הפתעה באירופה: האינפלציה בגוש האירו עלתה בניגוד לתחזיות גם בינואר

בעוד כלכלנים חזו שהעלייה באינפלציה בינואר 2022 תהיה 4.4%, דיווחה סוכנות "אירוסטאט" של האיחוד האירופי כי ההערכות מציבות את האינפלציה על 5.1% • הנתונים מגבירים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי לנקוט צעדים מהם נמנע עד כה

פירות וירקות למכירה בספרד / צילום: Shutterstock
פירות וירקות למכירה בספרד / צילום: Shutterstock

נתוני הלמ"ס האירופי שהתפרסמו היום (ד') בצהריים מעלים כי האינפלציה בגוש האירו הגיעה לשיא חדש בינואר החולף - 5.1%, בניגוד לתחזיות ולציפיות הכלכלנים שהעריכו כי השיא הנוכחי נרשם בדצמבר (5%), וכי האינפלציה החלה לרדת עם השנה החדשה. הנתונים מגבירים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי לנקוט צעדים מהם נמנע עד כה, והוא יתכנס מחר (ה') לפגישה בנושא.

בעוד כלכלנים חזו שהעלייה באינפלציה בינואר 2022 תהיה 4.4% (לעומת ינואר אשתקד), דיווחה סוכנות "אירוסטאט" של האיחוד האירופי כי ההערכות מציבות את האינפלציה על 5.1%. רשת "בלומברג" ציינה בדיווח על הנתונים, כי אף אחד מהכלכלנים שנשאלו על ידיה בעבר לגבי תחזיות האינפלציה לינואר לא העריך שהיא תהיה גבוהה יותר מאשר בדצמבר.

בגרמניה, בספרד ובצרפת היתה האינפלציה בינואר נמוכה מאשר בדצמבר, אך גבוהה יותר מההערכות שגובשו בשבועות האחרונים. באיטליה, לעומת זאת, היתה האינפלציה בינואר גבוהה ב-1% מזו שנרשמה בדצמבר, ועמדה על 5.3%, וכך גם במדינות אחרות בגוש האירו. חלק גדול מהעלייה במדד המחירים נובע מזינוק של קרוב ל-29% במחירי האנרגיה בינואר, ולמרות התגייסות ממשלות ביבשת לנסות ולהפחית את המחירים לצרכן.

הנתונים שפורסמו היום מגבירים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי (ECB) לשנות את המדיניות ה"יונית" שלו. בעוד בנק אנגליה כבר העלה את הריבית בצעד מפתיע בחודש שעבר, והפד האמריקאי גורם לסערה בשווקים עם התבטאויות "ניציות" בנוגע לגובה העלאות הריבית הצפויות ותכיפותן, הבנק המרכזי האירופי משדר מסר כי הדברים נמצאים "תחת שליטה" וכי אין צורך בצעדים דרסטיים כדי להפחית את האינפלציה.

נשיאת הבנק, כריסטין לגארד, אמרה בשבוע שעבר כי ל-ECB "אין כל סיבה לפעול במהירות או בבוטות" שמפגין הפד האמריקאי, וכי העלאת הריבית בגוש האירו "תלחץ על הבלמים בנוגע לצמיחה הכלכלית" באירופה. היא הסבירה כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב מקדימה את זו של אירופה, וכי שוק העבודה ביבשת אינו מפגין עדיין את אותם שיעורי תעסוקה גבוהים הנרשמים מעבר לאטלנטי, ולכן יש מקום להבדל במדיניות המוניטרית. לגארד עדיין העריכה כי האינפלציה בגוש האירו "תרד באופן הדרגתי" במהלך השנה הנוכחית. "אולי לאט יותר מאשר חזינו, אבל היא תרד". תחזיות הבנק הן שהאינפלציה תעמוד על היעד של כ-2% עד סוף 2022.

מחר ייפגשו כלכלני הבנק ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות גוש האירו לדיון מכריע על הצעדים האירופיים, שאינם כוללים בשלב זה האצה של צמצום תוכניות ההרחבה הכמותית או העלאה אפשרית של הריבית. בתוך הגוש האירופי ישנם חילוקי דעות משמעותיים בין מדינות כמו גרמניה, הדורשות צעדים חמורים נגד עליית המחירים שעומדת בראש סדר היום הציבורי, לצרפת, שבה האינפלציה מתונה יותר.