הטסלה תוזל? איך תשפיע הורדת המכסים החדשה על רכבים חשמליים

האוצר מסרב להחל את ביטול המכס על סוללות, שמיובאות בתוך כלי הרכב עצמם  • זאת למרות שרוב כלי הרכב החשמליים המיובאים ארצה, כולל טסלה, משלמים מכס על סוללות

מכוניות טסלה מועמסות בנמל בסין / צילום: SIPG
מכוניות טסלה מועמסות בנמל בסין / צילום: SIPG

ביטול המכס על חלפים לרכב ועל סוללות לרכב חשמלי, שעליהם הוכרז במסגרת התוכנית הכלכלית החדשה, עשוי להביא להוזלות בשוק הרכב בטווח הארוך אולם לא ישפיע מהותית על השוק בטווח הקצר - כך מעריכים גורמים בענף הרכב.

ביחס לביטול על מכס על סוללות לרכב חשמלי והיברידי, שרובן מיוצרות כיום בסין וביפן, מבהירים ברשות המיסים כי הביטול יחול רק על סוללות שמיובאות בנפרד ולא כחלק מהמכונית. לפיכך לא תהיה כל השפעה לביטול המכס על מחירי כלי הרכב החשמליים.

יצוין כי גורמים שונים מנסים מזה כשנתיים לשכנע את האוצר לבטל את המכס על רכיב הסוללות הכלול בכלי הרכב החשמליים והעברה בנוסח זה אף הופיעה בטיוטת חוק ההסדרים אולם לא נכנסה לחוק הסופי. כאמור, גם הפעם סירב האוצר לבטל את המכס על סוללות שמגיעות כחלק מהרכב החשמלי ומהוות מרכיב משמעותי מאד בעלותו הכוללת של הרכב החשמלי, עד כדי 40%.

ביחס לביטול המכס על חלפים לרכב, מעריכים בענף כי הנהנים העיקריים יהיו היבואנים, המוסכים וחברות הביטוח ולא הצרכן הסופי. רוב החלפים המיובאים כיום לישראל מיוצרים בסין ולפיכך ייהנו מהפחתת המכס אולם בענף טוענים כי בשנתיים האחרונות חלו עליות משמעותיות ותכופות במחירי החלפים בחו"ל, שטרם גולמו במחיר לצרכן, ולכן ספק אם ביטול המכס יורגש בעלות הטיפולים במוסך. עם זאת הוזלת המכסים תגדיל משמעותית את כדאיות הייבוא האישי של חלפים לישראל.