פג האולטימטום של ליברמן לחברות המזון: הורה לבחון את הריכוזיות של 5 מפעלים ויבואנים

ביום ראשון דרשו שר האוצר ושרת הכלכלה לעצור את עליות המחירים במשק • במכתבו לוועדת המחירים כתב ליברמן כי "גל הדיווחים להעלאת מחירים מעלה חשש לשימוש של החברות בכוח שוק עודף" • אם הפרמטרים שייבדקו יראו כי ישנה רווחיות מוגזמת, תוכל הממשלה להכניס את מחיריהם לפיקוח כפי שאיים ליברמן על החברות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

אחרי שפג הבוקר (ג') האולטימטום שהציב שר האוצר ליצרני המזון וליבואנים, פנה אביגדור ליברמן לוועדת המחירים הבין-משרדית בבקשה לבחון את רמות הריכוזיות בשווקים של מוצרים שצפויים להתייקר.

ליברמן ביקש לבדוק את פעילותן של חמש חברות - אסם-נסטלה, דיפלומט, שסטוביץ', רסטרטו וליימן שליסל. ביום ראשון דרשו ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מחברות אלה ומשתיים נוספות - שטראוס וסנו - לעצור את עליות המחירים ולספק תשובות עד סוף יום שני. שתי החברות האחרונות הודיעו בתגובה כי לא יעלו מחירים, או שלא התכוונו להעלות מחירים בכל מקרה, ועל כן נשמטו מרשימת החברות שהתבקשה ועדת המחירים לבדוק.

לאחר ההצהרה של ליברמן, התקיימה הערב פגישה בין יו"ר אסם-נטסלה דן פרופר ומנכ"ל החברה אבי בן אסאייג, לבין שר האוצר אביגדור ליברמן, אשר במסגרתה הוצגו הסיבות שהובילו את החברה להודיע על עליית המחירים. במסגרת הפגישה סוכם על דחיית עליית המחירים בשלושה חודשים עד לאחר חג הפסח, כאשר במהלך חודשים אלה תתקיים בחינה מעמיקה של דרכים שונות למיתון ההתייקרויות של מוצרי הצריכה בישראל.

הממשלה תוכל להכניס את המחירים לפיקוח

במכתבו לוועדת המחירים, המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה, כתב ליברמן כי "גל הדיווחים להעלאת מחירים מעלה חשש לשימוש של החברות בכוח שוק עודף לצורך גריפת רווחים עודפים על חשבון הציבור". הוא ביקש מהוועדה לבחון את רמת הריכוזיות בקרב המוצרים המרכזיים של החברות, "יחד עם רמות הרווחיות של השחקנים המרכזיים בשווקים הללו".

עוד הוסיף ליברמן כי "בחינה זו תאפשר לבחון האם מתקיים החשש האמור ומתקיימות הצדקות לנקיטת צעדים נוספים מכוח החוק". תאורטית, אם הפרמטרים שייבדקו יראו כי ישנה רווחיות מוגזמת, תוכל הממשלה להכניס את מחיריהם לפיקוח, כפי שאיים ליברמן על החברות.