בנט "שב והבהיר" לביידן כי ישראל תשמור על חופש פעולה מול איראן

בתוך כך, גורם מדיני אומר כי ישראל שינתה את תפיסתה לגבי איראן והיא מקצה מאות מליונים לסגור את הפער המודיעיני והמבצעי שנוצר מאז יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין: "70% מבעיותיה של ישראל מקורן באיראן"

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע''מ

ראש הממשלה נפתלי בנט אומר כי בשיחתו אמש עם נשיא ארה"ב שב והבהיר כי ישראל תשמור על חופש פעולה מול איראן בין אם יהיה הסכם או בלעדיו. לדברי בנט, הוא הביע את עמדת ממשלת ישראל המתנגדת להסכם והציג מימדים וזוויות חדשות של הסוגיה. בנט בירך את ביידן על חיסול מנהיג דאעש בסוריה ואמר כי הדבר מעביר מסר טוב לכל האזור כיצד יש להתמודד עם תוקפנות. ראש הממשלה הזמין את הנשיא ביידן לביקור בישראל וזה יצא אל הפועל ככל הנראה עוד השנה.

בתוך כך, גורם מדיני אומר כי ישראל שינתה את תפיסתה לגבי איראן והיא מקצה מאות מליונים לסגור את הפער המודיעיני והמבצעי שנוצר מאז יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין. לדבריו "70% מבעיותיה של ישראל מקורן באיראן. איראן מממנת 100% מתקציב חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי, וכ-20% מחמאס. הם השכילו במשך כ-30 שנה להציב מסביבנו את כל הגורמים הללו ולהטריד אותנו. המטרה שלהם היא להפוך את חיינו כאן לחיים קצרים, מרירים, עלובים וקשים. הם רוצים שנוטרד ואכן הוטרדנו. שיחקנו לידיהם. אנחנו מצויים במערכה ארוכה, עקבית ורבת ממדים להחלשת איראן. החלשתה קודם כל במימד הכלכלי, באמצעות שלל פעולות - כלכליות, מדיניות, סיכוליות, חשאיות וגלויות, בסייבר ובתחומים נוספים. המטרה מבחינתנו היא להטריד אותם אצלם בבית, כדי שיהיו עסוקים בעצמם. שהם ייחלשו ויהיו בעלי פחות כסף ואנרגיה".

בסוגיית ההתחממות המסתמנת עם טורקיה אמר הגורם כי "במזרח התיכון של היום, צריך לשחק על כל המגרש בגלל שאין שוטר אזורי, יש ציפייה מאוד גדולה מישראל להיכנס לוואקום הזה. ממש ככה. השחקנים בזירה יודעים שאנחנו עוגן של יציבות. ובמקביל, כולם משחקים על כל המגרש. באמירויות מדברים גם עם אלה וגם עם אלה, בטורקיה מדברים גם עם אלה וגם עם אלה, אבל בזהירות. הם לא חברים גדולים של איראן בלשון המעטה, אז אנחנו צריכים לא לגזור עלינו איזושהי טהרנות שתמנע מאיתנו לפעול ולייצר בריתות".

בנושא הזה אמר ראש הממשלה בנט כי ביקורו הצפוי של הנשיא הרצוג בטורקיה נעשה בתיאום. אך כרגע, הדברים מתנהלים בצורה מאוד איטית והדרגתית. בנט שיבח את הנשיא הרצוג. "בעיניי, הנשיא עושה עבודה יוצאת מן הכלל, הוא נכס מדיני יוצא מן הכלל לפתרון בעיות. אנחנו בקשר של אמון מוחלט. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה היה קשר כזה".

ראש המטה לבטחון לאומי אייל חולתא אומר בראיון ראשון כי בסוגיית איראן אנחנו צפויים לשנה של תפניות. בין אם תהיה חזרה להסכם הגרעין ובין אם לא, וישראל צריכים להיערך. לדבריו הסיכון שבחזרה להסכם הגרעין הוא בין השאר אובדן כלים שיאפשרו לארה"ב לכפות על איראן הסכם ארוך וחזק יותר. הוא הדגיש כי התיאום עם האמריקאים הוא מרכיב יסודי שרה"מ עמד עליו מהרגע הראשון: "אנחנו לא רואים כל נושא ונושא עין בעין עם האמריקנים, אבל התיאום הוא עמוק, חשוב ואסטרטגי ואנחנו עובדים עליו."

חולתא יצא הלילה לביקור נוסף בארצות הברית, להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ק סאליבן.