כצמן מקטין מינוף: גזית גלוב הבטיחה גיוס הון ענק לקראת השלמת עסקת אטריום

חברת הנדל"ן גייסה 471 מיליון שקל משלושה גופים מוסדיים ומבעלת השליטה נורסטאר, שלאחרונה עמדה במרכז דרמה שבה הפכה ישראל קנדה לבעלת מניות מרכזית בחברה

חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ''ל גזית גלוב / צילום: יונתן בלום
חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ''ל גזית גלוב / צילום: יונתן בלום

בצל הדרמה שהתחוללה לאחרונה בחברה האם נורסטאר, הבטיחה חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב גיוס הון גדול בהיקף 471 מיליון שקל משלושה גופים מוסדיים (כלל ביטוח, הפניקס ומגדל), וכן מבעלת השליטה נורסטאר. הגיוס התבצע באמצעות הקצאה פרטית של מניות ואופציות, ומימוש מלוא האופציות עתיד להניב לקופתה של גזית גלוב עוד 291 מיליון שקל.

הקצאת המניות תביא לגידול מיידי בהון העצמי של גזית גלוב במלוא סכום הגיוס, וחלקם של שלושת הגופים המוסדיים מתוכו עומד על 406 מיליון שקל, וזה של נורסטאר על 65 מיליון שקל. 

מחיר ההקצאה הפרטית נקבע על 32.5 שקל למניה - הנחה של 3.5% ביחס למחיר הסגירה של מניית גזית גלוב ביום א' בבורסה. האופציות ניתנות למימוש במשך שנתיים, במחיר של 40 שקל למניה, הגבוה בכ-19% ממחיר הסגירה. 

סך המניות שיוקצו לכלל ביטוח, להפניקס, למגדל ולנורסטאר יהווה 2.83%, 2.83%, 1.86% ו-1.2%, בהתאמה, מההון המונפק ומזכויות ההצבעה בגזית גלוב לאחר ההקצאה. גיוס ההון יפחית את המינוף של גזית גלוב, אשר צפוי לגדול עם השלמת רכישת מניות המיעוט (25%) בחברה הבת אטריום, הפועלת בתחום הנדל"ן המסחרי במזרח אירופה, בהמשך החודש.

יש לציין כי הקצאת המניות והאופציות לבעלת השליטה נורסטאר מוגדרת כעסקת בעלי עניין, ולכן השלמתה מחייבת אישור האסיפה הכללית של בעלי המניות גזית גלוב, ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט שייקחו חלק בהצבעה. אסיפה שכזו תזומן בקרוב.


הפחתת דירוג בעקבות הרכישה באטריום

באחרונה הפחיתה חברת S&P מעלות את דירוג החוב של גזית גלוב מ-AA מינוס ל-A פלוס. ואת דירוג החוב של חברת נורסטאר מ-A ל-A מינוס. הפחתת הדירוגים הגיעה בעקבות הודעתה של גזית גלוב, כי תשלים ב-18 בפברואר את רכישת מניות המיעוט (25%) באטריום תמורת 367 מיליון אירו (1.3 מיליארד שקל).

לדברי חברת הדירוג, לאחר השלמת העסקה צפויה עלייה ברמת המינופים של גזית גלוב ושל נורסטאר, אשר אינה תואמת את הדירוגים הקודמים. נורסטאר היא חברת החזקות, שפעילותה היחידה היא החזקה ב-55.23% ממניות גזית גלוב, הנסחרת בשווי של כ-5.1 מיליארד שקל.

חיים כצמן, מנכ"ל גזית גלוב ובעל השליטה בחברה (באמצעות החזקתו בנורסטאר), מסר כי ״מדובר בהבעת אמון חזקה של שלושה שחקנים מוסדיים מוערכים, המצטרפים למנורה המחזיקה בכ-10% ממניות גזית גלוב. המניות שהוקצו בהקצאה פרטית תוחזקנה לזמן ארוך, בין השאר כי יש חסימה עליהן למשך חצי שנה לפחות. ברור גם שהקצאת המניות תתרום להורדת המינוף של החברה ולהמשך יישום האסטרטגיה שלה".

המהלך של רוזן וטוכמאייר

כאמור, גיוס ההון הנוכחי יוצא לפועל זמן קצר לאחר הדרמה שהתחוללה בנורסטאר, שבמהלכה סיכם כצמן על מכירת 11.6% ממניות החברה לחברת הנדל"ן ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, תמורת 192 מיליון שקל. היה זה לאחר שישראל קנדה הפתיעה את כצמן עם רכישה של כ-10% מנורסטאר תמורת כ-118 מיליון שקל. מיד לאחר הרכישה, פנו רוזן וטוכמאייר לכצמן בהצעה לרכוש ממנו מניות נוספות.

בתום מו"מ לילי הסכימו הצדדים על העסקה ביניהם, שבמסגרתה גם נקבע כי ישראל קנדה תחזיק מניות בשיעור שלא יעלה על 22.6% מנורסטאר - החזקתה הנוכחית. כצמן עצמו מחזיק ב-29.5% מנורסטאר, ואף מוגדר רשמית כבעל שליטה יחיד.

בשבוע שעבר אמר ברק רוזן, מבעלי ישראל קנדה, כי "בעבר השווי של גזית גלוב היה מהגבוהים בענף. זאת החברה היחידה שמ-2020 עדיין לא חזרה לשווי שלה, ואנחנו נביא את הניסיון שלנו, את הידע ואת הרעב, להשבחת הנכסים בישראל ובחו"ל".