פעילויות הביומד והסייבר יפוצלו? המשמעויות של מחיקת באטמ ממדד ה-FTSE בלונדון

צעד זה של הבורסה הבריטית עשוי להוביל את החברה, שעוסקת גם בביומד וגם בסייבר, לשקול מחדש היכן כדאי לה להיסחר - ואפילו את פיצולה • בעקבות ההודעה ירדה המניה ב-11.3%, אך נראה שהירידות חדות יותר מהנזק הישיר שאמור להיגרם מעצם המחיקה מהמדדים בלונדון

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock
בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

חברת באטמ  העוסקת בתחום הדיאגנוסטיקה הרפואית והתקשורת, ונסחרת בתל אביב ובלונדון , הודיעה ביום חמישי כי היא עומדת להימחק ממדד ה-FTSE בבורסת לונדון, ומכל מדדי המשנה שלו. הבורסה הראשית בבריטניה החליטה כי חברות הנסחרות במדדים, חייבות להיות חברות בריטיות, וכי חברות שמאוגדות במדינה אחרת ונסחרות בבורסה נוספת, לא עומדות בכלל זה.

באטמ ידעה על התקנות החדשות זה שנה, ואף דיווחה עליהן, אך היא ביקשה מהבורסה לשקול את הדברים שוב וקיבלה ארכה של שנה. כעת השנה נגמרה, והבורסה הבריטית לא שינתה את החלטתה.

בעקבות ההודעה ירדה מניית באטמ ביום חמישי כ-11.3%, והחברה תפתח את המסחר הבוקר בתל אביב לפי שווי של 1.03 מיליארד שקל. גורמים המקורבים לחברה מעריכים כי הקרנות שצריכות לצאת מהחברה ברגע שהיא נמחקת מהמדדים מחזיקות מעט מעל 3% מהון המניות שלה, כלומר הירידות חדות יותר מהנזק הישיר שאמור להיגרם מעצם המחיקה מהמדדים.

זמן לעבור לנאסד"ק?

ייתכן שהירידה במניה, כמו גם המכה שניתנה לה על ידי הבורסה הבריטית המעדיפה רק חברות מקומיות במדדים הרשמיים, יגרמו לחברה לשקול מחדש היכן להיסחר. לא בטוח שהבורסה הבריטית מפנקת אותה כבעבר, וגם המבנה המורכב שלה (שכולל חברת ביומד שרק גדלה וחברת סייבר שככל שעובר הזמן אחראית על חלק קטן יותר בפעילות, הפוך מכפי שהיה בעבר) מוביל לבלבול אצל המשקיעים הקלאסיים שלה. ייתכן שעדיף לחברה לפצל את פעילותה, ואז המקום ההגיוני של חברת הסייבר הוא דווקא בנאסד"ק, ואולי חברת הביומד תצליח יותר אם תתמקד בתל אביב.

מניית באטמ איבדה בשנה האחרונה כ-47% מערכה. ביולי 2019 באטמ נרשמה למסחר בתל אביב, לאחר שכבר נסחרה כאן בעבר ונמחקה לטובת המסחר בלונדון בלבד. במהלך ארבע השנים שנעדרה מהמסחר בתל אביב מנייתה עלתה 130%, ומאז שנרשמה שוב בת"א המשיכה לטפס. בין תחילת המסחר המחודש בת"א ביולי 2019, לשיא שרשמה ביולי 2020, עלתה המניה 207% נוספים.

העליות היו בעיקר על רקע האופן שבו ניצלה באטמ את מגפת הקורונה. היא ייצרה בדיקות ומכשירי הנשמה, בעיקר עבור שוקי חו"ל, והכנסותיה צמחו. ב-2020 רשמה הכנסות של 183 מיליון דולר, גידול של 49%. במחצית הראשונה של 2021, החברה עדיין צמחה בכ-8% (בנטרול עסקה חד פעמית שנרשמה ב-2020), כלומר היא שמרה על הישגי הקורונה אך לא יכלה לשחזר בשנית קצב צמיחה כזה. הרווח במחצית עמד על 11.9 מיליון דולר, לעומת 1.9 מיליון בתקופה המקבילה.

באטמ המשיכה להשיק מוצרים חדשניים בתקופת הקורונה, שלא נראה שמתכננת להיעלם לשום מקום, ובכל זאת מנייתה ירדה משמעותית, כ-63% מהשיא.

במקביל לאירוע ולירידה במניה, הודיעה באטמ על תוכנית רכישת מניות, בכמות של עד 10% ממניות החברה. מימון התוכנית יהיה מתוך המזומן של החברה, כ-101 מיליון דולר נכון לסוף המחצית השניה של 2021.