דרמה בגלי צה"ל: התוכנית היומית בהגשת יעקב ברדוגו מבוטלת

בתחנת הרדיו הצבאית הודיעו על שינויים ברצועת הערב: התוכנית "וילנסקי את ברדוגו" תבוטל, ובמקומה ישודר יומן לסיכום אירועי היום בהגשת ירון וילנסקי • בהודעת התחנה נכתב כי המהלך נעשה בהתאם לקו העריכתי של מ"מ מפקדת גלי צה"ל גלית אלטשטיין "לייצר הפרדה ברורה בין חדשות לפובליציסטיקה"

יעקב ברדוגו / צילום: תמר מצפי
יעקב ברדוגו / צילום: תמר מצפי

תחת הכותרת "שינויים ברצועת הערב של גלי צה"ל", מודיעה היום (ה') המפקדת הזמנית של גלי צה"ל, גלית אלשטיין, על הזזתו של יעקב ברדוגו - מי שנתפס כתומך נלהב של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - ממשבצת ששידור מרכזית למשבצת שידור זניחה.

על-פי ההודעה, התוכנית "חמש בערב" תעבור לפורמט של יומן חדשות לסיכום אירועי היום, בהגשת העיתונאי ירון וילנסקי, ותעמיד במרכז את התוצר העיתונאי של כתבי מחלקת החדשות של גלי צה"ל. התוכנית "וילנסקי את ברדוגו" תבוטל, ועל-פי ההודעה, "השדרן והפובליציסט יעקב ברדוגו ימשיך להגיש את התוכנית 'מחשבות בע"מ'. כמו כן הוצעה לו האפשרות להשתלב ברצועה פובליציסטית נוספת בגלי צה"ל".

במקביל מודיע היום ערוץ 14 על שינויים בלוח השידורים של הערוץ במסגרתם תועבר מהדורת החדשות המשודרת בשעה 19:30 לשעה 19:55 ותישאר באורך 35 דקות.

בשעה 19:30 תשודר תוכנית חדשה בהגשת יעקב ברדוגו, שתתמקד בפרשנות פוליטית, משפטית וכלכלית של אירועי היום. התוכנית תשודר בימי ראשון עד חמישי ותעלה לאוויר בתחילת חודש מרץ.

"מנסים לסתום את הפה לימני האחרון בגלי צה"ל"

בתגובה להחלטה, חברי כנסת ממפלגות הימין הודיעו בזה אחר זה כי יחרימו את תחנת גלי צה"ל ולא יעלו להתראיין בה. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מסר כי "ההדחה השערורייתית של יעקב ברדוגו מגלי צה"ל היא עדות נוספת לרמיסת הדמוקרטיה וחופש הביטוי על-ידי השמאל. מנסים לסתום את הפה לימני האחרון בגלי צה"ל שהביא את התוכנית המואזנת ביותר ברדיו. זה לא יעזור להם, לא ישתיקו - לא את יעקב ברדוגו ולא את הימין".

מאוחר יותר נשלחה הודעה מטעם ראשי ארבע מפלגות הימין והחרדים באופוזיציה - הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - לפיה כולם לא יתראיינו לתוכניות התחנה. בהודעה נכתב כי "לאחר הדחתו השערורייתית של יעקב ברדוגו מגלי צה"ל, ראשי מפלגות המחנה הלאומי החליטו להשעות את הראיונות בגלי צה"ל עד להודעה חדשה, והם קוראים לכל מי שדוגל בחופש הביטוי לעשות זאת. אנו קוראים לסגירת גלי צה"ל לאלתר".

בהתאם הודיעו חברי הכנסת קטי שטרית, אמיר אוחנה, שלמה קרעי ואחרים כי לא יתראיינו יותר לתחנה, במחאה על השתקת הפרשן המזוהה עם המחנה. 

קו עריכתי

בגלי צה"ל טוענים כי המהלך נעשה בהתאם לקו העריכתי של ממלאת-מקום מפקד גלי צה"ל והעורכת הראשית, גלית אלטשטיין, לייצר הפרדה ברורה בין חדשות לפובליציסטיקה, ובהתאם למדיניותה להרחיב משמעותית את הסיקור של כתבי מערכת החדשות של גלי צה"ל בנושאים אזרחיים, כלכליים, חברתיים, צבאיים וביטחוניים.

לדברי אלטשטיין, "בחודשים האחרונים עברה גלי צה"ל תחת פיקודי שינויים משמעותיים במטרה לאפשר למחלקת החדשות כר פעולה עיתונאי מקצועי וממלכתי, כיאה למערכת חדשות מובילה בשידור ציבורי. הפורמט של יומן חדשות הערב בהגשתו של ירון וילנסקי יעמיד במרכז את התוצר העיתונאי של כתבי מחלקת החדשות של גלי צה"ל, תוך מתן בולטות לסיקור חדשותי של נושאים חברתיים, אזרחיים, כלכליים, צבאיים וביטחוניים, והתפר שבינם לבין כלל החברה בישראל".

נזכיר כי אלשטיין נכנסה לתפקידה כמנהלת זמנית של גלי צה"ל, זאת לאחר שבמשך תקופה ארוכה לא נמצאה דמות תקשורתית שהייתה מוכנה לקחת על עצמה את ניהול התחנה. הסיבה שבעטיה סירבו רבים להם הוצע לנהל את התחנה לקבל עליהם את התפקיד, הייתה אי-בהירות בנוגע לעתידה. שר הביטחון בני גנץ, בתיאום עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, הודיעו על כוונתם לפעול לסגירת גלי צה"ל, אולם בהמשך היועמ"ש הודיע כי מהלך כזה דורש שינוי חקיקה

האשמות על פוליטיזציה

אלשטיין כאמור נכנסה לתפקיד כשעתידה של התחנה לוט בערפל, אך ההווה עמוס בהאשמות משמאל וימין על פוליטיזציה של התחנה - מה שהביא בין היתר לירידה באחוזי ההאזנה.

המינוי של אלשטיין נעשה ללא מכרז או ועדת איתור, שכן מדובר במינוי זמני למשך שלושה חודשים, עם אופציה להארכה של שלושה חודשים נוספים. מעמדה כמנהלת זמנית לא מנע מאלשטיין לבצע שינויי מדיניות של ממש כמו החלפת ראש מחלקת החדשות בתחנה וקביעת קו מערכתי חדש.

נזכיר כי יעקב ברדוגו בכובעו כפרשן הוא כנראה הדמות השנויה ביותר במחלוקת בגלי צה"ל, כאשר למחנה "רק לא ביבי" הוא מהווה סוג של "סדין אדום", ולמחנה תומכי נתניהו הוא מושא להערצה.

במסגרת תביעת דיבה נגד ברדוגו שהגיש ניר חפץ, עד המדינה בתיקי נתניהו, הוא נתן תצהיר לפיו ברדוגו הפך למגיש קבוע בתחנה בעקבות התערבות ישירה של נתניהו, שנפגש לצורך כך עם מפקד גלי צה"ל דאז, ירון דקל.

עוד נזכיר כי כבר עם מינויה של אלשטיין היו שטענו כי אחת המשימות המרכזיות שתידרש להן היא הזזתו של ברדוגו מהמקום המרכזי לו זכה בתחנה.