הרעיון להקמת בית משפט כלכלי לענייני משפחה הוא פופוליזם מסחרי

קריאות פומביות שנשמעו להקמת בית משפט כלכלי לענייני משפחה מוכיחות שאין בכך צורך, ובחינתן מעלה חשש כי מדובר בפופוליזם מסחרי המוביל דווקא לפתרון אחר – הגדרת מומחיות ספציפית לעורכי דין

בית משפט / אילוסטרציה: Shutterstock, New Africa
בית משפט / אילוסטרציה: Shutterstock, New Africa

לאחרונה פורסם בגלובס טור של עורכי הדין רם כספי ושלום הרשקוביץ, "המשק זקוק לכך: להקים בית משפט כלכלי לענייני משפחה", המציעים להקים בית משפט כלכלי לענייני משפחה, משום שלשיטתם חלק משופטי המשפחה אינם מחזיקים בניסיון ובידע לעסוק בסוגיות מסחריות וכלכליות, עד כדי שהדבר גורם לכשלים במובן המשפטי, הכלכלי והמהותי ולפגיעה במשפחות ובעסקים.

בתי המשפט לענייני משפחה אינם חפים מביקורת, אבל הניסיון לבסס דעה אינדיבידואלית על טענות שהן מעין האשמות ביקורתיות כוללניות איננו ראוי, לא רק משום שהוא חסר ביסוס מחקרי, אלא גם משום שהוא לוקה בפופוליזם מסחרי אשר מעצם מהותו מאיין את הרעיון. 

בתי המשפט למשפחה הוקמו בשנת 1995, מתוך הבנה כי הסכסוך המשפחתי טומן בחובו אספקטים המצדיקים עריכת בירור משפטי במתכונת שונה, ולשם כך אף הותאמו תקנות דיון נפרדות הקובעות כי בניגוד לערכאות אחרות, עניינים שבמומחיות יוכרעו על-ידי מומחה ניטרלי שממונה מטעם בית המשפט.

כאשר מדובר ב"סכסוכי משפחה שבהם מתעוררות סוגיות כלכליות ומסחריות מורכבות", כלשון עורכי הדין כספי והרשקוביץ, בתי המשפט נעזרים במומחים מתאימים המסייעים לא רק לפשט את העניין שבמומחיות, אלא גם להכריע בו. על-פי רוב מדובר בסכסוך משפחתי הנוגע לעסקים, ולא בסכסוך עסקי הנוגע למשפחה - ומכאן שהערכאה המתאימה והמנוסה ביותר היא דווקא בית המשפט לענייני משפחה.

עיון בחוק בתי המשפט מלמד כי האנלוגיה המוצעת למחלקות הכלכליות שהוקמו בשנים האחרונות בבתי משפט מחוזיים איננה מדויקת, שכן ייעודן של מחלקות כלכליות אלה הוגדר בחוק כנושאים בעלי אופי פיננסי מובהק המובחן מהתדיינות סטנדרטית. הבאתם של עניינים כאלה בפני שופטים בעלי אוריינטציה קונקרטית היא יעילה ומבורכת, אבל אין להסיק ממנה לסכסוכי משפחה הכוללים סוגיות כלכליות.

עורכי הדין כספי והרשקוביץ סבורים כי תיקים כלכליים צריכים להיות מובאים בפני שופטים בעלי רקע כלכלי מובהק המחזיקים בניסיון הנדרש להבנת המורכבויות הייחודיות שבסכסוכי משפחה. אכן - סכסוכי משפחה הם מורכבים באופן ייחודי, לא פחות מן המורכבות של סוגיות כלכליות, ודווקא בשל כך לשופטי המשפחה יש יתרון מובהק על פני כל שופט מן המחלקה הכלכלית, מוכשרים ככל שיהיו.

שופטי המשפחה אינם חפים מביקורת, אבל על יכולותיהם וכישרונותיהם אין חולק; הם כורעים תחת הנטל ועושים ככל יכולתם כדי להוביל את הצדדים להסדרת המחלוקות בכל דרך אפשרית ותוך עומס קבוע המתאפיין בחריגות קיצונית תדירה. שופט/ת משפחה מטפל/ת מדי יום (בממוצע) במאות בקשות המוזנות לסל העבודה שלו. את התקציבים הדרושים להקמת מחלקה כלכלית חדשה לענייני משפחה ניתן להפנות להוספת תקני שופטים ועוזרים משפטיים לבתי המשפט לענייני משפחה שכבר מחזיקים באופרציה אינרטית קיימת.

אפשר לשקול עדיפות למינוי מי שמחזיקים בידע מקצועי רלוונטי על-מנת שישמשו מעין "יועץ מקצועי פנימי" או "שופטי מוקד", שאליהם ינותבו תיקים המשיקים לעניינים כלכליים, אבל הפעלת מחלקה חדשה בערכאה שונה עלולה ליצור חוסר סדר וחוסר אחידות, ובוודאי שאין בכך שום תועלת.

מטבע הדברים, הליווי המשפטי של חברות גדולות מייצר קשרים בין-אישיים קרובים בין המנהלים הבכירים ובעלי המניות לבין עורכי הדין שמחזיקים בסודותיהם ונגררים לייצג אותם בבית המשפט לענייני משפחה -"משחק חוץ" - מפאת חוסר הנעימות לסרב, וזאת למרות שעדיף היה לפנות לטיפול של עורך דין המתמחה בענייני משפחה ולהיעזר - ככל שיש צורך - בליווי של עורך הדין המסחרי, ולא להפך.

מכאן ניתן להבין שייתכן כי ההצעה להכניס התדיינויות כאלה למגרש הביתי - המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי - באה להקל יותר על עורכי הדין המסחריים מאשר על המתדיינים, ומכאן מצאנו לסבור, בכל הכבוד, כי מדובר בהצעה פופוליסטית.

גילדת עורכי הדין המתמחים בענייני משפחה וירושה תעיד כי זהו תחום שהמפתח להצלחה בו הוא היכולת להפריד מוץ מבר במשולב עם פרקטיות. לעתים רבות מה שנראה כסכסוך רחב ומורכב, נסוב דווקא סביב מספר מצומצם של שאלות נקודתיות, והאמנות המשפטית היא לזקק את העניין כדי להוביל את הצדדים להכרעה. במקרים כאלה, שהם למעשה הרוב, ליטיגציה תאגידית או כלכלית עלולה לסרבל את ההליך ולא בהכרח להיטיב עם בעלי הדין.

דרך משקפי עורכי הדין כספי והרשקוביץ, מדובר בהצעה מצוינת שגם מצטיירת היטב בעיני בעלי הדין. אבל דרך המשקפיים שלנו, כמי שעוסקים רק בענייני משפחה וירושה, ההפך הוא הנכון: במקום להקים בתי משפט כלכליים לענייני משפחה, הגיעה השעה - בדומה למקצוע הרפואה - לקבוע מומחיות ספציפית לעורכי הדין. כך סכסוכי משפחה יתנהלו רק על-ידי מי שמומחים בתחום, מה שיוביל במישרין ליעילות רבה וניכרת, כאשר אלה שמומחים בתחומים אחרים יוכלו להמשיך ולהתמקצע במה שהם טובים בו באמת.

הכותבים הם השותפים המייסדים במשרד עורכי הדין "הופמן & פרידנברג" המתמחה בענייני משפחה וירושה