ההיסטריה התקשורתית סביב האירועים באוקראינה עלולה לפגוע בהייטק הישראלי

ענף ההייטק אינו צריך לחשוש מההתרחשויות באוקראינה: מה שקורה שם היום אינו שונה מכל תקופה אחרת ב-8 השנים האחרונות • דווקא ההיסטריה בדיווחים בנושא עלולה לפגוע בו

יחידת שריון אוקראינית, סמוך לחרקוב / צילום: Associated Press, Andrew Marienko
יחידת שריון אוקראינית, סמוך לחרקוב / צילום: Associated Press, Andrew Marienko

ההייפ המגמתי-דרמטי, בתקשורת בישראל, בעניין המתיחות המתמשכת בגבול רוסיה-אוקראינה, והכותרות ההיסטריות אודות השפעה אפשרית על שוק ההייטק בישראל לנוכח המצב, מעורר אצלי תהייה בדבר תיאורי הכותבים אל מול המציאות בשטח וההיסטוריה העובדתית. המגמה לדרמטיזציה יוצרת מצב מסוכן ולא סביר של לחץ בדרגים הגבוהים ביותר של מקבלי ההחלטות בהייטק הישראלי, אשר במשך למעלה מעשור חיבקו את מאות אלפי הטאלנטים האוקראינים, ואשר מצויים כיום בשלבים כאלו או אחרים של הסתמכות על הטאלנט-פול הטוב בעולם המצוי כיום באוקראינה.

מיד לאחר הכתבה הראשונה בנושא שפורסמה בכלי התקשורת בישראל (ואשר לוותה בכותרת היסטרית-דרמתית) התחלתי לקבל למשרדי בקייב שיחות טלפון לא ברורות ממנכ"לים מודאגים של חברות ההייטק המובילות והידועות בישראל, לקוחותינו היקרים. ניסיתי להסביר שאיני מבין כלל על מה המהומה, שכן החיים בבירה קייב נותרו ללא שינוי, הסברתי שאנשים עסוקים יותר בהתפרצות הקורונה המחודשת מאשר באפשרות למלחמה. והאמת היא שהסיבה לכך שהאוקראינים ממשיכים לחיות את חייהם באופן רגוע אינה משום שהם פזיזים, הסיבה לכך היא שתושבי אוקראינה בגבול רוסיה (כ-12 שעות נסיעה מהבירה קייב) חיים עם איום כמעט קבוע של מלחמה מאז 2014. מה שקורה היום אינו שונה מכל תקופה אחרת ב-8 השנים האחרונות, ולמרות שהמצב מעט מתוח מהרגיל, זה לא המצב הכי גרוע שהיה באזור הגבול המדובר, מיותר לציין שהסכסוך מעולם לא חצה את אזור הגבול המדובר לבטח לא הגיע לקייב.

זו לא הפעם הראשונה שפוטין מאיים על ארה"ב והאיחוד האירופי בעימות מזוין מול אוקראינה כדי להשיג מינוף במשא ומתן על תנאים טובים יותר עבור משטרו. אני מאמין שזה תמיד נכון להיות מוכנים לכל תרחיש ואנו כחברה המובילה כיום את שוק ההייטק הישראלי במרכז ומזרח אירופה לרבות אוקראינה, פרסמנו בקרב לקוחותינו תוכנית מאוד מפורטת לכל תרחיש אפשרי. ואולם, הדבר המזיק ביותר שיכול לקרות במצב הנוכחי הוא זריעת פחד בקרב קברניטי ענף ההייטק בישראל אשר ימשיכו פעילותם באוקראינה בהיסוס ולא כבשגרה והדבר יפגע בסופו של דבר בכלכלה ישראלית. העצוב הוא שזה יקרה ללא שום סיבה מוצדקת פרט להייפ תקשורתי ודיסאינפורמציה.

תעשיית ההייטק בישראל ממשיכה לפרוח בעולם, ההנפקות של 2021 ועשרות היוניקורנים החדשים - רובם עובדים באוקראינה, ניתן לפגוש אותם במשרדינו הפזורים ברחבי המדינה, ויש לכך סיבה טובה בהחלט. למרות הסכסוך הנמשך בגבול רוסיה המרוחק מרחק גיאוגרפי עצום ממרכזי הפעילות של ההייטק הישראלי במדינה. ההצלחה בתחום ההייטק בין שני העמים צברה תאוצה גבוהה וקשרים הדוקים, שחזקים מכל בריון אזורי מאיים שאין בכוחו לעצור את קטר ההייטק והקדמה.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל AllSTARSIT המעסיקה מעל לאלף עובדים באוקראינה