גם בקואלציה נשמעים קולות נגד התוכנית הכלכלית החדשה

ח"כ לזימי ממפלגת העבודה תקפה את התוכנית הכלכלית שהציגו רה"מ ושר האוצר ואמרה: "מגיעה לציבור בשורה אמיתית ולא פירורים" • גפני: "מעט מדי, מאוחר מדי. במשך כמה חודשים עשיתם נזק בל-יתואר" • דרעי: "זו לא התוכנית שתוריד את יוקר המחיה"

הצגת התוכנית להורדת יוקר המחיה עם נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואורנה ברביבאי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
הצגת התוכנית להורדת יוקר המחיה עם נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואורנה ברביבאי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

באופוזיציה ובקואליציה תוקפים את התוכנית הממשלתית החדשה למלחמה ביוקר המחיה. באופן מפתיע מבין ראשוני התוקפים את התוכנית שהוצגה נמצאת ח״כ נעמה לזימי, ממפלגת העבודה. "לא מספיק. הצעדים שהוכרזו היום רחוקים מלהיות מספקים. הציבור הישראלי מתמודד עם גל העלאות מחירים לאחר שנים ארוכות של שחיקה בשכר וצמצום רשת הביטחון החברתית. מגיעה לציבור בשורה אמיתית ולא פירורים. כדי להיאבק באמת ביוקר המחיה אנחנו חייבים הרחבה תקציבית לשירותים הציבוריים, סבסוד ופיקוח על מוצרי יסוד והעלאה משמעותית של שכר המינימום ל-40 שקל לשעה".

לזימי תקפה גם את ראש הממשלה שניצב לצדו של ליברמן הערב ואמרה "מסתמן שגם ראש הממשלה ושר האוצר מכירים במשפחות בהן שני ההורים עובדים, אבל מרוויחים את שכר המינימום המבזה וגם עם שתי משרות מלאות לא גומרים את החודש. מדיניות סוציאל דמוקרטית, שמשקיעה תקציבים ודואגת לאזרחים היא הפתרון הצודק ביותר, האפשרי והאחראי ביותר לחברה הישראלית".

ח"כ אמילי מואטי ממפלגת העבודה אמרה כי "התוכנית על פניה טובה אך מאכזב ששוב תחליפי החלב לתינוקות, שמחיריהם בישראל יקרים לאין שיעור מבמדינות ה-OECD נשארו מאחור. תחליפי החלב הם המוצר הגניב ברשתות הפארם, בשנים האחרונות, יש הורים - על פי עדויות שנשמעות בכלי התקשורת השונים ובוועדות הכנסת - שממשיכים למהול אבקה עם קמח או חומרים אחרים לשם הוזלת עלויות, יש גם הורים שמסתובבים עם רישום פלילי על גניבת מזון כה בסיסי משום שידם אינה משגת.

"תחליפי החלב הם הלחם של התינוקות וחייבים לפעול להוזלתם. תינוקות לא צריכים ללכת לישון רעבים ולא צריכים להיות נתונים לחסדיהם של תאגידים ומבצעים שונים".

במקביל תקפו את התוכנית גם ראשי המפלגות החרדיות. יו"ר יהדות התורה ויו"ר ועדת הכספים לשעבר ח"כ משה גפני אמר "מעט מדי, מאוחר מדי. במשך כמה חודשים עשיתם נזק בל-יתואר, העליתם מסים, צווים, חוקים, תקנות, העברתם תקציב רע ופגעתם במשפחות של מעמד הביניים, בעוסקים עצמאים ובעסקים קטנים ובינוניים. פגעתם בכולם, ועכשיו אתם מנסים לתקן חלק ועוד רוצים לקבל על זה קרדיט. אל תזיקו ואל תועילו. תבטלו את כל מה שעשיתם עד היום, את הנזק הגדול שגרמתם לציבור ולכלכלה בישראל, ואחרי זה תבואו לדבר על הטבות".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד אמר: "זוכרים איך הם לגלגו על המענק שחילקנו לכל האזרחים? אז היום הם נותנים מענק של אלפי שקלים בשנה גם לעשירון העליון, ורק 800 שקלים בשנה במקרה הטוב לחלשים ביותר, כשיש להם עבודה. אחרי שהקדישו חודשים ארוכים להעלאות מסים ועליית מחירים, הם מגלגלים עיניים בהתחסדות עם תוכנית קמצנית ומבישה.

יו״ר ש״ס אריה דרעי הגיב ואמר כי "את מסיבת העיתונאים של בנט וליברמן אפשר לשדר בתכנית 'המתחזים'. הצמד המבוהל, שעד לפני שבועיים אמר שהכל גן עדן והפגין אטימות למצוקה הכלכלית, נלחץ מקמפיין ש״ס שהצית את המחאה הציבוריות והלחץ התקשורתי. הם גיבבו כמה צעדים מבולבלים שנועדו להיטיב רק עם 'המשפחות הטובות' - שם קוד להמשך האפליה והפגיעה המכוונת באוכלוסיות הפריפריה והמגזר החרדי, שימשיכו לכרוע תחת יוקר המחיה".

עוד אמר דרעי "זו לא התוכנית שתוריד את יוקר המחיה! זו אחיזת עיניים שנועדה להוריד את הלחץ הציבורי. בנט ולפיד, החלוקה האכזרית שלכם בין 'טובים' ו'רעים' מזעזעת. אף ילד במדינת ישראל אסור שיהיה רעב. איבדתם את החמלה, איבדתם את הבושה, איבדתם את הקשר עם העם בישראל. כולם ראו עד כמה הלחץ הציבורי מבהיל אותם. לא נרפה ולא נשתוק עד שנוריד באמת את יוקר המחיה ונביא רווחה כלכלית לכולם".

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה תקף את ליברמן ואמר "שר האוצר פוגע שוב בחלשים ומעשיר את העשירים מתוך רדיפה וניכור, מונע מהם פיצוי על עליית המחירים ויוקר המחיה, מתעלם מהקשישים, משפחות עם ילדים בוגרים חולים ועוד. אני בטוח כי גל המחאה לא ישקוט על עוולות והתעמרות כי הם לא באמת רוצים להוריד מחירים".