סכסוך בקרקע בגלילות הוכרע אחרי 40 שנה: כמה יקבלו עורכי הדין?

במשך שנים דרשו עוה"ד משה שוב ז"ל ויוסי שגב את שכר הטרחה בתמורה לתפקידם כמנהלים מיוחדים בסכסוך על חלוקת הקרקע בגלילות • כעת, לאחר מספר פסיקות וערעורים, בית המשפט המחוזי קבע כי עורכי הדין זכאים ל-1% בלבד מהקרקע

פי גלילות / צילום: איל יצהר
פי גלילות / צילום: איל יצהר

סכסוך בן יותר מ-40 שנה, על 630 דונם במתחם פי גלילות, מגיע לסיומו. בית המשפט המחוזי קבע כי עו"ד יוסי שגב ושותפו ממשרד שוב ושות’, זכאים ל-1% בלבד מהקרקע היוקרתית הממוקמת צפונית לרמת אביב ג’. הערכת השווי של הקרקע עומדת על כ-15 אלף שקל למ"ר, כלומר 945 מיליון שקל לכל השטח.

השטח נמצא בבעלות של רשות מקרקעי ישראל (71%) ושל כ-300 בעלים פרטיים (29%), אותם מייצגת עו"ד ניבה דורסט ממשרד ניבה-דורסט. לפני 42 שנה הגישה רמ"י בקשה לפירוק השיתוף נגד הבעלים הפרטיים. בעקבות ההליכים המשפטיים בית המשפט מינה את עוה"ד משה שוב ז"ל ויוסי שגב כמנהלים מיוחדים. ב-1989 נחתם הסכם פשרה שהסדיר את חלוקת הקרקע - הבעלים הפרטיים קיבלו את זכויותיהם באופן יחסי לשטחם בקרקע.

עו''ד יוסי שגב / צילום: איל יצהר
 עו''ד יוסי שגב / צילום: איל יצהר

ב-1989 נפסק שכר טרחה למנהלים המיוחדים בשיעור של 15% מדמי השימוש, בתוספת 10% משווי חלק הקרקע ששטחו 164 דונמים. שוב ושגב קיבלו את שכרם, אולם הסכסוך לא תם. ב-1995 המינהל יצר קשר עם חברה שפעלה לקדם את הליך התכנון של הקרקע. הקרקע הושבחה, ייעודה כקרקע חקלאית השתנה, ונקבעו לגביה זכויות בנייה למגורים, מסחר, ושירותים. בעקבות כך הגישו שגב ושוב תביעה לשכר טרחה נוסף. לטענתם, הם ביצעו פעולות מ־1994, במסגרת שינוי הייעוד והשבחת הקרקע. לכן, לשיטתם, הגיע להם שכר נוסף בשיעור 8% פלוס מע"מ מכל הקרקע, לרבות חלקו של המינהל.

בית משפט השלום קבע במאי 2013 כי על רמ"י ועל חלק מבעלי הקרקע לשלם למנהלים שיעור של 3% מהקרקע. יתר עשרות הבעלים חויבו לשלם שכר טרחה בשיעור 5% מהקרקע שבבעלותם, בצירוף מע"מ. בנובמבר 2014 בית המשפט המחוזי ביטל את ההחלטה והתיק הוחזר לבית משפט השלום תוך מתן הנחיה לבחינה מחדש. לאחר הליך ארוך במיוחד, בספטמבר 2020 בית משפט השלום קבע קביעות קשות נגד המנהלים המיוחדים, שוב ושגב. לפיהן, הפעולות שביצעו בקרקע לא רלוונטיות לדרישת השכר. בית המשפט לא שוכנע בטענות המנהלים ואף טען שעשייתם הייתה למראית עין.

בעניינו של עו"ד שגב קבע בית המשפט כי הוא אינו שולט בפרטים וזוקף לעצמו הישגים לא לו. לאור אמירות חריפות אלה נקבע כי "יש לבטל גם את מינויו של ד"ר שגב כמנהל". לבסוף החליט בית המשפט כי בהינתן הפעילות המצומצמת שבוצעה ע"י המנהלים יש "להעמיד את שכר המבקשים על סך של 2.5% בצירוף מע"מ", כלומר כ-8.3 מיליון שקל. על פסק דין זה הוגשו 5 ערעורים לבית המשפט המחוזי.

כעת, המחוזי מפחית את שכר הטרחה ל־1% בתוספת מע"מ, כלומר כ־3 מיליון שקל. כמו כן, ברוב דעות של השופטות שבח ויעקובוביץ, ונגד דעתו של השופט אטדגי, נקבע כי השכר ישולם בקרקע ולא בשוויה.

את רוב הבעלים הפרטיים ייצגו עוה"ד גבי מויאל מאור ועו"ד ליאת אלפז ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות' עם המבורגר עברון. מערערים נוספים יוצגו ע"י עורכי הדין רמי מנוח ונופר ויינרב תורג'מן, וניבה דורסט וגל מנשה; ד"ר יוסי שגב יוצג ע"י עורכי הדין ד"ר אסף רנצלר, פרח רוסלר, אלה אולמן ואורי לבנת. משרד שוב ושות' יוצג ע"י עו"ד מוטי קניאל. את רשות מקרקעי ישראל ייצגה עו"ד רינה מיוחס.