בתי החולים עוברים לענן, וזה עתיד לשנות את היקפי המחקר שלהם

פתאום כל בתי החולים החלו להתגאות בטכנולוגיות הענן שלהם, אבל מה המשמעות שלהן? שימי בן ברוך, סמנכ"ל טכנולוגיה ומערכות מידע בבית החולים שערי צדק, מסביר

בית חולים שיבא / צילום: איל יצהר
בית חולים שיבא / צילום: איל יצהר

"אני הייתי מחלוצי הענן בארץ", מעיד על עצמו סמנכ"ל מערכות המידע בבית החולים שערי צדק, שימי בן ברוך. "הגעתי מחברות כמו מובילאיי וברייטסורס, אבל לפני שנתיים, כשהגעתי לבית החולים שערי צדק, אמרו לי 'אין כזה דבר ענן בבתי חולים, תשכח מזה. משרד הבריאות אמר שאסור להעלות מידע רפואי לענן'".

בן ברוך אומר שהוא לא התייאש. "אמרו לנו כל יום, אי אפשר. אמרנו כל יום, בואו נראה איך אפשר. ואז לפני שנה יצא נוהל ענן של משרד הבריאות, שפתח סוף סוף את הדלת התקנות שיצאו בעצם מעבירות את האחריות להנהלות בית החולים, מעבירות את האחריות אליי. אני מריץ סימולציה של סיכונים, ואם אני לא עובר רף סיכון מסוים, ההחלטה אם ואיך לעבוד בענן נשארת בידיים שלי. זו הסיבה להתרגשות הגדולה סביב נושא הענן בשנה האחרונה, כי רוב מנהלי מערכות המידע כבר היו שם בחזון שלהם לפני שנים, אבל זו לא באמת הייתה אופציה. עכשיו המציאות השיגה אותנו".

מדוע הענן חשוב כל כך לבית חולים?
"כל עוד היה מדובר במחקרים מאוד פשוטים באקסל וכמות קטנה של מידע, אפשר היה לעשות הכול על הרשתות של בתי החולים, אבל היום זה מאוד מגביל אותנו. לדוגמה, תחומים כמו עיבוד תמונה או פענוח תמונה דורשים המון משאבי מחשוב. היום יש לנו שני פרויקטים שדורשים עיבוד תמונה, ואנחנו רוצים שיהיו לנו הרבה יותר. לא פשוט למצוא פתרון שמתאים גם מבחינה רגולטורית וגם מבחינה תקציבית, ושיהיה פתוח גם לחוקרים מתוך המערכת וגם לחוקרים חיצוניים. ענן מאפשר לנו לתת פתרון מהיר, זול וזמין לצרכים האלה, בלי להשקיע מיליוני דולרים בהקמה של סביבת מחקר שרוב הזמן תהיה כבויה".

הענן של שערי צדק הוקם בשיתוף פעולה עם חברת אורקל וחטיבת Oracle for Research שלה. "נרתענו מהוצאת מידע של מטופלים לחו"ל, ואז אורקל אמרו לנו שהם בונים מרכז מידע בירושלים. זה מצוין, אפשר אפילו למתוח כבל מאובטח בין האתרים. עכשיו כל המידע שלנו נמצא במקום אחר".

מה אתם עושים עם המידע בענן?
"היום יש לנו חדרי מידע וירטואליים, שבהם חוקר פנימי, כלומר רופא שלנו, או חוקר חיצוני, נניח חברת סטארט אפ, יכולים להיכנס אליהם ולעשות בהם שימוש בלי סיכון שהם יזלגו החוצה. הענן הזה לא מחובר לאינטרנט כמובן. יש לנו שלפני מידע שלנו, ומנתחי מידע, שעוזרים לחוקר לקבל בדיוק את המידע שהוא צריך.

"אנחנו עובדים במודל היברידי, שבו מידע סופר-רגיש שחייב להכיל פרטים מזהים על המטופל יישאר אצלנו על שרת בית החולים". עלות פרויקט כזה היא כמה מאות אלפי דולרים בשנה.

בית החולים מעריך שהיכולות החדשות ישמשו מיזמים בכמה תחומים: ניסויים קליניים, סטארט-אפים המפתחים פתרונות בריאות דיגיטלית, חברות שמעוניינות להיעזר במומחיות של רופאי בית החולים, וכן מסחור של רעיונות שמגיעים מסגל בית החולים, ויוצאים לעולם באמצעות חברת המסחור של בית החולים, "מדעית".

מה ההבדל בין עננים של חברות שונות?
"היכולת לעמוד בדרישות רגולטוריות של תחומים ספציפיים, אבל גם הכלים שמספקים לעבודה בענן, כלי הניתוח, שהחברה מפתחת בעצמה או שמפתחים שותפים שלה".

הסברת מדוע בתי החולים מתרגשים לעבור לענן. אנחנו רואים התרגשות גם אצל חברות הענן לעבוד עם בתי החולים.
"החברות מאוד מתרגשות להפגין יכולת להתמודד עם הרגולציה הספציפית שקשורה במידע רפואי, ועם כמויות המידע. זה תחום שממש עובר מהפכה וכולם רוצים להיות שם. אני מכיר את אורקל 20 שנה, ובנושא הזה ראיתי בהם צדדים שלא ראיתי בעבר. אג'יליות ומהירות ונחישות, דברים שלא רואים בדרך כלל בחברות בגודל הזה".