הסמן הימני של פייסבוק עוזב כדי לעזור לטראמפ להיבחר מחדש

המשקיע המולטי-מיליארדר פיטר ת'יל ימקד את מאמציו בסיוע לבחירת מועמדים רפובליקאים התומכים בסדר היום של טראמפ בבחירות האמצע הקרובות

פיטר ת'יל / צילום: Reuters, Carlo Allegri
פיטר ת'יל / צילום: Reuters, Carlo Allegri

פיטר ת'יל, אחד המשקיעים הראשונים בפייסבוק וחבר הדירקטוריון החיצוני הוותיק ביותר, מתכוון לפרוש מתפקידו בענקית הרשתות החברתיות, כך הודיעה חברת האם של פייסבוק פלטפורמות מטא ביום שני.

ת'יל מתכוון למקד את מאמציו בעזרה למועמדים רפובליקאים התומכים בסדר היום של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בבחירות האמצע השנה, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

ת'יל, מולטי־מיליארדר שעשה את הונו כאחד ממשקיעי ההון סיכון המובילים בעמק הסיליקון, שירת בדירקטוריון של חברת הטכנולוגיה מאז 2005. הוא הפך למשקיע החיצוני הראשון בפייסבוק באוגוסט 2004 כשרכש חלק מהחברה תמורת 500 אלף דולר שהביא לו מאות מיליוני דולרים ברווחים.

ת'יל החליט שכעת הזמן הנכון לעזוב את הדירקטוריון של פייסבוק במקום להוות הסחת דעת לחברה לפני בחירות האמצע, כך אמר אותו אדם.

יושב ראש מטא והמנכ"ל מארק צוקרברג אמר בהודעה, "פיטר היה חבר רב ערך בדירקטוריון ואני מאוד אסיר תודה על כל מה שעשה למען החברה - מלהאמין בנו כשמעט אנשים האמינו בנו ועד ללמד אותי כל כך הרבה שיעורים על עסקים, כלכלה והעולם".

ת'יל צפוי לפרוש לאחר הפגישה השנתית של בעלי המניות בחברה, שלרוב קורית במאי.

"זו הייתה זכות גדולה לעבוד עם אחד היזמים הגדולים של זמננו", אמר ת'יל על צוקרברג בהודעה. "הכישרונות שלו ישרתו את מטא היטב כשהוא מוביל את החברה לעידן חדש".

עזיבתו של ת'יל קורית לצד הגברת הלחצים על פייסבוק בכמה חזיתות.

בשבוע שעבר צנחה מניית פייסבוק ב־26%, וגילחה מהערכת השווי של החברה 323 מיליארד דולר, לאחר שהחברה אמרה שצפתה שההכנסות ימשיכו לצמוח בקצב איטי. היא גם ציינה את האינפלציה כמעמסה על הוצאה של מפרסמים והעריכה ששינויים במעקב אחר פרסומות שעשתה חברת אפל יעלו לענקית הרשת החברתית כ־10 מיליארד דולר בשנה.

הכי שמרן בתעשיית ההייטק

ת'יל, שנחשב לאדם הכי שמרן בתעשיית הטכנולוגיה, היה תקופה ארוכה אחד הקולות החזקים ביותר בדירקטוריון. הוא ייעץ לצוקרברג שוב ושוב לא להיכנע ללחצים חברתיים, בייחוד לגבי השפעת הרשת החברתית על הפוליטיקה.

טייקון הטכנולוגיה נעשה באופן מפורסם אחד מבני הברית החזקים ביותר בעמק הסיליקון בבחירות של 2016. הוא תרם לקמפיין באותה שנה ושירת כיועץ לטראמפ לאורך נשיאותו.

לגבי בחירות האמצע המתקרבות, יתמוך ת'יל בג'יי די ואנס ובלייק מאסטרס, שרצים לסנאט האמריקאי למושבים המייצגים את אוהיו ואריזונה, בהתאמה, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

מאסטרס, רפובליקאי המתמודד מול הסנאטור מארק קלי באריזונה, שירת כמנכ"ל החברה Thiel Capital ומכהן כנשיא קרן ת'יל.

ואנס ומאסטרס עשו קמפיינים שמתואמים היטב עם טראמפ לגבי נושאים כמו הגירה ושיח מקוון. כמו הנשיא לשעבר, שטענותיו על זיוף בחירות העמידו למבחן רפובליקאים רבים לקראת בחירות האמצע, שני המועמדים לסנאט הטילו ספק באופן פומבי בהוגנות הבחירות ב־2020, אם כי מעולם לא הוצגו ראיות חותכות לזיופן.

ואנס ומאסטרס גם היו ביקורתיים על צוקרברג שנתן יותר מ־300 מיליון דולר לעמותות שעוזרות לנהל בחירות מקומיות, מאמץ שאמרו שעזר להשפיע על הבחירות ב־2020 לטובת הנשיא המכהן ביידן.

הקמפיינים של ואנס ומאסטרס לא הגיבו מיד לבקשות תגובה. בפייסבוק סירבו להגיב.

ואנס הוא שותף ב־Narya, קרן הון סיכון בשלבים מוקדמים שהשקיעה יחד עם ת'יל.

ת'יל דן עם מקורביו באפשרות להתפטר מהדירקטוריון של פייסבוק כבר ב־2018, אחרי שיחסיו עם החברה נעשו מתוחים לאחר סכסוך עם דירקטור אחר לגבי תמיכתו של ת'יל בקמפיין של טראמפ.

ת'יל היה כליא ברקים במטא

הפוליטיקה של ת'יל הפכה אותו לכליא ברקים בחברה, וכמה מבקרים ליברליים אמרו שהוא משפיע לרעה על צוקרברג. מצד שני שמרנים רבים אמרו שהוא בן ברית בתעשייה שלדעתם כבר זמן רב נוטה לשמאל מבחינה פוליטית.

ברגע שת'יל יפרוש, משקיע ההון סיכון מארק אנדריסן יהיה חבר הדירקטוריון הוותיק ביותר. על הדירקטוריון נמתחה ביקורת מעת לעת על כך שהוא לא עצמאי מספיק מצוקרברג.

בתור יושב ראש ומנכ"ל, צוקרברג שולט ברוב המניות המצביעות בחברה דרך מניות עם זכויות הצבעה מוגברות. רוב בעלי המניות החיצוניים במטא הצביע בשנים האחרונות להפריד בין התפקידים, אבל החברה דחתה זאת.

בחודש שעבר, החברה מינתה את מנכ"ל DoorDash טוני שו לדירקטוריון, והוסיפה לניסיון החיצוני בניהול של חבר המנהלים.

ת'יל בלט בתחילת שנות ה־2000 כאחד המייסדים המקוריים של פייפל, שאותה הוביל עד שאיביי רכשה את החברה באוקטובר 2002 תמורת 1.5 מיליארד דולר. מאז שהיה בפלטפורמת התשלומים האלקטרוניים, נעשה ת'יל אחד החברים הבולטים ביותר ב"מאפיית פייפל", קבוצה של משקיעים מוקדמים שכוללת גם את מנכ"ל טסלה אלון מאסק, שמאז ייסדו והשקיעו בחברות טכנולוגיה בולטות רבות.

ת'יל שירת גם כיושב ראש Palantir Technologies, חברה מדנבר המתמחה בבניית תוכנה העוזרת לצבא ולסוכנויות מודיעין לכרות ולנתח מידה בקנה מידה גדול. Palantir הונפקה ב־2020 ושווי השוק שלה עובר 25 מיליארד דולר.

יותר לאחרונה, השקיע ת'יל בפלטפורמת הוידאו Rumble, שממצבת עצמה כאלטרנטיבה הנוטה ימינה בסביבת העבודה של הרשתות החברתיות. גם ואנס השקיע ב־Rumble.