לאחר תחקיר גלובס על הסחבת: פורסמו החברות שעברו את שלב המיון המוקדם ברק"ל נופית

באיחור של יותר מחצי שנה, חברת חוצה ישראל פרסמה את תוצאות שלב המיון המקדים למכרז ביצוע השלב השני של עבודות הרכבת הקלה חיפה-נצרת • כל הקבוצות שהתמודדו עברו • אמדן הפרויקט קפץ בשנים האחרונות והגיע ל-7.6 מיליארד שקל ושנת היעד הרשמית היא 2027, אך ספק אם הפרויקט יבשיל עד אז

דן שנבך, מנכ''ל חברת חוצה ישראל / צילום: יונתן בלום
דן שנבך, מנכ''ל חברת חוצה ישראל / צילום: יונתן בלום

חברת חוצה ישראל הכריזה היום (ב') על שש הקבוצות שאושרו על ידי ועדת המכרזים להשתתף במכרז הזכייני למימון, תכנון, הקמה ותפעול של הרכבת הקלה "נופית" בין חיפה לנצרת, בהיקף של כ-4-3 מיליארד שקל. לשש הקבוצות שניגשו גם יתאפשר לגשת למכרז, עובדה שמחדדת את התהיה סביב הסחבת בפרסום התוצאות. שינוי אחד במבנה הקבוצות הוא הוויתור של בומברדייה (שנרכשה על ידי אלסטום שמתמודדת אף היא בקבוצת חברות אחרת) ובמקומה נכנסה חברה רוסית. ששת הקבוצות הן:

קבוצה 1: דן (ישראל), CREC (סין),PESA(פולין), SHENYANG(סין), ATM (איטליה)
קבוצה 2: שפיר(ישראל), CAF (ספרד), קרן נוי(ישראל)
קבוצה 3: מנרב(ישראל), אלקטרה(ישראל), ALSTOM(צרפת), אלייד(ישראל)
קבוצה 4: COMSA (ספרד), GLOBALVIA(ספרד), JSC Transmashholding (רוסיה), לסיכו (ישראל)
קבוצה 5: מאיר(ישראל), אפקון (ישראל), CRRC(סין), CRCC (סין)
קבוצה 6: שיכון ובינוי (ישראל), אגד (ישראל), STADLER (שוויץ), HITACHI (יפן), TEXMACO(הודו),DOWNER(אוסטרליה)

לפי הודעת חברת חוצה ישראל, בשבועות הקרובים יפורסם המכרז לביצוע הפרויקט. מאז פרסמה חברת חוצה ישראל את הרכב שש הקבוצות אשר הגישו מועמדותן להשתתף בהליך המיון המוקדם (PQ) למכרז הזכייני של פרויקט הרכבת הקלה 'נופית', לפני יותר משנה, ערכה החברה, על פי הודעתה, "בדיקות מקיפות בהקשר לעמידתן של הקבוצות בתנאים הנדרשים. כך בין היתר נבחן מבנה הקונסורציום אשר יהיה אחראי כזכיין על כלל תכולות הפרויקט לאורך תקופת ההקמה והזיכיון שתוגדר במסמכי המכרז הזכייני, וניסיון הקבוצות במבחר תחומים מקצועיים וביניהם: ניהול והובלה כקבלן ראשי של פרויקטי תשתיות, ניסיון בהפעלה של פרויקטי רכבות קלות/מטרו, תכנון והתקנה של מערכות רכבתיות (Systems), תכנון והתקנה של מערכות איתות (Signaling), תכנון והקמה של מערכות מסילה (Track),ייצור ואספקה של קרונות (RollingStock) ותחזוקה של פרויקטי רכבות קלות / מטרו וכו'".

כמו כן נבחנה עמידתן של הקבוצות בדרישות הסף לאיתנות הפיננסית התואמת פרויקט בסדר גודל זה, ובין היתר: תזרים מזומנים שאינו שלילי בשלושת הדוחות האחרונים, והון עצמי גבוה מ- 400 מליון שקלים בשנת הדיווח.

פרויקט הרכבת הקלה "נופית" משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית להסעת המונים. אורכו של קו הרכבת הקלה הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, מסופים וחניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות בתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. על פי התחזית, מספר הנוסעים ביום יהיה כ-100,000 ומהירות הנסיעה המתוכננת כ-100 קמ"ש.

גורם בענף כינה את ההתנהלות כ"לא בוגרת"

אתמול, פורסמה בגלובס מסכת העיכובים בפרסום הזוכים במכרז. גורם בענף כינה את ההתנהלות כ"לא בוגרת".  במשרדי הממשלה חששו שמדובר יהיה בהוצאה כבדה שלא תשיג את מטרתה לנוכח תוואי הרכבת הקלה, שלמעשה תעבוד כמעין הכלאה שבין רכבת פרברית במרחב הבינעירוני לרכבת קלה במרחב העירוני. זאת משום שמיקומן של רבות מהתחנות בין אוטוסטרדות שניתן להגיע לחניוני ענק לידן - גישה תכנונית שמדלגת על הצורך בקישוריות בין כלי התחבורה הציבורית וממשיכה להכווין את הישראלים לנהוג ברכב פרטי. בין היתר מסיבה זו, גם תחזיות השימוש ברכבת ירדו במשך שנות התכנון. גם אומדן הפרויקט התנפח במשך השנים.

ואולם, במסגרת דיוני התקציב הפרויקט ניצל מגניזה ואומדן הפרויקט התעדכן ל-7.66 מיליארד שקל, תוספת של 1.76 מיליארד שקל לאומדן שנקבע בהחלטת ממשלה בשנת 2016.