חשד: בעל עסק עצמאי דרש החזרי מס של מיליונים - וגם דמי אבטלה כשכיר

נכון להיום, רק עובדים שכירים זכאים לתשלומי דמי אבטלה וחל"ת מהמוסד לביטוח לאומי • מנגד, עצמאים זכאים להחזרי מע"מ, ניכוי הוצאות והסדרים אחרים מול רשות המסים • במסגרת חקירה המתנהלת כיום נגד תושב בני ברק, עולה החשד כי הוא ניסה ליהנות מכל העולמות - גם של השכירים וגם של העצמאים - באופן בלתי חוקי

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים והמוסד לביטוח לאומי נחשפו לאחרונה לשיטה ייחודית של אזרח לממש זכויות מול המדינה: תושב בני ברק שפתח עסק לבלדרות ודרש החזרי מע"מ בהיקף מיליוני שקלים המדינה, דרש וקיבל במקביל גם דמי אבטלה - כך עולה מחקירה המתנהלת כיום ברשות המסים בשיתוף הביטוח הלאומי.

כידוע, בישראל, נכון להיום, רק עובדים שכירים זכאים לתשלומי דמי אבטלה וחל"ת מהמוסד לביטוח לאומי בעת פיטורים או עזיבת עבודה. מנגד, עצמאים זכאים להחזרי מע"מ, ניכוי הוצאות והסדרים אחרים מול רשות המסים, שאינם מוענקים לשכירים. במסגרת חקירה המתנהלת כיום נגד תושב בני ברק, עולה החשד כי הוא ניסה ליהנות מכל העולמות - גם של השכירים וגם של העצמאים - באופן בלתי חוקי.

משרד חקירות מע"מ חיפה ברשות המסים, במשותף עם אגף החקירות בביטוח הלאומי בסניף בני ברק, הגישו לבית המשפט בקשת מעצר ושחרור בתנאים מגבילים נגד תושב בני ברק, החשוד בהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-17 מיליון שקל, שבגינן דרש החזר מס תשומות בהיקף של כ-3 מיליון שקל. מהחקירה עולה כי בזמן שהחשוד ניהל עסק עם הכנסות של מיליוני שקלים, לכאורה, הוא גם דרש במקביל דמי אבטלה ודמי הבטחת הכנסה מביטוח לאומי.

החקירה החלה לאחר שהתעורר חשד בחקירות מע"מ חיפה כי החשוד, שפתח עסק לבלדרות במאי 2021, מקזז הוצאות בסכומים גבוהים ללא אסמכתאות או באמצעות חשבוניות פיקטיביות, מבלי שעשה בגינן עבודה כלשהי. בירור שנערך עם ביטוח לאומי העלה כי לאורך שנת 2021, במקביל להפעלת העסק, קיבל החשוד דמי אבטלה, והחל מחודש נובמבר אף פנה לקבלת דמי הבטחת הכנסה.

לאחר שאותרה כתובתו של החשוד, נערך חיפוש אחר מסמכים בביתו. כאשר נשאל היכן החשבוניות שעל בסיסן דרש החזרי מס תשומות, השיב החשוד כי הן נגנבו ממנו.

החשוד הובא אתמול (ג') בפני שופט ושוחרר בתנאים מגבילים. החקירה נמשכת.