ההשקעה בריביאן השתלמה: רווחי אמזון נסקו, המניה מזנקת במסחר המאוחר

ענקית הסחר המקוון פרסמה את דוחותיה לרבעון החגים והכתה את התחזיות לאחר שרשמה רווח חריג של 11.8 מיליארד דולר בעקבות השקעתה ביצרנית הרכב החשמלי ריביאן, שהונפקה במהלך הרבעון • הכנסות הענן זינקו ב-40% • החברה סיפקה תחזית הכנסות מאכזבת במקצת לרבעון הנוכחי, אך זה לא מונע מבעדה לזנק 16% במסחר המאוחר

אמזון. מחסור בכוח-אדם ועליית המשכורות צפויים לצמצם את הרווח / צילום: Shutterstock
אמזון. מחסור בכוח-אדם ועליית המשכורות צפויים לצמצם את הרווח / צילום: Shutterstock

אמזון  פרסמה הלילה (ה') את דוחותיה לרבעון האחרון של 2021. מניית החברה צנחה במהלך המסחר ב-7.8%, אך נראה שהמשקיעים היו פסימיים מדי: ענקית הקמעונאות האמריקאית רשמה רווח אדיר של 27.74 דולר למניה לעומת תחזית (בדיעבד אפשר להגיד שמעליבה) של 3.70 דולר למניה בלבד. כעת מניית החברה מזנקת ב-16% במסחר המאוחר. 

יחד עם זאת, החברה לא בדיוק עמדה בתחזית ההכנסות לרבעון החגים עמוס הקניות וגלגלה 137.4 מיליארד דולר, לעומת הערכות למכירות של 137.6 מיליארד דולר. ההכנסות שלה משירותי ענן (AWS) הסתכמו ב-17.8 מיליארד דולר, זינוק של 40% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2020 ומעל הצפי בשוק (17.37 מיליארד דולר).

יש לציין שהחגיגה ברווחים לא נובעת מהפעילות הרגילה של החברה, אלא רווח חריג נרשם כתוצאה מההחזקה של אמזון ביצרנית הרכב החשמלי ריביאן, שהונפקה ברבעון הרביעי, ושוערך בדוחות בכ-11.8 מיליארד דולר.

בנוסף, אמזון סיפקה תחזית הכנסות מאכזבת במקצת לרבעון הראשון של 2022, שלפיו תגלגל בין 112 ל-117 מיליארד דולר, מתחת להערכות הממוצעות בשוק להכנסות בהיקף של 120 מיליארד דולר.

המנכ"ל אנדי ג'סי, שתפס את מקומו של ג'ף בזוס בשנה שעברה, אמר שהמגפה ממשיכה להציב אתגרים. אמזון העלתה את השכר הממוצע של 18 דולר לשעה בניסיון לגייס עובדים. "כצפוי, במהלך החגים רשמנו הוצאות גבוהות יותר שנבעו ממחסור בכוח אדם ולחצים אינפלציוניים, והבעיות הללו נמשכו גם ברבעון הראשון עקב אומיקרון", אמר.

הצפי היה לרווח הנמוך ביותר מאז 2018

האנליסטים חזו שאמזון תרשום ברבעון הכנסות בהיקף של כ-137.6 מיליארד דולר, עלייה של כ-10% בהשוואה לשנה שעברה ובטווח העליון של תחזית ההכנסות של אמזון עצמה. על אף שלא עמדה ביעד, מדובר בשיא הכנסות של כל הזמנים עבורה.

ברבעון השלישי פספסה החברה את תחזית ההכנסות במיליארד דולר וברבעון שקדם לו פספסה ב-2 מיליארד.

באשר לרווח, היה מצופה מהחברה לרשום רווח של 3.70 דולר למניה, כשגולדמן זקס סיפק תחזית אופטימית יותר של 3.89 דולר רווח למניה. בכל מקרה, הצפי היה לירידה דרמטית של יותר מ-70% בהשוואה לרווח של 14.09 דולר למניה ברבעון המקביל ב-2020 - וכאמור, היא ניפצה את התחזיות בכל מובן המילה.

הפעם האחרונה שבה החברה רשמה רווח כה נמוך הייתה ברבעון הראשון של 2018 - כאשר הוא עמד על 3.27 דולר למניה - אך בזמנו הוא היה כפול מהתחזיות ונחשב לרווח שיא. כמו כן, הוא נגזר דאז מהכנסות בהיקף של 51 מיליארד דולר "בלבד".

מניית אמזון נסחרת בנאסד"ק בשווי שוק של 1.5 טריליון דולר, לאחר שהשווי שלה עלה פי 3.5 בחמש השנים האחרונות. יחד עם זאת, ב-12 החודשים האחרונים החברה רשמה תשואה שלילית של 9%, כאשר מתחילת השנה איבדה גובה בדומה למרבית ענקיות הטכנולוגיה והשילה קרוב ל-12%. בארבעת ימי המסחר האחרונים בוול סטריט, שהתאפיינו בעליות שערים, התחזקה ב-7% (לפני הירידה במהלך המסחר הערב).

המחסור בכוח-אדם - "האתגר הכי גדול שלנו"

באוקטובר הזהיר המנכ"ל אנדי ג'סי שהרווחיות צפויה לספוג מכה במהלך הרבעון הרביעי, בין השאר בשל "מחסור בכוח-אדם, עלויות שכר מוגדלות, בעיות בשרשרת האספקה העולמית ועלייה בעלויות ההובלה והמשלוח".

כדי לעקוף את העיכובים המשמעותיים שיצר משבר האספקה העולמי, אמזון חוכרת כלי שיט ומטוסי תובלה משלה ואפילו מייצרת בעצמה את מכולות המטען. לכן, סמנכ"ל הכספים בריאן אולסבסקי הדגיש כי המחסור בעובדים הוא האתגר העיקרי של החברה. נכון לסוף הרבעון השלישי, אמזון העסיקה 1.468 מיליון עובדים ברחבי העולם לעומת 1.335 מיליון עובדים בסוף הרבעון השני.

ברבעון השלישי (שהסתיים בספטמבר) אמזון פספסה את תחזיות האנליסטים כשרשמה רווח נקי של 6.12 דולר לעומת תחזיות לרווח של 8.92 דולר למניה, וגם הכנסותיה (110 מיליארד דולר) כאמור לא עמדו בציפיות השוק. בשלושת הרבעונים שקדמו לו הכתה את התחזיות פעם אחר פעם עם רווח אדיר של 14-15 דולר למניה.

ברבעון השלישי הכנסות החברה ממכירות אונליין וחנויות קמעונאיות פיזיות היוו לראשונה אי פעם פחות מ-50% מההכנסות הכוללות שלה, עקב צמיחת עסקי הענן (זינוק של 39% בהכנסות) וההכנסות מפרסום.