בניגוד לתחזיות: האינפלציה באירופה מזנקת, אך בבנק המרכזי לא ממהרים להעלות ריבית

בספרד ובגרמניה האינפלציה שברה שיא של 40 שנה, והלחץ על הבנק המרכזי באירופי גובר להעלות את הריבית • עם זאת, נשיאת הבנק, כריסטין לגארד, אמרה בשבוע שעבר כי לבנק "אין כל סיבה לפעול במהירות או בבוטות"

נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock
נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בספרד ובגרמניה בינואר מעלים כי מדדי המחירים עדיין ברמות שיא, ומגמת הירידה שחזו הכלכלנים לא מתממשת. מחירי האנרגיה המזנקים בשל העימות בגבול רוסיה־אוקראינה, אבל גם התייקרות בתחום המזון והסחורות בגלל מחירי תובלה ושיתוק הפעילות הכלכלית בסין בשל מדיניות "אפס סובלנות" לקורונה, ממשיכים למלא תפקיד מרכזי בעליות המחירים. בעוד כלי התקשורת ביבשת מקדישים למחירים המזנקים את העמודים הראשונים, גובר הלחץ על הבנק המרכזי האירופי להילחם באינפלציה, צעד שהוא נמנע ממנו עד כה.

בספרד, שבה שברה האינפלציה בדצמבר האחרון שיא של 40 שנה, עמד מדד המחירים לצרכן בינואר על 6.1%, בהשוואה לינואר אשתקד. מדובר אמנם בירידה מהשיא שנרשם בדצמבר (6.6%), אך עדיין על שיעור גבוה יותר מזה שחזו כלכלנים ובתי השקעות בסקר של "בלומברג": 5.5%.

בגרמניה, שגם בה נרשם בדצמבר שיא של עליות מחירים מזה קרוב לארבעה עשורים (5.3%), עמד מדד המחירים לצרכן בינואר על 4.9%, גבוה יותר מהתחזיות של כלכלנים בסקר של "רויטרס", שהעריכו עלייה של 4.4% בלבד. האינפלציה אף עלתה במדינה בחישוב חודשי - מדצמבר 2021 לינואר 2022 - למרות ציפיות הכלכלנים שהיא תתחיל לרדת. השבוע צפויים להתפרסם שיעורי האינפלציה לינואר במדינות אחרות בגוש האירו, אחרי שמדד המחירים לצרכן הגיע לשיא של 5% בדצמבר האחרון.

הלחץ על הבנק המרכזי גובר

הנתונים החלקיים מגבירים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי (ECB) לשנות את המדיניות ה"יונית" שלו. בעוד בנק אנגליה כבר העלה את הריבית בצעד מפתיע בחודש שעבר, והפד האמריקאי גורם לסערה בשווקים עם התבטאויות "ניציות" בנוגע לגובה העלאות הריבית הצפויות ותכיפותן, הבנק המרכזי האירופי משדר מסר כי הדברים נמצאים "תחת שליטה" וכי אין צורך בצעדים דרסטיים כדי להפחית את האינפלציה.

נשיאת הבנק, כריסטין לגארד, אמרה בשבוע שעבר כי ל־ECB "אין כל סיבה לפעול במהירות או בבוטות" שמפגין הפד האמריקאי, וכי העלאת הריבית בגוש האירו "תלחץ על הבלמים בנוגע לצמיחה הכלכלית" באירופה. היא הסבירה כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב מקדימה את זו של אירופה, וכי שוק העבודה ביבשת אינו מפגין עדיין את אותם שיעורי תעסוקה גבוהים הנרשמים מעבר לאטלנטי, ולכן יש מקום להבדל במדיניות המוניטרית.

לגארד עדיין העריכה כי האינפלציה בגוש האירו "תרד באופן הדרגתי" במהלך השנה הנוכחית. "אולי לאט יותר מאשר חזינו, אבל היא תרד". תחזיות הבנק הן שהאינפלציה תעמוד על היעד של כ-2% עד סוף 2022.

השבוע: פגישת נגידי הבנקים

ביום חמישי ייפגשו כלכלני הבנק ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות גוש האירו לדיון מכריע על הצעדים האירופיים, שאינם כוללים בשלב זה האצה של צמצום תוכניות ההרחבה הכמותית או העלאה אפשרית של הריבית. בתוך הגוש האירופי יש חילוקי דעות משמעותיים בין מדינות כמו גרמניה, הדורשות צעדים חמורים נגד עליית המחירים שעומדת בראש סדר היום הציבורי, לצרפת, שבה האינפלציה מתונה יותר.

בבריטניה, לעומת זאת, צפוי נגיד בנק אנגליה, אנדרו ביילי, להודיע על העלאת ריבית נוספת בחמישי, ולהעמיק בכך את ההבדלים בין הנעשה באירופה לנעשה בממלכה המאוחדת ובארה"ב. רוב הכלכלנים מעריכים שבנק אנגליה יעלה את הריבית מ־0.25% ל־0.5% השבוע, ובכך יירשם רצף העלאות בפעם הראשונה מאז 2004. גם בבריטניה האינפלציה במגמת עלייה, וכלכלנים מעריכים כי תטפס ל־6% באפריל, לפני שתתחיל לרדת.