תאגיד השידור הציבורי: למרות הקריאה לגישור, הטונים בין קובלנץ לעומר עולים

מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ מאשים את יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר: "כל המעז להפנות את שימת ליבך לכך שאתה מרסק את התאגיד, סופג ממך השפלות ואיומים" • עומר בתגובה: "קשה שלא לקבל את הרושם, כי עיתוי משלוח מכתבך אינו מקרי"

אלדד קובלנץ / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ / צילום: איל יצהר

מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ מוריד (שוב) את הכפפות מול יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר, ומשגר לו באמצעות עורכת דינו איילה הוניגמן מכתב שבו הוא מאשים אותו בפגיעה מכוונת בתאגיד השידור ופגיעה בשמו הטוב.

קובלנץ, שמערכת היחסים המשובשת בינו לבין עומר זכתה למקום נכבד בדוח פורקצ'ה שבחן את התרבות הארגונית בתאגיד, טוען נגד עומר כי הוא מתעלם מהמלצות הוועדה ששלחו את השניים להליך גישור בהסכמה, וכי עומר מנסה להביא להדחתו של קובלנץ למרות ההמלצות לאפשר לו חצי שנה של ניסיון.

"מזה למעלה משנה שהינך משליט בתאגיד שלטון אימה ופחד. כל המעז להפנות את שימת ליבך לכך שאתה מרסק את התאגיד, סופג ממך השפלות ואיומים. התנהלותך זו מופנית לכל קשת בעלי התפקידים בתאגיד, החל בעובדים, עבור דרך חברי ההנהלה ועד לחברי מועצה", נכתב במכתב.

לטענת עורכת הדין של קובלנץ "כאחוז תזזית, אתה עסוק מזה כחודש ימים בהגשמת מטרה זו ששמת לעצמך - סילוקו של מר קובלנץ מהתפקיד. אתה פועל בלהיטות רבה, בכל דרך אפשרית בניסיון לקדם מטרה זו. בין אם מדובר בהוצאת אין ספור פרסומים מכפישים וכוזבים בתקשורת, בין אם בהוצאת הודעות לכלל עובדי התאגיד בהן הינך מטיל רפש במר קובלנץ מול כפיפיו, בין אם באמירות בוטות וחמורות כלפי מר קובלנץ מעל כל במה אפשרית. . אם לא די באמור, הרי שהינך עושה שימוש לא ראוי ואינטרסנטי בדוח הוועדה. אותה ועדה שאתה עצמך ביקשת להקים. וכך, במקום להתייחס בצורה עניינית ומקצועית למסקנות הוועדה, אשר עשתה עבודה יסודית ומעמיקה, ולבחון כיצד ניתן ליישם את מסקנותיה והמלצותיה, אתה מסובב באופן מניפוליטיבי את המסקנות וההמלצות כדי לנסות ולהכשיל את מר קובלנץ בתפקידו".

זמן לא רב לאחר שקובלנץ שיגר את המכתב, עומר השיב במכתב משלו שבו נכתב: "אין לי, ולא היה לי, כל מאבק אישי נגדך, וכל פעולתי היא למען התאגיד, עובדיו ומנהליו".

לטענת עומר, "קשה שלא לקבל את הרושם, כי עיתוי משלוח מכתבך אינו מקרי, כמה שעות לפני ישיבת מועצה שבה עתידה לעלות לדיון, בין היתר, כוונתך להזמין את היועצת המשפטית של התאגיד לשימוע לפני פיטורין, שעה שכידוע לך, בחומר שהועבר לחברי המועצה לקראת הדיון נכללו מכתבים שנשלחו אליך מטעם היועצת המשפטית, בהם מובאות התבטאויות שלך אליה, בשורת מקרים, שהינן, בלי ספק, התבטאויות מיניות בוטות ופסולות, וכן ניסיונות חוזרים ונשנים מצידך לפגוע במעמד שומרי הסף".

נסביר כי עומר מתייחס לשורת טענות של היועצת המשפטית אסי קליין שדיון בעניין פיטוריה צפוי היום במועצה, לאחר שוועדת פורקצ'ה המליצה להעבירה מתפקידה. קובלנץ ביקש לפטר את קליין חודשים לפני מסקנות הוועדה. כבר אז טענה קליין כי הסיבות בעטיין קובלנץ מבקש לזמנה לשימוע נוגעות להחלטות מקצועיות שקיבלה שלא ראה בעין יפה - למשל מקרים מסוימים הנוגעים לעצמאות חטיבת החדשות.

יש להניח שכחלק מהדיון יעלו נושאים אלה על הפרק - אם כי על פי ההערכות המועצה תאפשר לקובלנץ לזמן את קליין לשימוע. עומר עצמו מבהיר במכתבו "כי הטענות המועלות כלפי היועצת המשפטית הינן קשות והן זוכות למלוא כובד הראש הראוי מצד המועצה".

עומר מוסיף ואומר כי "אם הטחת האשמות חסרות שחר, היא האופן בו אתה מנסה להתמודד עם המשבר בתאגיד, הרי שאני קורא לך להתעשת ולמלא את הנחיות המועצה גם באשר לנקודה זו. המועצה, ואני כיו"ר המועצה, נקיים דיון ענייני בכל נושא העומד לדיון, ונמלא את התפקיד שהוטל עלינו ולא ניכנע לניסיונות הפחדה כאלה ואחרים."

העובדים נפגעים

במכתב נטען כי לוחות הזמנים שהוצבו לקובלנץ ליישום חלק מפעולות השיקום אינם סבירים והנפגעים מהתנהלות זאת הם עובדי התאגיד והציבור הרחב. "אין בכוונת מר קובלנץ להמשיך ולתת יד להתנהלות זו מצידך אשר אם תימשך עלולה לפגוע פגיעה חסרת תקנה בתאגיד על עובדיו והישגיו", נכתב.

באשר לטענות של קובלנץ על הטלות מטלות בלוחות זמנים בלתי אפשריים עומר טוען כי "לא ברור לי מדוע מסרת לעורכת הדין שכתבה את המכתב, תיאור עובדתי כאילו מדובר בהחלטות אישיות שלי, שעה שידוע לך היטב כי לוחות הזמנים האמורים נדונו ונשקלו על ידי המועצה ונקבעו בהחלטתה.  לדבריו "לאחר שפנית וביקשת להאריך מועדים כאמור, נענית בחיוב, וזאת למרות שאיש אינו חולק על כך, כי מדובר בפעולות שיש לגבש וליישם בכל ההקדם האפשרי".

לדברי עומר "יתר הטענות שבמכתבך מועלות בדרך של האשמות כלליות, חסרות כל יסוד, ועל כל פנים, גם לגביהן מדובר בהחלטות מועצה ולא בהחלטות שלי, כפי שעולה ממכתבך. ניסיונך להציג דברים כאילו מדובר בהחלטות שלי, חסר יסוד ונועד על מנת לעקוף את הקושי המובנה שלפיו, ברור לכל כי לא ניתן לקבל טענה שלפיה לכלל חברי המועצה יש עניין אישי נגדך".

במכתב נטען כי מייד לאחר פרסום דוח ועדת הביקורת, החל קובלנץ שוקד ברצינות ומתוך לקיחת אחריות ומחויבות אמיתית ליישומו. "בין היתר מיהר ופנה אליך והציע, כהמלצת ועדת הביקורת, כי תתגייסו שניכם להליך גישור, באמצעות מגשר חיצוני, על מנת להשיב את היחסים ביניכם למסלול, לטובת התאגיד ועובדיו. למרבה הצער, הצעתו זו, עליה חזר פעמיים נדחתה על ידך תוך שציינת כי אינך מעוניין בהליך כאמור. חלף זאת, הינך ממשיך במסע ההכפשות והדה לגיטימציה של מר קובלנץ וחמור לא פחות - מעניק הגנה מנהלים שהתנהלותם האישית והאלימה כלפי כפיפיהם אינה מוטלת בספק", נכתב.

עורכת הדין מודיעה לעומר כי קובלנץ איננו מתכוון "לשבת מנגד ולאפשר לך להמשיך בדרך זו. הפגיעה בשמו הטוב, אותו בנה בעשר אצבעות, הפגיעה בתאגיד, על עובדיו והפגיעה בהישגים חסרי התקדים אליו הגיע התאגיד בהובלתו של מר קובלנץ - על כל אלו בכווªתו לה ילחם בכל האמצעים העומדים לרשותו".