הזוג שעומד מאחורי גניבת 3.6 מיליארד דולר: מי הם "בוני וקלייד" של עולם הקריפטו?

משרד המשפטים האמריקאי הודיע אתמול כי הצליח לשים את ידו על מטבעות ביטקוין בשווי אסטרונומי, שנגנבו ב-2016 מאחת מבורסות הקריפטו המוכרות בעולם • זהות החשודים יוצאת דופן: יזם הייטק סידרתי ומנכ"לית חברת שיווק שהיא גם ראפרית חובבת • טור אורח

הת'ר מורגן, הצלע הנשית מזוג הפושעים / צילום: Kasey Luck, יוטיוב
הת'ר מורגן, הצלע הנשית מזוג הפושעים / צילום: Kasey Luck, יוטיוב

אחת מעבירות הלבנת ההון הגדולות ביותר בתולדות הקריפטו נחשפה אתמול. משרד המשפטים האמריקאי הודיע על תפיסה של מטבעות ביטקוין גנובים בשווי אסטרונומי של 3.6 מיליארד דולר. בני הזוג איליה ליכטנשטיין (34) והת'ר מורגן (31), שמתגוררים בניו יורק, נעצרו בחשד לקשירת קשר להלבנת השלל הגנוב. הביטקוין נגנב ב-2016 מ-Bitfinex, אחת מבורסות המטבע הווירטואלי המוכרות בעולם.

נכון לכתיבת שורות אלו, עדיין לא ברור אם הזוג היה גם מעורב בפריצה שבה נגנבו 119,754 מטבעות ביטקוין. השווי של הביטקוין הגנוב ערב הפריצה בשנת 2016 הוערך ב-74 מיליון דולר ובעקבות הזינוק במחיר בשנים האחרונות, השווי של השלל עומד היום על 5.3 מיליארד דולר.

מה  יודעים על זוג החשודים?

ליכטנשטיין ומורגן הכירו בשנת 2013 בעמק הסיליקון והתחתנו לאחרונה. הפרופיל של הזוג המדובר רחוק שנות אור מהפרופיל של עבריינים החשודים בעבירות הלבנת הון בהיקפים של מיליארדי דולרים: ליכטנשטיין הוא יזם סדרתי וגם משקיע אנג'ל סדרתי. מורגן היא מנכ"לית של חברת Salesfolk וגם כותבת קבועה לעיתון פורבס. בנוסף להיותה יזמת, היא גם בילתה את זמנה החופשי כראפרית בשם במה Razzlekhan, שפרסמה את עבודתה המוזיקלית בטיקטוק ואינסטגרם.

ממסמכים שהוגשו אתמול לבית המשפט הפדרלי אפשר ללמוד שהזוג חשוד שהשתמש במספר רב של ארנקים ובורסאות בביצוע פעילות הלבנת ההון. בנוסף, הרשות הפדרלית קיבלה גישה לחשבונות אחסון הענן של ליכטנשטיין שהכילו מידע רב על העסקאות, הארנקים ומפתחות פרטיים. המידע שנמצא בחשבונות הענן אפשר לרשות לגשת ולתפוס את המטבעות הגנובים.

במהלך השנים, ליכטנשטיין ומורגן ביצעו לכאורה מספר רב של עסקאות בשיטות מתוחכמות ושלחו כספים ל-Alphabay, זירת מסחר הפועלת בדארקנט. אותה זירה נסגרה ב-2017 על ידי ה-FBI ויש הטוענים שמידע שהושג אז אפשר לסוכנים להתחקות בסופו של דבר אחר הארנקים של השניים.

הבלוקצ'יין לא מספק אנונימיות למבצעי עבירות הלבנת הון

ביצוע פעולות עברייניות על גבי הבלוקצ'יין, כפי שנחשף במקרה המדובר, הופך להיות משימה מורכבת יותר ויותר. שמירת המידע על גבי הבלוקצ'יין, שהנו מאגר ציבורי מאפשרת לרשויות לבוא חשבון עם עבריינים גם בחלוף מספר שנים מביצוע העבירה, כפי שראינו במקרה הנוכחי.

דבר נוסף שהולך ומקשה על ביצוע עבירות הלבנת הון בעולמות הבלוקצ'יין הוא פיתוח טכנולוגיות חדשות בתחום הרגולציה הטכנולוגית (RegTech), הנחשב לאחד מתחומי החדשנות הנצרכים ומובילים היום בעולמות המטבעות הווירטואליים. פיתוחים טכנולוגיים חדשים בשילוב הנתונים שנשמרים על גבי מאגר המידע הציבורי המבוזר, יספקו בשנים הקרובות פתרונות הלבנת הון מתקדמים יותר מאלו הקיימים היום בעולם המסורתי.

ישראל נשארת מאחור ביכולת האכיפה

מה שהתאפשר למשרד המשפטים בארה"ב, לא בהכרח עומד לרשותן של הרשויות בישראל. שימוש במידע שמתקבל מגופים פיננסים מפוקחים, כמו זירות מסחר במקרה של הזוג, מסייע לרשויות בתפיסה וניטור פעילות עבריינית.

פיקוח על הגופים הפיננסים, הוא כלי מרכזי במלחמה נגד עבירות הלבנת הון, והוא מחייב את הגופים הפיננסים לאסוף מידע על הלקוחות ולשתפו עם הרשויות כאשר מתבצעות פעולות חריגות. בארה"ב ובאירופה, ניתנים רישיונות לגופים פיננסים רבים ולרוב מתקיים שיתוף פעולה הדוק בין הרשות לגוף הפיננסי במניעת פעילות עבריינית במקרים דומים למה שראינו אתמול.

בהשוואה לארצות-הברית ולאירופה, המצב בישראל שונה לחלוטין, זאת מאחר ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון אינה מעניקה רישיונות לגופים העוסקים במתן שירותים במטבע וירטואלי על אף שהוסמכה לכך לפני מספר שנים. היעדר קבלת הרישיונות לא רק מונע מגופים פיננסים לפעול בתחום, דבר שאין לו אח ורע באירופה ובארה"ב, אלא גם מונע מהרשויות לקבל מידע רלוונטי מהגופים הפיננסים שמאפשר מניעה וניטור פעילות עבריינית בתחום.

הכותבים הינם משקיעים בקרן ההון סיכון קוליידר ונצ'רס