חברות הבת של NSO חוששות: נושי החברה יפעילו לחצים להבריח נכסים

מעבר להכתמת שמן הטוב בעקבות כניסתה של החברה האם לרשימה השחורה של משרד המסחר בארה"ב, חוששים בחברות מלחץ של נושיה של NSO לבצע מהלכים קיצוניים כמו הברחת נכסים לחו"ל ומכירה של מערכות פגסוס ללא הסכמתם

NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

כבר כמה חודשים ש-NSO מצויה במגעים למכירתה למספר קרנות השקעה אמריקאיות. החברה דורשת מיליארד דולר לפחות, ולשם כך היא שכרה את בנק ההשקעות מואליס (Moelis) ומשרד עורכי הדין בראון שמסייעים לה בתהליך. במקביל, רובצת על קבוצת החברות המשויכת לה חוב בהיקף של 500 מיליון דולר, מהם 350 מיליון שאמורים לחזור לידי הנושים עד 2025, שעשויים להכביד על העסקה.

מפרוטוקולים של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שנחשפו מוקדם יותר השבוע לבקשת כלכליסט, מתחוורת אחת הסיבות המרכזיות שבגללה ביקשו חברות הבת של NSO, ובראשן חברת הרחפנים קונווקסום למנות לעצמן נאמן לאחר ש-NSO לא העבירה את המימון להמשך פעילותן.

מעבר להכתמת שמן הטוב בעקבות כניסתה של החברה האם לרשימה השחורה של משרד המסחר בארה"ב, חוששים בחברות מלחץ של נושיה של NSO לבצע מהלכים קיצוניים כמו הברחת נכסים לחו"ל ומכירה של מערכות פגסוס ללא הסכמתם. עו"ד שלמה נס, המייצג את חברות הבת של NSO טען בבית המשפט כי מהלך שכירת בנק ההשקעות מואליס נעשה בניגוד לדעת דירקטוריון החברה, הנשלטת בידי הקרן האמריקאית BRG, וכי אלה הודיעו שמבחינתם הסכם ההתקשרות מבוטל. "למרות זאת, המשיכו באמצעות מואליס לנסות ולשווק את החברה, ואף קיבלו הצהרת כוונות מקבוצת המשקיעים אינטגריטי. נושיה של NSO נושפים בעורפה".

בבקשה למינוי נאמן, הוסיפו חברות הבת כי הדרישה לביטול ההתקשרות עם מואליס מצדה של BRG נעשתה "על מנת להגן על נכסי החברות מפני סיכוני הברחה מצד הנהלת החברה והנושים של NSO. באופן אבסורדי, מנכ"ל החברה שיתף את אינטגריטי בפרטים פיננסיים רבים אודות החברות, בעודו מסתיר פרטים אלה מדירקטוריון החברות. אינטגריטי מציע להזרים ל-NSO סכום של 300 מיליון דולר והחזר חוב של 460 מיליון דולר עד 2029.

מנגד, טען פרקליטה של NSO כי דווקא בעלת השליטה החדשה, BRG , היא זו שמנסה להבריח נכסים: "הקרן רק רוצה להסתלק. היא מעוניינת לקחת חלק במכירת חיסול ולברוח מכאן.

אינני יודע מאין מגיעות הטענות על הברחת נכסים. NSO פועלת ברישיון תחת משרד הביטחון ומקפידה קלה כחמורה ואילולא עשו זאת מצבם היה רע מאוד. אין שום רצון של אף אחד להבריח נכסים לחו"ל".

מיהם נושיה של של NSO? מדובר בחברות פיננסיות ובקרנות ששמן מעולם לא פורסם, והן מנוהלות תחת חברת הניהול הפיננסי ג’פריז כנאמן. כלל החוב של NSO מרוכז באחת משבעים חברות הקבוצה המכונה Northpole NewCo הממוקמת בלוקסמבורג. על פי מכתב ששלחו הנושים לקרן BRG , אלה הביעו דאגה מהמדיניות הקשוחה שלה שהגבילה מאוד, לטענתם, את יכולתה של NSO למכור ללקוחות כאוות נפשה, וכן מהעובדה שהקרן האמריקאית שללה את ההתקשרות עם מואליס.

למכירת NSO לחברה זרה השלכות כבדות משקל הן על יכולתה להחזיר את החוב האדיר והן על הסודות הביטחוניים עליה היא אמונה, בהתחשב בכך ששירתה עד כה עשרות מדינות בעולם - בהן ישראל - וסייעה להשגת מידע מודיעיני קריטי.

לפי הדיווחים של הניו יורק טיימס, ל-NSO היה תפקיד מכריע בקידום מדיניות החוץ של ישראל, כאשר זו עמדה במרכז מארג היחסים בין ישראל לערב הסעודית בתקופת ממשלת נתניהו.