הדרישה להקמת ועדת חקירה, והסיבה שליברמן כל כך תומך

השר בר-לב הודיע שהחליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית, אלא שחבריו לממשלה דוחפים דווקא להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, שתהיה עצמאית ועם שיניים • בינתיים, באופוזיציה מתכוננים לפתוח במחאות בעקבות הגילויים בפרשת הריגול המשטרתי

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

השר לביטחון פנים עמר בר-לב הפיק לקחים. במקום להדוף את הטענות נגד המשטרה בפרשת הריגול על אוטומט, הפעם הוא לקח את הזמן והודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית. אלא ששוב מתברר שהתגובה של בר-לב למציאות הייתה רפה מדי, ורוב שרי הממשלה שהתבטאו בנושא דחפו להקמת ועדת חקירה ממלכתית, עצמאית עם יכולות פעולה נרחבות יותר. דחפו וקיבלו. וכך, בתוך שעה מרגע ההכרזה של בר לב, בתום ישיבת הממשלה שבה אושר מינויה של היועצת המשפטית החדשה, עברה הדירקטיבה מוועדת בדיקה ממשלתית לוועדת חקירה ממלכתית. בר לב עצמו לא הביע התנגדות.

בסיעת מפלגת העבודה בה חבר גם בר-לב, מתחו ביקורת על התנהלותו מאז התפוצצה הפרשה, אך מאחורי הקלעים. בר-לב למעשה יכול היה לערוך בדיקה כבר עם הגילויים הראשונים בפרשה או אפילו להטיל את האשמה על שרים קודמים, כפי שעשו מאז שעות הבוקר פוליטיקאים אחרים. אך במקום לבחון את הטענות, בחר לגבות את המשטרה באופן שיטתי. במערכת הפוליטית יש מי שטוענים שלא סתם שרי בט"פ לדורותיהם העניקו גיבוי למשטרה, שהרי גם על שמם יכול להיות תיק מוכן לעת הצורך. בר-לב חייב לבחור בצד של הציבור ולא להיות חלק מיחסי הציבור של הארגון עליו הוא מופקד.

הרמיזה של ליברמן

בחזרה לשרים, בעוד בר לב מהוסס ובוחר בכלים רכים, הודיע שר המשפטים שידרוש הקמת ועדת חקירה ממלכתית ובהתאם גם שר האוצר אביגדור ליברמן. ביום ראשון הקרוב ועדה כזו תובא לאישור הממשלה, ולשר האוצר יש כבר משימה עבורה: לבחון את התנהלות המשטרה בפרשת פאינה קירשנבאום וישראל ביתנו.

ליברמן אמר בישיבת סיעת ישראל ביתנו כי קרא כל אות בפסק הדין של חברתו לסיעה לשעבר, ולא היה קשר בין הראיות והעדויות לפסק הדין. ליברמן מרמז שגם אצלה נעשה שימוש בהאזנות סתר ואף הוסיף הלצה, ספק המלצה, לשרים ובכירים: "רק בן אדם טיפש מסתובב עם טלפון חכם".

גם באופוזיציה לא טמנו את היד בצלחת, כשבליכוד ובציונות הדתית אמרו שהשימוש בכלים הללו נעשה גם למטרות בניית התיקים לראש הממשלה לשעבר נתניהו. בזמן שבליכוד מתארגנים לפעולות מחאה, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’ הגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת. "הממשלה הנוכחית היא המרוויחה מההפיכה השלטונית בחסות מערכת אכיפת החוק", כתב בדברי ההסבר.

סערת NSO מטילה דופי בעבודה המשטרה וחששות כבדים לפעולות "מעל החוק", אך גם יוצרת תשתית לטלטלה פוליטית נוכח הגילויים הקשורים בתיקי נתניהו. האחרון, לא חתם על עסקת טיעון מה שיוצר מומנטום לבדיקת הטענות להאזנות ולפריצה למכשירי הטלפון של אנשים בסביבתו. בינתיים, הדיון הבא שנקבע בתיקי נתניהו נדחה - אדווה נוספת בפרשה. בממשלה הקיימת, שמבקשים לבחון את הנושא לעומק עלולים למצוא ממצאים שיחזירו את המועמד נתניהו למשחק.

אלשיך לא הוציא הגה

בסוף נשארת שאלה אחת פתוחה: איה רוני? המפכ"ל שעל פי העדויות היה זה שלכאורה הכניס לשימוש שוטף תוכנות רוגלה בהתאם להכשרתו בשב"כ לא הוציא מאז נחשפה הפרשה הגה. פניות עיתונאים אליו לא זכו להתייחסות, והוא כאמור נמצא בלב הפרשה. גם אם השרים לביטחון פנים לשעבר נתנו אישור כללי לרכישת התוכנות - ההפעלה בשוטף נעשה במשטרה פנימה. לאור האמור והגלוי - אלשיך אמור להיות ראשון המוזמנים לוועדת החקירה הממלכתית. עד אז השאלות הפתוחות מנקרות בלגיטימיות של המשטרה, וכפי שנאמר היום: אין לנו משטרה אחרת.