות נוספות של גב-ים לנכסים ובניין במסגרת עסקה בין החברות, אולם היא מחייבת כינוס של האסיפה הכללית של גב-ים ותמיכה של רוב מקרב בעלי מניות המיעוט שישתתפו בהצבעה.

 
  

פועלת למימוש נכסיה האחרים

בינתיים, דיווחה נכסים ובניין במהלך ינואר כי קיבלה את הסכמת הממונה על התחרות לרכישת המניות שבידי פרנקל. כך שמכשול זה כבר הוסר.

במקביל לרצון להגדיל את החזקתה בגב-ים, פעולת נכסים ובניין במרץ למימוש כל נכסיה האחרים, ובהם הפרויקטים המניבים ופעילות הבנייה למגורים. השבוע פרסמה החברה בעיתונות הכתובה הזמנה להציע הצעות לרכישת קרקע שבבעלותה בסמיכות למלון מנדרין אשר בצפון ת"א.

מדובר על קרקע של 27 דונם שמחזיקה נכסים ובניין יחד עם שותף (חלקה של החברה 46%). עפ"י תוכנית תא-3700 ניתן יהיה לבנות בקרקע זו כ-270 יחידות דיור. מדובר בקרקע היסטורית, הרשומה בספרים לפי שווי זניח, אולם צפויה להימכר תמורת מאות מיליוני שקלים.